کد خبر: ۲۱۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 16
در سال های گذشته شاهد رشد و فناوری بالایی در ایران بودیم که یکی از نقاط افتخارآمیز برای کشور است. در سال 2001 تولیدات علمی ما ناچیز بود اما در 10 سال شتاب چشمگیر گرفتیم و در سال 2011 موقعیت ممتازی کسب کردیم
شفاآنلاین>سلامت>  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: در عمل که به بودجه نگاه کنیم واقعاً خجالت آور است که سه دهم درصد از بودجه کل کشور را به پژوهش اختصاص می دهیم و در تخصیص و تحویل آن باید از معاونان پژوهشی دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی سوال کرد.

به گزارش شفاآنلاین، حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز یکشنبه در نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور، گفت: در سال های گذشته شاهد رشد و فناوری بالایی در ایران بودیم که یکی از نقاط افتخارآمیز برای کشور است. در سال 2001 تولیدات علمی ما ناچیز بود اما در 10 سال شتاب چشمگیر گرفتیم و در سال 2011 موقعیت ممتازی کسب کردیم.

وی افزود: در سال 2014 با اقداماتی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته شرایط مان، ممتاز شد که دوستان در آمارها به آن اشاره کردند. وضعیت کیفی مقالات هم بهتر شد به نحوی که فکر می کنم در برنامه چشم انداز 1404 حتی 10 سال زودتر از برنامه به این افق اول بودن در منطقه دست یافتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در روزهایی که خبرهای منفی خیلی زیاد است بازگو کردن این اخبار برای مردم در یک هیاهوی سیاست زده مناسب تر بوده و امید است بالاخره در این حوزه ها انعکاس اخبار و اطلاع رسانی به نحوی باشد که بار روانی اخبار منفی را کاهش دهد و مسرت کسانی باشد که در این حوزه ها تلاش می کنند.

هاشمی اظهار کرد: در این هزار سال کمتر سیاستمداری داشتیم که در عمل باور داشته باشد چرا که همه در حرف و سخن خود مباحثی مطرح می کنند. این باور کمتر نزد سیاستگذاران وجود دارد که در عمل، عالم و علم را احترام کنند.

وزیر بهداشت گفت: باور کنید اگر الان انقلاب را صادر کنیم با مغز، قلم، علم و دانایی صادر می شود. الان همه جا انقلاب خود را صادر کرده اند اما از چه طریقی؟ با علم و فناوری. حتی در همین سالن ببینید چقدر از محصولات(Products) چینی استفاده شده است.

وی در ادامه با انتقاد از دخالت مجلس شورای اسلامی در برخی از امورات یکی از دانشگاه های بزرگ، تاکید کرد: چرا باید در امور یکی از دانشگاه های بزرگ این کشور دخالت کنند؟ از نظر امنیتی با رعایت قانون اساسی و شهروندی هر چه می خواهند، بکنند اما یک مجلس در یک سری مسائل مهمترین دانشگاه(University) کشور دخالت می کند. به عنوان مثال در این دانشگاه، رتبه اول، دوم حتی رتبه های سی ام و چهل ام کنکور کنار رتبه 408 هزارم می نشیند.

هاشمی افزود: در رشته داروسازی، رتبه 104 هزارم کنار رتبه اول نشسته است، چه کسی این تصمیم را گرفته است؟ مجلس. دود این اتفاق به چشم علم و عالم و پژوهش و تحقیقات کشور می رود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اجازه دهیم اسامی رتبه های برگزیده هر دانشگاه روی سایت آن دانشگاه قرار گیرد و بعد بگوییم این تصمیم سازی ها چه بلایی سر علم و دانشگاه ها می آورد.

هاشمی ادامه داد: هر کجا یک دانشکده راه اندازی کرده ایم و الان هم هنوز فشار روی من و وزیر علوم است و هر جا می رویم از ما یک دانشکده پزشکی درخواست می کنند.

وی تصریح کرد: فکر هم می کنیم خیلی هنر کرده ایم. بچه دیروز روستا که مولد است تا دانشگاهی در نزدیکی خود می بیند، به سمت شهر می رود و فکر می کند حتما باید درس بخواند؛ در نتیجه حاشیه نشینی به 75 درصد رسیده است و بی سوادی مدرن را با مدرک گرایی تشویق کرده ایم در حالیکه این خواست هیچ کدام از وزرا نبوده است اما مسیری می رویم که آخر کار، دودش به چشم خودمان می روم. فکر می کنم بخشی از این موضوع به سیاستگذاران بر می گردد و در امور مدیریتی دانشگاه دخالت نکنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: