کد خبر: ۲۱۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۷ - 2018December 22
کارت‌هایی که مربوط به قبل از سال 96 بوده از هفته آینده فاقد اعتبار خواهند بود و شماره سریال آنها باطل می‌شود
شفا آنلاین>اجتماعی>سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه متقاضیانی که تقاضا داده اما هنوز کارت هوشمند ملی خود را دریافت نکرده‌اند نگران نباشند، گفت: کارت‌هایی که مربوط به قبل از سال 96 بوده از هفته آینده فاقد اعتبار خواهند بود و شماره سریال آنها باطل می‌شود.


به گزارش شفا آنلاین: سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری به مناسبت یکصدمین سالگرد پایه‌گذاری ثبت احوال کشور گفت: فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 اولین شناسنامه ایرانی را دریافت کرده است و در سال 1307 ادارات ثبت احوال شکل گرفت و در سال 1368 به هر ایرانی شماره ملی اختصاص یافت و کارت ملی قدیمی در سال 76 صادر شد.

وی ادامه داد:‌اکنون در بحث صدور کارت هوشمند ملی 47 میلیون و 200 هزار نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده، برای 44 میلیون و500 هزار نفر کارت صادر شده و 44 میلیون کارت به استان‌ها فرستاده شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تعداد زیادی از کارت‌های هوشمند ملی صادر شده اما در اداره ثبت مانده و از سوی متقاضیان دریافت نشده و به همین دلیل طی آخرین مصوبه موجود کارت‌هایی که مربوط به قبل از سال 96 درخواست داده شده، از هفته آینده فاقد اعتبار خواهد بودو شماره سریال آنها باطل اعلام می‌شود.

ابوترابی گفت: 190 دستگاه و سازمان با ثبت احوال در ارتباط است و افرادی که تا پایان سال 96 به این سازمان برای درخواست کارت خود مراجعه نکرده بدانند که سریال کارت‌شان تا هفته آینده باطل می‌شود.

وی افزود: برخی‌ها نیز در سال 97 درخواست کارت هوشمند داده‌اند تقاضای آنها در سامانه ثبت شده اما کارتی برایشان صادر نشده است. این افراد نگران نباشند چرا که بر اساس اصلاح نرم‌افزاری به هر دستگاهی که مراجعه کنند، با آنها مشابه افرادی که دارای کارت هستند برخورد می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین در مورد افرادی که هنوز درخواست دریافت کارت هوشمند ملی نداده‌اند،‌گفت:‌12 تا 15 میلیون هستند که در نوبت کارت بوده و تاکنون آن را نگرفته‌اند. این افراد تا پایان سال مهلت دارند به دفاتر پیشخوان، پست و ثبت‌احوال مراجعه کنند.

ابوترابی با اشاره به فعالیت 667 ایستگاه سیار ثبت احوال گفت: برخی‌ها نسبت به هزینه مازاد برای صدور کارت هوشمند ملی گلایه دارند. متقاضیان بدانند هزینه صدور کارت هوشمند ثابت است، 20 هزار تومان واریزی به خزانه و 11 هزار تومان بابت تصویربرداری، اسکن انگشت و تحویل کارت است و بیش از این مبلغ تخلف محسوب می‌شود.

*صدور کارت هوشمند ایرانی از هفته آینده

وی در پاسخ به سؤال فارس در مورد زمان صدور کارت هوشمند ملی با بدنه ایرانی برای متقاضیانی که از ماه‌‌های قبل در انتظار کارت خود هستند،‌گفت: بحث صدورکارت هوشمند تولید داخل بر عهده چاپخانه دولتی است که زیر نظر وزارت اقتصاد است. مطالعات اولیه آن سال‌ها پیش انجام شده و امسال ثبت احوال آن را جدی پیگیری کرده است. این کارت‌ها PVC نیستند بلکه کارت‌های خاصی هستند که در هر چاپخانه‌ای امکان چاپ ندارند. ما بر اساس اعلام چاپخانه دولتی صدور این کارت‌ها را شهریور ماه قول دادیم اما ایراداتی به آن وارد شد و در نهایت هفته گذشته به ما اعلام شد که اشکالات شکلی و محتوایی آن برطرف شده و قرار شده پیش تولید آن بر اساس تراشه‌گذاری آزمایش و برای انجام برخی تست‌های صدور کارت به ثبت احوال تحویل داده شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا پایان سال کارت تولید داخل را تحویل می‌دهیم. این در حالی است که هر سال یک میلیون و 400 هزار نفر وارد 15 سالگی می‌شوند که نیاز به کارت هوشمند دارند و برای آنها مشکلی نداریم.

* فراوانی اسامی ایرانی در صد سال گذشته

ابوترابی اظهار داشت: از سال 1297 تاکنون در بین زنان 4 میلیون و 292 هزار و 321 نفر اسم فاطمه، 2 میلیون و 875 هزار و 497 نفر نام زهرا، یک میلیون و775 هزار و 644 نفر نام مریم، یک میلیون و 248 هزار و 574 نفر نام معصومه و 963 هزار و 470 نفر نام زینب را انتخاب کردند.

وی در مورد اسامی منتخب مردان نیز گفت: 2 میلیون و 594 هزار و 259 نفر نام محمد، 2 میلیون و 384 هزار و168 نفر نام علی، یک میلیون و 800 هزار و 114 نفر نام حسین، یک میلیون و 414 هزار و 244 نفر نام مهدی و ی میلیون و 80 هزار و 32 نفر نام رضا را انتخاب کرده‌اند.

* بیش از 57 هزار متقاضی تغییر نام و 136 هزار متقاضی تغییر نام خانوادگی در سال جاری

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد تغییر نام و نام خانوادگی گفت:‌در سال گذشته 12 هزار و402 مورد تغییر نام، در سال 95 شاهد مراجعه 97 هزار و 931 نفر و در 9 ماهه امسال 57 هزار و 883 نفر تقاضای تغییر نام دادند.

ابوترابی گفت: برای تغییر نام خانوادگی در سال 95 شاهد مراجعه 210 هزار و 759 نفر بودیم، در سال گذشته 230 هزار و 47 مورد و امسال نیز 136 هزار و 425 مورد برای تغییر نام خانوادگی مراجعه شده است.

* 20 نام منتخب در میان ایرانیان سال 97

وی در مورد 20 نام برتر ایرانیان با بیشترین فراوانی در سال 97 گفت:‌برای دختران فاطمه، زهرا، هلما، زینب، یسنا، آوا، نازنین‌زهرا، باران، ریحانه، فاطمه‌زهرا، رها، مرسانا، آیلین، النا، مهرسا،بهار، رقیه، آیناز، محیا و مریم بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد مردان نیز گفت: به ترتیب امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، محمدطاها،محمدحسین، کیان، محمدرضا، ماهان، امیرمحمد، سامیار، آراد، مهدی، محمدمهدی، امیررضا، محمدامین و علی‌اصغر بیشترین فراوانی را داشته است.

* آخرین آمار ولادت، فوت، ازدواج و طلاق در کشور

ابوترابی گفت:‌ولادت‌های ثبت شده امسال یک میلیون و 46 هزار و 99 واقعه بوده،‌ آمار فوتی 276 هزار و 787 نفر گزارش شده است.

وی ادامه داد: هر دو فصل یک بار آمار ازدواج و طلاق استخراج می‌شود و به همین دلیل آمار ازدواج در نیمه اول امسال 324 هزار و 713 نفر و آمار طلاق 84 هزار و 16 نفر ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد:‌در دهه 60 به دلیل جنگ تحمیلی رشد بالای جمعیت را تا نرخ 3.7داشته‌ایم در حالی که اکنون اینگونه نیست و کاهش یافته است، به همین دلیل آمار ازدواج نیز متاثر از آن خواهد بود هر چند تغییرات نامحسوس است اما در مقاطعی شاهد کاهش یا افزایش ازدواج هستیم.

ابوترابی همچنین از امکان صدور شناسنامه برای فرزند زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند خبر داد و گفت:‌اگر ازدواج شرعی اما غیرثبتی دارند و گواهی ولادت برایشان صادر نشده می‌توانند به فرمانداری مراجعه کرده وبرایشان پرونده صادر می‌شود. به این منظور کمیته ساماندهی فاقدین شناسنامه در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده تا هیچ فرزند ایرانی بدون شناسنامه در این منطقه باقی نماند.

وی گفت:‌ما مکلف هستیم هر آنچه مجلس تصویب کند ما اجرا کنیم، به همین دلیل برای اتباع ایرانی داخل کشور مقرراتی داریم و در کشورهای خارجی نیز 137 نمایندگی داریم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در مورد استعلام و احراز هویت نیز گفت: دستگاه‌ها حق ایجاد بانک اطلاعاتی هویتی ندارند اگر فردی یک بار به بانک یا مؤسسه‌ای مراجعه کرده و احراز هویت شده باشد باید هر بار که مراجعه می‌کند احراز هویت آن بر خط و آنلاین انجام شود چرا که ممکن است فرد تغییر نام داده باشد، در همین راستا ثبت احوال پیشنهاد داده به صورت رایگان این استعلام‌ها انجام شود.

* انجام تمام معاملات اسنادی با استفاده از کارت هوشمند ملی

ابوترابی همچنین از انعقاد تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد کشور خبر داد وگفت: قرار شده تمام معاملات با استفاده از کارت هوشمند ملی انجام شود چنانچه این تفاهم نامه منعقد گردد در فضای اطمینان صد در صدی با انجام استعلام و اسکن و اثر انگشت، معاملات انجام خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: