کد خبر: ۲۱۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 16
هرچند راه کنترل این بیماری کشف شده و در زمینه داروهای کنترل کننده هیچ مشکلی وجود ندارد اما این بیماری می‌تواند در عملکرد بسیاری از اعضای بدن اختلال ایجاد کند
شفاآنلاین>سلامت> بیماری دیابت در سال های اخیر با چنان سرعتی بر تعداد مبتلایان خود می‌افزاید که توانسته عنوان بزرگترین اپیدمی قرن را به خود اختصاص دهد.

به گزارش شفاآنلاین، این فاجعه تا جایی پیش رفته که مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت اعلام کرده در حال حاضر ۴۲۰ میلیون فرد ۲۰ تا ۷۰ ساله در دنیا به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند و این آمار تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۶۹۰ میلیون نفر در جهان خواهد رسید.

هرچند راه کنترل این بیماری کشف شده و در زمینه داروهای کنترل کننده هیچ مشکلی وجود ندارد اما این بیماری می‌تواند در عملکرد بسیاری از اعضای بدن اختلال ایجاد کند. حقیقت این است که این بیماری چنان ناتوان کننده است که می‌تواند زندگی بسیار دردناکی را برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد از این رو آشنایی با دلایل ابتلا به دیابت می‌تواند در پیشگیری(prevention) از بروز آن بسیار مؤثر باشد.

دکتر علی اکبر رئوف صائب، دیابتولوژیست می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید دیابت به چهار دسته تقسیم می‌شود. دیابت نوع یک که بیشتر در میان کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. دیابت نوع دو که شایع‌ترین نوع دیابت محسوب می‌شود و بیشتر قربانیان آن را افراد بالای ۲۰ سال تشکیل می‌دهند. سومین دسته، دیابت بارداری و در نهایت دسته چهارم، دیابت همراه با برخی بیماری‌ها است.

این پزشک دیابت با تأکید بر این‌که ناآگاهی بزرگترین تهدید بالفعل برای افراد جامعه است خاطرنشان می‌کند: افراد چاق بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند این درحالی است که این بیماری با اصلاح شیوه زندگی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است. در واقع می‌توان با تغذیه سالم و انجام فعالیت‌های بدنی و مدیریت استرس از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کرد.

وی در ادامه به عوامل ابتلا به دیابت(Diabetes) اشاره می‌کند: عوامل زیادی در ابتلا به این بیماری مؤثر است که از میان آنها می‌توان به چاقی و اضافه وزن، ژنتیک و سابقه خانوادگی، استرس، بارداری و مصرف برخی از داروها اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: