کد خبر: ۲۱۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۷ - 2018December 26
برخي از توصيه‌ها و نکاتي که راجع به نحوه نگهداري از خودرو دهان به دهان منتقل مي‌شوند، مفيد هستند اما بسياري از آن‌ها کاملا منسوخ بوده يا از درجه اعتبار ساقط هستند و بيشتر به درد زماني مي‌خورند که پيکان خودروي روز بوده است!
 شفا آنلاین>اجتماعی> در فصل سرما توصیه های زیادی را در مورد راه‌اندازی موتور ماشین‌ها می‌خوانیم، اما آیا لازم است به سبک و سیاق گذشته، قبل از حرکت موتور ماشین را گرم کنیم؟

به گزارش شفا آنلاین:برخي از توصيه‌ها و نکاتي که راجع به نحوه نگهداري از خودرو دهان به دهان منتقل مي‌شوند، مفيد هستند اما بسياري از آن‌ها کاملا منسوخ بوده يا از درجه اعتبار ساقط هستند و بيشتر به درد زماني مي‌خورند که پيکان خودروي روز بوده است!

باور عمومي دربارۀ گرم کردن موتور <Warm up the engine>خودرو در فصل زمستان از آن‌جا نشأت گرفته که يک خودروي سرد، آمادگي حرکت ندارد. چگالي سيالات داخل خودرو مثل روغن‌موتور يا گريس در فصل سرد افزايش يافته و سفت‌تر مي‌شوند؛ در نتيجه هر وسيله‌اي در فصل زمستان نياز دارد اندکي گرم شود تا فعاليت مطلوب‌تري داشته باشد. باور عمومي و فرض بر اين است که بايد چند دقيقه پس از استارت زدن اجازه دهيد دماي اين سيالات کمي افزايش يابد تا از فرسايش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.


استفان سیاتی، مهندس مکانیکی که 26 سال است با موتورهای احتراقی کار می‌کند، می‌گوید گرم کردن موتورهای بنزینی درجا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می‌شود که روغن از روی سیلندر و پیستون‌ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد.

به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت‌رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند، به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر به‌صورت پودرشده پاشیده می‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی به‌دست می‌آید.

در زمانی که هوا سرد است بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی‌شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده‌اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند.

بنابراین به نظر می‌رسد برای خودروهای جدید و مدرن نه تنها نیازی به گرم کردن درجای ماشین نیست، بلکه این گرم کردن ممکن است ضرر و زیان هم داشته باشد.

به جای این کار باید بدانیم که سریع‌ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن و نه کارکرد درجا در دور آرام است. بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو حرکت کنید. البته به دلایلی نظیر احتراق و روان‌کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه خشن و اسپرت رانندگی نکنید.

بسياري از خودروهاي مدرن امروزي، حتي در قسمت کنسول راننده نشانگري آبي رنگ دارند که نشان مي‌دهد موتور خودرو هنوز گرم نشده و مادامي که اين چراغ روشن است بايد از شتاب‌گيري ناگهاني و شديد اجتناب کرد اما وقتي اين چراغ خاموش شد، مي‌توان با خيال راحت سرعت را افزايش داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: