کد خبر: ۲۱۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 20
همه ساله با ورود سامانه‌های بارشی و شروع فصل زمستان میزان مراجعات مردم به مراکز اهدا خون کاهش پیدا می‌کند؛ شاید سردی هوا و کوتاه شدن روز علت اصلی این کاهش مراجعه باشد
شفاآنلاین> اجتماعی> سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: سالانه 2 میلیون و پانصد هزار مراجعه به مراکز اهدا خون انجام می‌شود که از آن‌ها 2 میلیون و صد هزار واحد خون دریافت می‌‍‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره پویش اهدا خون سازمان اورژانس کشور و کمبود‌ خون در زمستان اظهار کرد: همه ساله با ورود سامانه‌های بارشی و شروع فصل زمستان میزان مراجعات مردم به مراکز اهدا خون کاهش پیدا می‌کند؛ شاید سردی هوا و کوتاه شدن روز علت اصلی این کاهش مراجعه باشد.

وی ادامه داد: از سال گذشته پویشی با نام خون قهرمان به همت دکتر کولیوند و پرسنل اورژانس کشور انجام شد که در آن تمامی همکاران در عرصه سلامت برای کمک به سازمان اهدا خون حضور دارند؛ کمک سازمان اورژانس در امر اهدا خون  به شکل پویشی در آمد که در سراسر کشور در حال برگزاری است.

حاجی بیگی تشریح کرد: پرسنل سازمان اورژانس کشور که از فعالان بسیار مهم در عرصه سلامت کشور هستند، همگی با لباس فرم و با شعار «یک بار دیگر نجانت دهیم» در صف‌های اهدا خون حضور پیدا کردند.
معافیت دائم و موقت برخی افراد از اهدای خون  در مشاوره پزشکی

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور  تصریح کرد: سالانه 2 میلیون و پانصد هزار مراجعه به مراکز اهدا خون انجام می‌شود که از آن‌ها 2 میلیون و صد هزار واحد خون دریافت می‌‍‌شود؛ طبیعی است که برخی از آن‌ها به دلیل وزن پایین، فشار خون و مشکلات جسمی توانایی اهدا خون را ندارند؛ به عبارتی دیگر عده‌ای در بحث مشاوره پزشکی به صورت دائم یا موقت از اهدا خون معاف می‌شوند؛ علاوه بر این  سالانه 3 میلیون و 700 هزار فراورده خونی، اعم از پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز فشرده شده را به مراکز درمانی توزیع می‌کنیم.

وی درباره اهمیت و بازخورد این گونه کمپین‌ها تشریح کرد: اهدای خون توسط گروه‌های خاص باعث دلگرمی ما و مردم می‌شود؛ همکاران ما که خودشان متولی سلامت مردم هستند، بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی و ورزشکاران، عده زیادی ازهمکاران رسانه، هنرپیشه‌ها و در مجموع چهره‌های معروف همواره ما را در این بحث همراهی کردند چرا که بر اهمیت این امر انسان دوستانه و ایثارگرانه واقف‌اند؛ اهدا کنندگان خون در واقع عصاره وجودی خودشان را برای نجات دیگران اهدا می‌کنند.

حاجی بیگی گفت: در کل کشور نزدیک به 200 مرکز اهدای خون وجود دارد و به طور جدی به دنبال افزایش آن هستیم؛ در مراکز 16 استان 31 مرکز جامع داریم که در آن‌ها هم پلاسما فلوژیست تولیدی انجام می‌شود و هم بخش اهدا را داریم؛ تعداد 5 مرکز5 در تهران واقع شده است و تا پایان سال در کلیه مراکز استان‌ها حداقل یک مرکز جامع اهدای خون ساخته می‌شود.

هر واحد خون، جان 3 یک نفر را نجات می‌دهد

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور  گفت: در استان تهران روزانه درخواست نزدیک به 3500 واحد خون و فراورده خونی وجود دارد پس باید 1500 نفر خون اهدا کنند؛ از هر واحد خون کاملی که دریافت می‌شود یک واحد پلاکت یک واحد پلاسما و یک واحد گلول قرمز فشرده شده تولید می‌شود؛ در واقع با هر واحد اهدا به نجات جان 3 نفر کمک می‌شود.
بیشترین کمبودها در گروه‌های خونی

وی درباره کمبودهای طولانی مدتی که برخی از بیماران را درگیر می‌کند بیان کرد: در کشور ما ۹۰ درصد گروه‌های خونی مثبت هستند؛ از این 10 درصد باقی مانده  3 تا 4 «o»  منفی، 2 تا 3 درصد «a» منفی و 2 درصد «b» منفی و تنها یک درصد «ab» منفی  هستند؛ بنا بر این اگر یک بیمار با گروه خونی «ab» منفی به خون احتیاج داشته باشد؛ برای تهیه این فراورده‌ها مشکل پیدا می‌کنیم؛ به همین دلیل بهتر است هر کسی گروه خونی خود را بداند.

حاجی بیگی افزود: در میان گروه‌های خونی مثبت هم 33 تا 34 درصد «o» مثبت،27 درصد «a» مثبت؛ 23 تا 24 درصد«b» مثبت  و تنها  ۷ درصد گروه خونی «ab»  مثبت دارند؛ معمولا همین کمبود‌های خاص باعث می‌شود ما فراخوان دریافت خون ارسال کنیم.

وی با اشاره به فرهنگ خوب کشورمان در زمینه اهدا خون گفت: خوشبختانه در کشور ما اهدا خون از زمان جنگ تحمیلی نهادینه شده است و مردم آن را به عنوان فرهنگ پذیرفته‌اند. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: