کد خبر: ۲۱۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
دیسانیا واژه‌ای بسیار کم‌کاربرد برای حالت «دلم نمی‌خواهد صبح‌ها از رخت خواب بیرون بیایم» است. این رفتار گاهی در افرادی که مبتلا به افسردگی شدید هستند دیده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>زیاد خوابیدن همیشه نشان دهنده تنبلی نیست، گاهی ممکن است نشانه یک مشکل یا بیماری چدی باشد که در ادامه به یکی از آنها به نام دیسانیا اشاره می شود


به گزارش شفا آنلاین:دکتر مارک سالتر، روان پزشک رویال کالج می‌گوید: "دیسانیا واژه‌ای بسیار کم‌کاربرد برای حالت «دلم نمی‌خواهد صبح‌ها از رخت خواب بیرون بیایم» است. این رفتار گاهی در افرادی که مبتلا به افسردگی شدید هستند دیده می‌شود" .

دیسانیا Dysania که هنوز از لحاظ پزشکی به رسمیت شناخته نشده است، فقط احساس خواب‌آلودگی بیش از حد معمول نیست، نوعی ناتوانی مداوم در ترک رخت خواب است. دیسانیا اغلب نشانه یک مشکل جدی‌تر مانند افسردگی، سندروم خستگی مزمن یا اختلال درد فیبرومیالژیاست.

افراد مبتلا بنا بر ادعای خودشان می‌توانند چندین روز در رخت خواب بمانند و از تصور بیرون آمدن از رخت خواب دچار اضطراب  می شوند. آن ها همچنین وقتی از رخت خواب بیرون می‌آیند «میل شدیدی» دارند که دوباره به رخت خواب بازگردند. بسیار مهم است بدانید شما ممکن نیست فقط دچار دیسانیا باشید. معمولاً این حالت نشانه‌ای از وضعیت نهفته‌تری مثل بیماری‌ افسردگی یا خستگی مزمن است.

برای آن که بدانیم کسی مبتلا به دیسانیاست یا کلینومانیا که اصطلاح دیگری در این زمینه است و اشاره به میل شدید تمام روز ماندن در رخت خواب دارد، دکتر سالتر ابتدا تلاش می‌کند تشخیص دهد آیا مشکل و عارضه‌ای جسمی در این میان وجود دارد یا نه. وی از بیمار درباره نشانه‌ها و عوارض دیگر سوال می‌کند و بنا بر نظر دکتر سالتر، این پرسش‌ها باعث می‌شود ابتلا به افسردگی تشخیص داده شود که آثار گسترده و متعددی بر بدن دارد.

وی می‌گوید: "اختلال خواب، بی‌حالی و صبح زود از خواب برخاستن، نشانه‌های جسمی افسردگی است. بی‌حالی و صبح زود برخاستن وقتی با هم ترکیب شود، گاهی خودش به تنهایی دلیل کافی برای ناتوانی کامل در از جا بلند شدن است. برای مثال، افراد مبتلا به افسردگی شدید، نمی‌توانند دست خود را بلند کنند و لیوانی آب بنوشند".

اگر نشانه‌های دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است فقط صبح‌ها بلند شدن از رخت خواب برای افراد سخت باشد و این حالت نمی‌تواند دیسانیا تلقی شود. اول از همه تلاش کنید نظمی به مقدار خواب خود بدهید.

بیشتر بزرگ سالان به 6 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند، ببینید چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید و تلاش کنید به‌موقع به رخت خواب بروید و زمان خواب منظمی داشته باشید. استراحت و آرامش کلید کار است، باید قبل از خواب خود را آرام کنید، چه با حمامی آرامش‌بخش، چه با نرمش‌های ملایمی مثل حرکات کششی یوگا.

همه ابزار‌های حواس‌پرت‌کن مثل تلفن همراه و لپ‌تاپ را کنار بگذارید، اگر بعد از همه این کارها، هنوز هم احساس ناتوانی در بیرون آمدن از رخت خواب، هر روز صبح شما را مضطرب و پر‌تنش می‌کند، بهتر است با پزشک تان مشورت کنید. ممکن است فکر کنید تنبل هستید اما بدون آزمایش دقیق، هیچ‌وقت نمی‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید.


 ۳دلیل خستگی و خواب آلودگی
Dysania,دسانیا
عفونت‌ ها

اگرچه عفونت‌ ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری های مربوط به سیستم ایمنی، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد.


آلرژی ها

جالب است بدانید هیستامین و دیگر ترکیب ‌های شیمیایی که بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌ کند، خواب آور هستند.از سوی دیگر سرفه، عطسه ناشی از بوییدن یک گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ ‌ها به درون بینی، سبب بی ‌خوابی می ‌شود.


 کم ‌خونی

اصلی‌ ترین کار گلبول‌ های قرمز رساندن اکسیژن از ریه‌ ها به دیگراندام ‌هاست. وقتی فردی دچار کمبود گلبول قرمز می ‌شود یا اختلالی در عملکرد گلبول‌ ها پیش می ‌آید، مبتلابه کم ‌خونی می شود و در ضمن به قدری احساس خستگی می ‌کند که از پس انجام کارهای معمول روزمره برنمی ‌آید.

اگرمطمئن نیستید که بی‌حالی شما ممکن است عارضه‌ای جدی و غیرطبیعی باشد، تلاش کنید با تغییرعادت‌های تان کمی بیشتر بخوابید.khorasannews.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: