کد خبر: ۲۱۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 20
شلغم گیاهی ریشه ای است که عمدتا در آب و هوای معتدل سراسر جهان رشد می کند. آن ها متنوع در دسترس هستند که برای مصرف انسان و همچنین دام ها مورد استفاده قرار می گیرند

شفا آنلاین>سلامت>شلغم دارای خواص بسیار زیاد و یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری های ویروسی<Viral diseases> و عفونی بالا ببرد اما این گیاه عوارض و خطراتی هم برای برخی افراد دارد.
 

به گزارش شفا آنلاین:شلغم گیاهی ریشه ای است که عمدتا در آب و هوای معتدل سراسر جهان رشد می کند. آن ها متنوع در دسترس هستند که برای مصرف انسان و همچنین دام ها مورد استفاده قرار می گیرند. عمدتا شلغم سفید در دسترس است اما شلغم سبز مشهور و مغذی تر است . آنها منبع بسیار خوبی از مواد غذایی نظیر ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد غذایی و غیره هستند که مزایای برای سلامتی و زیبایی دارند.
 

عوارض جدی خوردن زیاد و بیش از حد شلغم و افرادی که بهتر است شلغم نخورند
1) آنتی اکسیدان زیاد برای ما بد است

خوردن شلغم به طور منظم و متوسط برای کاهش خطر چندین نوع سرطان مثل سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان سینه، سرطان ریه و غیره بسیار مفید است. این مزیت شلغم عمدتا به خاطر حضور آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مربوطه در آن ها است.

اگرچه آنتی اکسیدان ها موجود در شلغم مزایایی دارند، توصیه می شود که به طور متوسط مصرف شوند. این به خاطر این است که خیلی از آنتی اکسیدان ها در سیستم ما می توانند خطر سرطان مختلف را افزایش دهند. این عیب به خاطر این واقعیت است که در مقدار زیاد، آنتی اکسیدان ها شروع به هدف قرار دادن نه تنها رادیکال های آزاد، بلکه حتی سلول های سالم دربدن می کنند.

مطالعه ای که در سال 1996 در ژورنال موسسه سرطان منتشر شد، مشخص شد که سیگاری ها که مقادیر بالایی بتا کاروتوئن را طولانی مدت مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد که سرطان ریه را در مقایسه با آن هایی که مصرف زیاد بتا کاراتوئن نداشتند، بگیرند.

بنابراین بهتر است که مصرف آنتی اکسیدان ها را محدود کنیم.
2) شلغم برای بیماران دیابتی خوب نیست

خوردن شلغم همراه با سطح بالا پروتئین بطور منظم و متوسط برای بیماران دیابتی و یا کسانی که در معرض خطر دیابت قرار دارند بسیار مفید است. این فایده شلغم عمدتا به خاطر مقدار گلیسمیک کم آن است، که 1 است. اگرچه شاخص گلیسمیک 62 است که به عنوان گلیسمیک متوسط در نظر گرفته می شود، جفت کردن آن ها با پروتئین می تواند خاصیت گلیسمیک را کاهش دهد.

شاخص گلیسمیک معیاری است که میزان جذب شکر در سیستم را تعیین می کند. موارد غذایی با شاخص گلیسمیک پایین قند را با سرعت کند در خون حل می کند که از افزایش ناگهانی در سطح قند خون جلوگیری می کند و در نتیجه به کنترل دیابت کمک می کند.

خوردن بیش از حد شلغم می تواند وضعیت بیمار دیابتی را بدتر کند. این به این دلیل است که ممکن است میزان جذب شکر در سیستم افزایش یابد.

علاوه بر این، اگر بیمار مبتلا به دیابت هستید و هم اکنون دارو مصرف می کنید، بهتر است که مصرف شلغم را کنترل کنید. علت این امر این است که میزان بالای شلغم می تواند با دارو تداخل داشته باشد.
3) شلغم ممکن است ریسک فشار خون را افزایش دهد

فشار خون بالا بیماری است که بر میلیونها نفر در سراسر دنیا تاثیر می گذارد و همچنین علت اصلی بیماری های قلبی - عروقی مانند حمله قلبی، سکته قلبی، ضربان قلب نامنظم است.

اگرچه پتاسیم موجود در شلغم مزایایی دارد اما بهتر است آن ها را به طور متوسط بخورید. این امر به این دلیل است که سطح بالایی از پتاسیم در سیستم بد می تواند فشار خون را به طورخطرناکی کاهش دهد و ممکن است ریسک فشار خون را افزایش دهد. شرایطی است که فشار خون در آن به سطح بسیار پایین افت می کند. برخی علایم فشار خون خستگی، تهوع، پوست مرطوب، افسردگی،تاری دید و غیره هستند.

علاوه بر این، اگر در حال حاضر برای کنترل فشار خون بالا دارو مصرف می کنید، پس از آن مصرف شلغم می تواند وضعیت را بدتر کند چون ممکن است با دارو تداخل پیدا کند.
4) فیبر بالای شلغم برای شکم بد است

اگرچه فیبرها مزایای زیادی برای سلامتی دارند اما توصیه می شود در طولانی مدت از خوردن بیش از حد شلغم اجتناب کنید. این امر به این دلیل است که مصرف بیش از حد فیبر رژیمی می تواند موجب افزایش مشکلات هاضمه مثل ، گاز روده، انسداد روده ای، اسهال و غیره شود.
5) شلغم برای مادران باردار خوب نیست

بارداری مرحله مهم در زندگی هر زن است و در این زمان برای هر زنی مهم است مراقب خودش باشد. این به این دلیل است که الگوی تغذیه او نه تنها سلامتی او را تعیین می کند بلکه سلامت و رشد جنین در رحم را نیز تعیین می کند. منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و غیره هستند و مزایای زیادی دارد.

با این حال، وقتی نوبت به بارداری می رسد، بهتر است قبل از هر چیزی در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. دیده شده که شلغم در طول دوران بارداری خوب است، تا زمانی که زیاد آن را نخورید. با این حال، اگر به سبزیجات مانند ، ، کلم وگل کلم حساسیت دارید، احتمالا نسبت به شلغم هم حساسیت دارید.

مادران شیرده نیز باید اطمینان حاصل کنند که بیش از حد شلغم نخورند چون ممکن است موجب مشکلات هاضمه در نوزادان شود.
6)برخی افراد ممکن است به شلغم آلرژی داشته باشند

اگرچه شلغم منبع خوبی از مواد غذایی مختلف مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، و غیره هستند و مزایای برای سلامتی دارد. مشخص شده است که برخی افراد ممکن است نسبت به شلغم آلرژی داشته باشند و ممکن است علائمی چون آبریزش بینی، آبریزش چشم ، تورم لب ها، آسم ، ورم لب ها،سرفه داشته باشند .

احتیاط برای کسانی که بهتر است شلغم نخورند

شلغم ضدتب، ضدسرماخوردگی، ضدگلودرد، مدر و از بین برنده میکروب های بدن است اما مصرف آن برای افرادی که از ناراحتی های گوارشی به ویژه نفخ رنج می برند، توصیه نمی شود.بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: