کد خبر: ۲۱۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 10
زمانی که بیمار هستید باید بدن خود را با غذاهای سالم تغذیه کنید. حتی اگر اشتها ندارید باید برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا غذاهای مغذی و مقوی مصرف کنید زیرا بدن برای غلبه بر میکروب ها به مواد مغذی فراوان نیاز دارد
شفاآنلاین>سلامت>زمانی که احساس بیماری به سراغ شما می‌آید، بررسی و در نظر گرفتن علائم اهمیت دارد.

به گزارش شفاآنلاین، همه ما با احساسی که در آغاز بیماری شکل می گیرد، آشنا هستیم: گلو اندکی درد می گیرد، ممکن است با آبریزش بینی مواجه شوید و احساس خستگی غیر طبیعی آزاردهنده می شود. اما زمانی که با سرماخوردگی<a cold> یا آنفلوآنزا مواجه می‌شویم می‌توان اقداماتی را مد نظر قرار داد تا به بهبود هرچه سریع‌تر و بهتر این شرایط کمک کند.

شناسایی علائم

زمانی که احساس بیماری به سراغ شما می آید، بررسی و در نظر گرفتن علائم اهمیت دارد. یک سرماخوردگی ویروسی ممکن است با آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، عطسه و خستگی خفیف همراه باشد. اما آنفلوآنزا می تواند با سرفه شدید، تب بالا، و بدن درد و لرز شدید خود را نشان دهد.

به استثنای گروه‌های در معرض خطر بالا، مانند کودکان، سالمندان و افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف برخوردار هستند، احتمالا بی نیاز از دارو می توانید سرماخوردگی جزئی را پشت سر بگذارید. اما در صورت مواجهه با علائم آنفلوآنزا، بهترین گزینه مراجعه به پزشک است. شما بدن خود را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسید و با ارزیابی و شناسایی به موقع علائم و درمان می توانید هرچه زودتر دوره بیماری را پشت سر بگذارید.

مصرف مایعات فراوان

مصرف مایعات فراوان یکی از بهترین سلاح‌هایی است که می‌توان در برابر سرماخوردگی به کار گرفت. زمانی که بیمار هستید، بدن در معرض خطر کم آبی قرار می‌گیرد زیرا مخاط بیشتری تولید کرده یا با تب مواجه می‌شوید. افزون بر این، ممکن است زمانی که با گلو درد مواجه هستید، تمایلی به مصرف مایعات نداشته باشید که می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود. تامین آب مورد نیاز بدن می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند.

آب، آبمیوه‌های تازه، آب گوشت یا آب لیمو گرم به رفع احتقان و پیشگیری از کم آبی بدن کمک می‌کنند. این در شرایطی است که باید از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید زیرا می‌توانند موجب کم آبی بدن شوند.

استراحت

زمانی که بیمار هستید، استراحت به میزان کافی ممکن است بدیهی به نظر برسد اما افراد بسیاری در ابتدای بیماری به این نکته کمتر توجه می کنند و این شرایط می تواند در بلند مدت بیماری را تشدید کند. پس از تجربه نخستین علائم بیماری، به بدن خود استراحت دهید، حتی اگر فکر می‌کنید می‌توانید روال عادی زندگی خود را ادامه دهید. یک روز استراحت کافی می‌تواند فرق بین پیشگیری از وخیم شدن علائم و تشدید بیماری و یک سرماخوردگی شدید زمینگیر کننده را مشخص کند.

کاهش احتقان

گرفتگی بینی<Nasal congestion> شرایطی آزاردهنده است. اگرچه می توانیم اکسیژن مورد نیاز بدن را از طریق دهان تامین کنیم، اما گرفتگی بینی و ناتوانی در تنفس از آن همچنان احساسی ناخوشایند را در ما ایجاد می کند. افزون بر این، عدم رفع احتقان ممکن است به یک عفونت شدید منجر شود که برای درمان آن به مصرف آنتی بیوتیک نیاز است.

از این رو، دفع مخاط اضافه اهمیت دارد. استفاده از قطره ها یا اسپری های بینی برای رفع گرفتگی بینی و همچنین مصرف مایعات گرم، مانند چای گیاهی یا آب گوشت، می تواند به پاکسازی مخاط اضافه کمک کند.

غذا خوردن حتی در زمان بی اشتهایی

زمانی که بیمار هستید باید بدن خود را با غذاهای سالم تغذیه کنید. حتی اگر اشتها ندارید باید برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا غذاهای مغذی و مقوی مصرف کنید زیرا بدن برای غلبه بر میکروب ها به مواد مغذی فراوان نیاز دارد.

مرطوب نگه داشتن هوا

ماه های سرد سال به عنوان فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا شناخته می شوند. ویروس های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در دماهای پایین‌تر و رطوبت کم بهتر دوام می آورند. از این رو، اگر احساس می کنید بیمار شده اید، مرطوب نگه داشتن هوا با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده یا بخار ساز می تواند به بهبود شرایط کمک کند. این شرایط می تواند به کاهش احتقان کمک کرده و به مسیرهای هوایی برای مبارزه بهتر با عفونت کمک کند. تعویض آب روزانه دستگاه و پیروی از دستورالعمل شرکت سازنده دستگاه مرطوب کننده هوا را فراموش نکنید.

درمان‌های طبیعی

نوشیدن مایعات گرم و استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا برخی از درمان های طبیعی هستند که می توانید برای مقابله با عوامل بیماری‌زا مد نظر قرار دهید. غرغره آب نمک برای مقابله با گلو درد یکی دیگر از اقدامات توصیه شده است. افزون بر این، درمان های دیگر، از جمله روی، ویتامین C و اکیناسه ممکن است به پیشگیری از بیماری یا تسکین علائم آن کمک کنند.

ماندن در خانه

زمانی که به بیماری مبتلا می شوید، به طور معمول ماندن در خانه، استراحت و پرهیز از استرس بهترین گزینه است. استراحت و آرامش اجازه می دهد بدن راحت‌تر و بهتر با عامل بیماری‌زا مبارزه کند. همچنین، سیستم ایمنی از عدم تعامل با محیط های پر از میکروب سپاسگزار خواهد بود.

استراحت در خانه از سرایت بیماری به افراد دیگر پیشگیری می کند. به عنوان مثال، زمانی که سرما خورده اید، تا زمانی که علائم بیماری وجود دارند می توانید آن را به دیگران منتقل کنید. در عفونت های ویروسی حتی پیش از بروز علائم نیز می توانید بیماری را به دیگران انتقال دهید. در مورد آنفلوآنزا، افراد از یک روز پیش از بروز علائم تا حدود روز پنجم پس از ظهور علائم به شدت آلوده کننده هستند.

از این رو، بدون در نظر گرفتن این که احساس بیماری دارید یا خیر، همواره بهداشت را رعایت کنید. در همین راستا، دست های خود را به طور مرتب بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید و غیره. به محض احساس بیماری استراحت و تمرکز بر خود را مد نظر قرار دهید.کر2
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: