کد خبر: ۲۱۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 18
صمیمیت عاطفی و احساسی به طور کلی به نزدیکی و مودتی گفته می‌شود که به همسران احساس عشق و امنیت می‌دهد و اعتماد متقابل و ارتباط موثر را به دنبال دارد.
شفا آنلاین>اجتماعی> هر مردی باید اهمیت صمیمیت عاطفی با همسرش را بداند. اگر رابطه‌تان دچار کمبود صمیمت روحی و عاطفی باشد لطمه خواهید خورد. رسیدن به صمیمیت عاطفی نیازمند تمرین و توجه است. اگر احساس نزدیکی عاطفی >به همسرتان را از دست بدهید خیلی سخت‌تر از این خواهد بود که برای حفظ و تداوم آن در بلند مدت تلاش و تمرین کنید.


به گزارش شفا آنلاین:صمیمیت عاطفی و احساسی به طور کلی به نزدیکی و مودتی گفته می‌شود که به همسران احساس عشق و امنیت می‌دهد و اعتماد متقابل و ارتباط موثر را به دنبال دارد. وقتی احساس صمیمیت عاطفی با همسرتان دارید انگار می‌توانید روح او را ببینید، آرزوها و رویاها و ترس‌هایش را می‌دانید و آنها را عمیقا درک می‌کنید. روابطی که فاقد صمیمیت عاطفی و روحی هستند اغلب اعتماد و ارتباط چندانی در آنها دیده نمی‌شود و رازها و هیجانات پنهان شده‌ای بین طرفین وجود دارد.



تشخیص کمبود صمیمیت احساسی

گاهی زوج‌ها در اوایل زندگی مشترک خود نمی‌توانند به پیوند روحی و احساسی مطلوبی دست پیدا کنند یا اینکه بعد از مدتی آن را از دست می‌دهند. هر دو طرف باید برای به دست آوردن صمیمیت روحی و حفظ آن تلاش کنند. اگر شما شوهری هستید که به سختی می‌توان به احساسات و هیجانات شما دست پیدا کرد پس ویژگی‌های خاصی دارید که برقراری ارتباط عاطفی عمیق با همسرتان را سخت می‌کند.

معمولا همسران وقتی که نزدیکی روحی چندانی با هم ندارند علائم آن را تشخیص نمی‌دهند. مثلا یک زن وقتی که همسرش اعلام می‌کند دیگر تمایلی به ادامه‌ی زندگی مشترک با او ندارد ممکن است واقعا غافلگیر و شگفت زده شود. اما اگر به سالهای گذشته‌ی زندگی مشترک‌شان دقیق‌تر نگاه بکند حتما زمان‌هایی را به یاد می‌آورد که فاصله‌های روحی و عاطفی زیادی بین‌شان بوده است.

چگونه پیوند روحی بین خود و همسرتان را تقویت کنید

اگر به نظرتان می‌رسد در رابطه‌ی شما ارتباط روحی خوبی وجود ندارد، کارهای زیادی هست که شما و همسرتان می‌توانید برای تقویت صمیمت عاطفی و عمق دادن به ارتباط روحی‌تان انجام دهید.

حواس پرت کُن‌ها را کنار بگذارید

صمیمیت روحی معنادار در یک رابطه بستگی به کیفیت تعامل انسانی آن دارد. تکست و ایمیل دادن برای همسرانی که از هم دورند یا سرشان خیلی شلوغ است، راههای خوبی هستند که می‌توانند ارتباط و تماس شما را تا حدودی حفظ کنند. اما ابزارهای ارتباطی الکترونیکی برای حفظ صمیمت روحی واقعی، کافی نیستند. ایمیل‌های کاری، رسانه‌های اجتماعی و سرگرمی‌های اینچنینی هرگز پایانی ندارند و به راحتی می‌توانند تبدیل به عادت‌های حواس پرت کُنی شوند که ارتباط و تعامل انسانی و واقعی و رودررو را ضعیف کنند.

وقتی با هم هستید و می‌خواهید با هم حرف بزنید، تلویزیون و کامپیوتر و ... را خاموش کنید و هنگام حرف زدن به چشمهای‌ هم نگاه کنید. یکی از روش‌هایی که زوج‌های موفق از آن استفاده می‌کنند این است که با هم توافق می‌کنند وقتی به خانه می‌آیند گوشی همراه و تبلت را در سبد کوچکی کنار در بگذارند و حداقل یکی دو ساعت که با هم هستند سراغ‌شان نروند.

زمان بیشتری را با هم بگذرانید

آقایان! چگونه با همسرتان صمیمی‌تر شوید

گاهی واقعا فرصت پیدا کردن برای با هم بودن سخت می‌شود و حضور بچه‌ها نیز می‌تواند این کار را سخت‌تر هم بکند. با هم قرار بگذارید هر شب بعد از اینکه بچه‌ها خوابیدند نیم ساعت فقط با هم باشید و حرف بزنید. خیلی از کارها را می‌توانید با هم انجام دهید مثلا شستن ظرفها، خرید از فروشگاه و ...، تا هم کارهای‌تان سریع‌تر انجام شوند و هم زمان بیشتری در کنار هم باشید.
هر روز عصر یک فنجان چای با هم بخورید و کمی گپ بزنید تا هم احساس آرامش کنید و هم در کنار هم وقت بگذرانید. یک پیاده روی نیم ساعته هم ایده‌ی خوبی است. حتما زمانی را بدون بچه‌ها باشید تا ارتباط دو نفره‌تان تقویت شود.

به همسرتان احساس امنیت بدهید

بعد از سالها با هم بودن زوج‌ها دیگر می‌دانند چه چیزهایی باعث آزار طرف مقابل می‌شود. همسران علاقه مند و مهربانی که سعی می‌کنند همدیگر را نرنجانند به هم احساس ارزش و امنیت می‌دهند. وقتی محیط را برای همسرمان امن و آرام می‌کنیم، صمیمیت و پیوند روحی جای خودش را پیدا می‌کند.

متاسافنه خیلی از افراد از جانب کسانی که به آنها اعتماد کرده‌اند آسیب می‌بینند و احساس ناامنی می‌کنند و ناخواسته عادات بد ارتباطی را یاد می‌گیرند. اگر عادت دارید نزدیکان خود را تحقیر و تمسخر کنید و آنها را بیازارید این عادت‌ها صمیمیت‌تان را نابود کرده و دیواری میان شما و همسرتان ایجاد می‌کنند.

با هم کتاب بخوانید


با هم کتاب خواندن و در موردش با هم بجث کردن می‌تواند راه بسیار خوبی برای افزایش صمیمیت بین شما باشد. کتابهای بسیار جالبی در مورد بهبود زندگی مشترک وجود دارند که می‌توانید با هم مطالعه کنید، اما می‌توانید رمان، بیوگرافی و یا کتابی در مورد یک موضوع مشترک مورد علاقه‌تان نیز بخوانید. این کار به شما فرصتی می‌دهد تا احساسات و نگرش‌های‌تان را به اشتراک بگذارید، بدون اینکه همدیگر را قضاوت کنید.

بین شخصیت‌تان به عنوان یک فرد و شخصیت‌تان به عنوان یک همسر تعادل برقرار کنید

قوی‌ترین روابط زناشویی از دو همسر وابسته‌ی مستقل تشکیل می‌شوند. هر کدام سرگرمی‌ها، زندکی اجتماعی و زندگی شغلی خود را دارند و در کنار هم قرار می‌‌گیرند روی زندگی مشترک‌شان سرمایه گذاری می‌کنند. زیاد با هم بودن اگر انرژی رابطه را بگیرد و از تجربیات فردی محروم‌تان کند می‌تواند چیز بدی باشد. بنابراین باید به عنوان یک شوهر و پدر، خود مراقبتی‌های لازم را انجام دهید و به همسرتان نیز اجازه دهید همین کار را بکند. سپس با انرژی بیشتری پیش هم برخواهید گشت.

لیستی از تفریحات مورد علاقه‌تان درست کنید

با همسرتان بنشینید و لیستی از تفریحاتی که مورد علاقه‌ی هر دوی شماست تهیه کنید. با این کار می‌توانید خاطرات جذاب مشترک زیادی خلق کنید و پیوند روحی‌تان را نیز محکمتر کنید. به خاطر بیاورید اوایل آشنایی‌تان چه چیزهایی برای‌تان لذتبخش بود و چه تفریحاتی داشتید. به فعالیت‌هایی بپردازید که همیشه دوست داشتید انجام دهید. حتما به طور مرتب پایبند عمل به این لیست باشید.

اگر فکر می‌کنید لازم است از مشاور کمک بگیرید این کار را بکنید

اگر احساس می‌کنید رابطه‌ی روحی و عاطفی‌تان در حال ضعیف شدن است شاید بهتر باشد از یک مشاور درمانگر کمک بگیرید. شاید طی سالهای گذشته غیرعمد همدیگر را رنجانده باشید و این بر صمیمیت بین‌تان سایه افکنده باشد و یا درگیرودار مشغله‌های زندگی از همدیگر غافل مانده باشید، این مسائل گاهی واقعا بدون صرف وقت و توجه خاص و کمک حرفه‌ای قابل حل نیستند.

حاصل صمیمیت روحی بین همسران چیست؟

داشتن پیوند قوی عاطفی در زندگی مشترک مهم است و ارزش تلاش‌های‌تان را دارد. تلاش و تمرین شما نشاندهنده‌ی تعهد و علاقه‌ی شما به زندگی زناشویی و همسرتان است که سود آن بی‌چون و چرا نصیب فرزندان‌تان نیز خواهد شد. یک زندگی شاد و رابطه‌ی عمیق روحی با همسرتان به شما کمک می‌کند پدری بهتر و همسری دوست داشتنی‌تر باشید.برترین ها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: