کد خبر: ۲۱۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 11
در سال ۹۷ بیش از ۸۳۰ نفر مجرم در قالب عملیات پانجیا دستگیر شده‌اند. عملیات پانجیا، عملیاتی است که هر ساله با هدف مبارزه با تبلیغ و فروش آنلاین داروهای تقلبی و غیرمجاز صورت می‌پذیرد
شفاآنلاین>سلامت>سرهنگ حسین امیرلی، در سومین کارگاه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو افزود:  ۲۴ درصد در بازارهای آنلاین (شیپور، دیوار و نظایر آن)، ۲۲ درصد تلگرام و ۱۴ درصد در وب سایت‌ها صورت گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین، وی افزود: در سال ۹۷ بیش از ۸۳۰ نفر مجرم در قالب عملیات پانجیا دستگیر شده‌اند. عملیات پانجیا، عملیاتی است که هر ساله با هدف مبارزه با تبلیغ و فروش آنلاین داروهای تقلبی و غیرمجاز صورت می‌پذیرد.

سرهنگ امیرلی گفت: این عملیات به صورت سراسری در دنیا اجرا می‌شود و از سال ۹۰ برای رصد مخاطرات کالاهای سلامت محور توسط پلیس فتا و همکاری سازمان غذا و دارو در کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: فروش وسایل تقلبی حوزه پزشکی(medical)، داروخانه‌های آنلاین، ارائه دهندگان سرویس‌های اینترنتی داروخانه و درگاه‌های پرداخت شامل این طرح می‌شود.

معاون عملیات پلیس فتا با اشاره به عملکرد طرح پانجیا توضیح داد: در سال ۹۶ تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۵ درگاه مجرمانه شناسایی، ۳۷۳ پرونده تشکیل، ۴۱۱ نفر دستگیر و ۴ هزار و ۲۹۵ درگاه مجازی مسدود شدند. ارزش ریالی این تخلفات ۲۶ میلیارد ریال بوده است.

سرهنگ امیرلی اضافه کرد: طرح مبارزه با داروهای غیرمجاز و تقلبی از سال ۲۰۰۸ به صورت پلیس جهانی با هماهنگی سازمان اینترپل در قالب طرح «پانجیا» انجام می‌شود؛ در شهریور امسال نیز طرح پانجیا ۱۰ با مشارکت ۱۲۳ کشور عضو سازمان اینترپل از جمله پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فروش داروهای تقلبی و غیر مجاز در فضای سایبر به اجرا در آمد.

هدف از اجرای عملیات پانجیا کشف محصولات تقلبی و غیر مجاز، مسدود شدن وب سایت‌های متخلف، جلوگیری از فعالیت تجاری غیر قانونی آنان، افزایش آگاهی عمومی از خطرات خرید و مصرف محصولات دارویی و پزشکی از وب سایت‌های غیر قانونی، شناسایی تولید و توزیع کنندگان محصولات دارویی تقلبی و غیر قانونی و شبکه‌های جنایی فعال در این حوزه است.

از اهداف دیگر اجرای این عملیات می‌توان به ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی در خصوص مبارزه با فروش آنلاین داروهای غیر مجاز و تقلبی اشاره کرد، زیرا فروش داروهای تقلبی و جعلی در اینترنت مستقیماً سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازد.

بخش اعظم این عملیات بر فروش داروهای مخدر از طریق اینترنت تمرکز داشته که به انسداد ۳۵۰۰ وب سایت فروش و تبلیغ مواد دارویی جعلی و غیر مجاز منجر شد.

سومین همایش مقابله با فساد در حوزه قاچاق و تقلب کالاهای سلامت، امروز دوشنبه با حضور معاونان و مدیران غذا و دارو، مدیران بازرسی و مدیران حقوقی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مناطق کشور و مدیران تخصصی ارشد سازمان غذا و دارو همزمان با نمایشگاه دستاوردهای سازمان غذا و دارو (medicine)و معاونت غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مقابله با قاچاق و تقلب کالاهای سلامت برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: