کد خبر: ۲۱۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
کوازپام برای درمان بی خوابی استفاده می شود. این دارو تنها به مدت کوتاهی (معمولا 7 تا 10 روز) مصرف می شود
شفا آنلاین>سلامت>کوازپام یک دارو آرام بخش است که علاوه بر تاثیرات اولیه ای که دارد، عوارضی هم به همراه دارد که در ادامه با جزئیات بیشتر به معرفی این دارو می پردازیم


نام ژنریک : Quazepam

نام تجاری : Doral

به گزارش شفا آنلاین:کوازپام برای درمان بی خوابی استفاده می شود. این دارو تنها به مدت کوتاهی (معمولا 7 تا 10 روز) مصرف می شود. کوازپام یک بنزودیازپین است. بنزودیازپین ها متعلق به گروهی از داروها به نام افسردگی ها سیستم عصبی مرکزی (CNS) می باشند که در واقع سرعت سیستم عصبی را کم می کنند.


 این دارو فقط با نسخه پزشک در اختیار بیمار قرار می گیرد و به شکل قرص موجود می باشد.


پیش از مصرف کوازپام

در تصمیم گیری در مورد مصرف یک دارو خطرات و مزایای مصرف آن با یکدیگر مقایسه می شوند. این تصمیم نهایتا توسط پزشک و بیمار گرفته می شود. در مورد داروی کوازپام موارد زیر باید مورد توجه قرار بگیرند:


حساسیت به کوازپام

اگر نسبت به این دارو یا هر داروی دیگری واکنش حساسیتی غیرطبیعی نشان داده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه  هر گونه حساسیت دیگر، از جمله حساسیت غذایی، حساسیت به حیوانات و پرندگان و حساسیت به مواد نگهدارنده، را با پزشک درمیان بگذارید. در صورت مصرف هر دارو بدون نسخه پزشک بروشور مربوط به دارو را با دقت مطالعه کنید.


کوازپام برای کودکان

مطالعه ای در مورد ارتباط بین سن و تاثیر کوازپام بر روی کودکان انجام نشده است. ایمنی و اثر بخشی دارو در مورد کودکان مشخص نیست.


کوازپام برای سالمندان

بررسی های انجام شده تاکنون محدودیتی در مورد مصرف این دارو برای سالمندان نشان نداده است. به هرحال افراد مسن بیشتر دچار مشکلات قلبی، کلیوی و کبد می شوند که ممکن است میزان مصرف این دارو در سالمندان متناسب با سن آنها سازگار شود.


کوازپام در بارداری

بررسی های نجام شده بر روی حیوانات و زنان باردار شواهد مثبت از بروز اختلالات جنینی را نشان داده اند. این دارو به هیچ عنوان نباید در خانم های باردار یا خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، مصرف شود زیرا خطرات این دارو در این دوران به وضوح بیشتر از مزایای آن می باشند.


کوازپام در شیردهی

مطالعه کافی در مورد تاثیر این دارو بر روی خانم ها در دوران شیردهی و تاثیر آن بر روی نوزاد وجود ندارد. در این دوران قبل ار مصرف داروی کوازپام بهتر است خطرات و مزایای آن با یکدیگر مقایسه شوند.


در این شرایط کوازپام مصرف نکنید

وجود شرایط پزشکی دیگر بر روی مصرف این دارو تاثیر خواهد گذاشت. در صورتی که هر مشکل دیگری دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید، به ویژه اگر یکی از موارد زیر باشد:

    مشکل تنفس یا بیماری های ریوی
    افسردگی – با احتیاط مصرف شود. این دارو ممکن است شرایط را بدتر سازد.
    بیماری های کلیوی
    بیماری کبد– با احتیاط مصرف شود. به خاطر حذف دارو با سرعت پایین از بدن، تاثیرات دارو افزایش می یابد.
    آپنه خواب (قطع موقت تنفس در طول خواب) – در بیمارانی با این شرایط، داروی کوازپام نباید مصرف شود.


نحوه مصرف کوازپام

این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از میزان گفته شده و یا در دفعات بیشتر از آن مصرف نکنید. مدت زمان مصرف آن را بیشتر از آنچه پزشک توصیه کرده، ادامه ندهید. کوازپام را درست قبل از رفتن به تخت بخورید. این دارو خیلی سریع تاثیر کرده و خوابتان می برد.

این دارو باید با راهنمای مصرف همراه باشد. راهنمایی ها و دستورالعمل های ارائه شده را به دقت دنبال کنید. هر گونه سوالی که داشتید، از پزشک خود بپرسید.


میزان مصرف قرص کوازپام

میزان مصرف این دارو برای بیماران مختلف، متفاوت خواهد بود. توصیه های پزشک یا دستورالعمل روی جعبه دارو را دنبال کنید. اطلاعات زیر مربوط به میزان متوسط مصرف این دارو می شود. اگر میزان مصرف شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر با مشورت پزشک.

میزان مصرف این دارو بستگی به قدرت دارو دارد. به علاوه تعداد دفعاتی که از دارو مصرف می کنید، فاصله زمانی بین هر وعده و کل مدت مصرف دارو بستگی به مشکلی دارد که به خاطر آن از کوازپام مصرف می کنید.


مصرف قرص کوازپام خوراکی

    بزرگسالان – ابتدا 15 میلی گرم، قبل از خواب. در صورت نیاز پزشک میزان مصرف را تنظیم خواهد کرد.

    افراد مسن – ابتدا 7.5 میلی گرم، قبل از خواب. در صورت نیاز پزشک میزان مصرف را تنظیم خواهد کرد.

    کودکان – مصرف دارو و میزان آن توسط پزشک تعیین می شود.


احتیاط در مصرف کوازپام

پزشک طی ملاقات های منظم تاثیر دارو و بهبود بیماری را بررسی می کند تا مطمئن شود که دارو به درستی کار می کند و در صورت نیاز تغییراتی در میزان مصرف آن اعمال کند. مصرف داروی کوازپام در دوران باردای به جنین آسیب می رساند. بنابراین در صورت مصرف این دارو از روش های جلوگیری از بارداری مطمئن استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که باردار نیستید. اگر در زمان مصرف کوازپام فکر می کنید که حامله شده اید، فورا به پزشک مراجعه کنید. به علاوه همزمان با مصرف این دارو، به نوزاد شیر ندهید.

اگر در زمان مصرف کوازپام رفتار و افکار عجیبی به سراغ شما آمد، حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی تغییراتی که در مصرف کنندگان این دارو اتفاق می افتد، مانند تاثیرات مصرف الکل است، پس از اینکه فرد الکل مصرف می کند، رفتارهای غیرطبیعی انجام می دهد. برخی تغییرات دیگر غیرطبیعی و شدید هستند، مانند گیجی، بدتر شدن افسردگی، توهم (دیدن، شنیدن و احساس کردن چیزهایی که وجود ندارند.)، فکر کردن به خودکشی، هیجانات غیرطبیعی، عصبی شدن و حساسیت.

داروی کوازپام ممکن است باعث بروز رفتارهایی در خواب شود، مانند رانندگی (رانندگی در خواب)، راه رفتن (راه رفتن در خواب)، داشتن رابطه جنسی، تماس های تلفنی و یا تهیه و خوردن غذا در حالیکه فرد هنوز خواب است و کاملا بیدار نشده. اگر چنین واکنش هایی در شما رخ داد، فورا به پزشک اطلاع دهید.

مصرف داروی کوازپام ممکن است باعث بروز یک عکس العمل آلرژیک جدی به نام آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد. در صورت بروز این مشکل فورا مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید. علائم آنافیلاکسی خارش، کهیر، خشن شدن صدا، تهوع و استفراغ، بروز مشکل در نفس کشیدن و بلعیدن با التهاب دست ها، صورت، دهان و یا گلو می باشد.

این دارو تاثیرات الکل و دیگر مضعف های سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تشدید می کند. مضعف های CNS داروهایی هستند که سرعت سیستم عصبی را کاهش می دهند و ممکن است باعث گیجی و خواب آلودگی و کاهش هوشیاری شوند. برخی نمونه های CNS عبارتند از آنتی هیستامین ها یا داروهای مربوط به تب یونجه، حساسیت یا سرماخوردگی، آرام بخش ها و داروهای خواب آور، داروهای ضد درد و مواد مخدر، باربیتورات ها (که برای تشنج استفاده می شوند)، شل کننده های عضلانی و داروهای بیهوشی (داروهای بی حس کننده). اثر این داروها ممکن است چند روز پس از قطع مصرف دارو نیز در بدن باقی بماند. اگر در حال مصرف داروی کوازپام هستید، قبل از مصرف هر یک از موارد فوق، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو باعث می شود برخی مصرف کننده ها، به ویژه افراد مسن، دچار خواب آلودگی و کم شدن هوشیاری شوند. گرچه کوازپام قبل از خواب مصرف می شود، اما باز هم برخی افراد در هنگام بیدار شدن به خاطر اثرات باقیمانده این دارو گیج و خواب آلود خواهند بود. قبل از رانندگی و استفاده از ماشین آلات و انجام هرکاری که نیازمند هوشیاری است، از واکنش بدن خود نسبت به این دارو مطمئن شوید.

مصرف کوازپام را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. پزشک احتمالا توصیه کند میزان مصرف را به تدریج کاهش دهید و نه اینکه به طور ناگهانی آن را کنار بگذارید. به این ترتیب از بدتر شدن شرایط جلوگیری شده و احتمال بروز علائمی مانند تشنج، توهم، گرفتگی شکم و عضلات، لرزش یا رفتارهای غیر طبیعی کاهش می یابد.

اگر شرایط شما بین 7 تا 10 روز بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض کوازپام

همراه با تاثیرات اولیه، هر دارو دارای عوارض جانبی ناخواسته ای نیز می باشد. گرچه تمام عوارض ذکر شده در زیر اتفاق نمی افتند، اما در صورت بروز هر یک مراقبت های پزشکی نیاز خواهد بود.

اگر هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید:

عوارض رایج

    خواب آلودگی

عوارض کمتر رایج کوازپام

    سرگیجه

عوارض نادر کوازپام

    اضطراب
    خشکی دهان
    تنفس عمیق و سریع
    افزایش گرفتگی عضلات
    ضربان نامنظم قلب
    کج خلقی
    عصبانیت
    کابوس های شبانه
    بی قراری
    لرزش
    نفس های کوتاه
    مشکل در خوابیدن
    هیجان، عصبی شدن، بیقراری و حساسیت غیر طبیعی

عوارض شناخته نشده کوازپام

    دل درد یا شکم درد
    تغییر در الگو یا لحن صحبت کردن
    تب و لرز
    مدفوع به رنگ خاک رس
    ادرار تیره
    کاهش دفعات ادرار کردن
    کاهش حجم ادرار
    مشکل در دفع ادرار
    تب
    سردرد
    ناتوانی در حرکت دادن چشم ها
    افزایش پلک زدن و گرفتن پلک ها
    خارش
    کم شدن اشتها
    از دست دادن کنترل مثانه
    تهوع
    دفع دردناک ادرار
    خارش و جوش
    تشنج
    لرزش پاها، بازوها و دست ها
    بی خوابی
    لکنت زبان
    لرزش یا تکان دادن دست یا پا
    بیرون افتادن زبان
    مشکل در تنفس، صحبت کردن یا بلع
    ناتوانی در به خواب رفتن
    حرکات چرخشی غیرقابل کنترل گردن، دست ها و پاها
    بوی بد دهان
    حالت غیرطبیعی در چهره
    ضعف و خستگی غیرعادی
    خون بالا آوردن
    زرد شدن پوست یا چشم ها

در صورت مصرف بیش از انداره و مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

علائم مصرف بیش از اندازه کوازپام

    تغییر در آگاهی
    از دست دادن هوشیاری
    تغییر در خلق و خو
    خواب آلودگی غیرعادی

برخی عوارض جانبی نیازی به درمان ندارند. این عوارض در طول درمان که بدن با دارو سازگار می شود، به خودی خود برطرف می شوند. به علاوه پزشک نیز راهکارهایی برای مقابله و پیشگیری از برخی عوارض ارائه می دهد. اگر هر یک از عوارض زیر ادامه پیدا کرده و یا باعث آزار شما شدند، به پزشک مراجعه کنید:

    ترش کردن یا افزایش اسید معده
    آروغ زدن
    سوزش سردل
    سوء هاضمه
    ناراحتی یا درد معده
    کاهش میل جنسی
    ناتوانی در نعوظ
    افزایش توانایی، میل و یا عملکرد جنسی
    افزایش تمایل به مقاربت جنسی
    از دست دادن توانایی، میل و عملکرد جنسی
    تغییر در قاعدگی
    تعریق
    استفراغ


عوارض دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتند که در اینجا به آنها اشاره نشده است. اگر هر گونه عارضه جانبی مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید. سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: