کد خبر: ۲۱۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از در دستور کار بودن غنی‌سازی نان با ویتامین D در سطح کشور با کمک‌ سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در کنار غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک خبر داد.
 شفاآنلاین>سلامت>دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به مطالعات انجام شده در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه ملی سلامت در زمینه ریزمغذی‌ها، اظهار کرد: تمام گروه‌های سنی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، به طوری که کمبود این ویتامین در 67 درصد نوجوانان، 86 درصد زنان باردار، 62 درصد کودکان 6 ساله و 70 درصد بزرگسالان شایع است.

به گزارش شفاآنلاین،وی با اشاره به پیامدهای غیر‌قابل جبران کمبود ویتامین D و تحمیل هزینه‌های هنگفت به نظام سلامت تصریح کرد: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، ام اس، آسم، آلرژی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: راهکار موثر و عملی که می‌تواند شیوع کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهد، غنی‌سازی مواد غذایی با این ویتامین است که با توجه به اجرای برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک در کشور، برنامه افزودن ویتامین D نیز به عنوان یک راهکار، می‌تواند اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه غنی‌سازی آرد با ویتامین D در اولویت برنامه‌های معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، گفت: پایلوت این برنامه به مدت یک سال با کمک‌های تکنیکی مشاوران بین‌المللی از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در بیرجند اجرا می‌شود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در طول اجرای پایلوت این برنامه، قابلیت اجرایی و پروتکل کنترل کیفیت تدوین می‌شود و پس از آن ویتامین D نیز در برنامه ملی غنی‌سازی آرد قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه غنی‌سازی آرد با ویتامین D در نان‌های چهارگانه تافتون، سنگک، لواش و بربری که در برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک هستند، انجام می‌شود، گفت: این طرح در سه کارخانه آرد بیرجند دنبال می‌شود که براساس گزارش‌های سازمان غذا و دارو، فعالیت‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است.

عبداللهی همچنین در مورد منابع تامین D ویتامین اظهار داشت: اقدامات لازم برای واردات ویتامین D توسط سازمان غذا و دارو سازمان های بین المللی یونیسف و بهداشت جهانی صورت گرفته است تا واردات سریع‌تر انجام شود و تولیدکنندگان داخلی بتوانند پرمیکس آهن، اسید فولیک و ویتامین D را تولید کنند تا برنامه در اسرع وقت آغاز شود.


برچسب ها: غنی سازی ، سلامت ، یونیسف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: