کد خبر: ۲۱۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
درکل دنیا سه میلیون و 700 هزار نفر بیمار کلیوی وجود دارد که از این میزان 2 میلیون و 600هزارنفر تحت همودیالیزقرار دارند و حدود 200هزار نفردیالیز صفاقی می شوند که این میزان اندک درمقابل همودیالیز دلایل مختلفی را دارد

شفاآنلاین>سلامت>با فراهم کردن دستگاه های اتوماتیک و آموزش پرستاران می توان شاهد ترویج دیالیز صفاقی در کشور بود.

 به گزارش شفاآنلاین و به نقل از روابط عمومی انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی ایران ، دکترعلی طیبی عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درخصوص دیالیز صفاقی گفت : متاسفانه در کشور گرایش به دیالیزصفاقی بسیاراندک است و این مساله باید آسیب شناسی شود، زیرا درکل جهان این مشکل وجود دارد و تنها مربوط به ایران نیست .

وی ادامه داد: درکل دنیا سه میلیون و 700 هزار نفر بیمار کلیوی<Kidney patient> وجود دارد که از این میزان  2 میلیون و 600هزارنفر تحت همودیالیزقرار دارند و حدود 200هزار نفردیالیز صفاقی می شوند که این میزان اندک درمقابل همودیالیز دلایل مختلفی را دارد.

طیبی اظهارداشت: نقص امکانات و باورهای خاص علل عدم ترویج فرهنگ دیالیزصفاقی درکشور است ، زیرا حتی نفرولوژیست های کشور نیز بیماران خود را به سمت دیالیز صفاقی سوق نمی دهند و می توان گفت که ایراد اصلی به پزشکان مربوط است.

وی دررابطه باعلت دیگرمیزان اندک دیالیزصفاقی افزود: یکی دیگرازمسائل نیزمربوط به پرستاران است زیرا متاسفانه به پرستاران اطلاعات کافی داده نمی شود و وقتی که سخن از دیالیز صفاقی به میان می آید تمام ذهنیت ها به سمت عفونت میرود و این امرباعث می شود که بیماران را به سمت دیالیز صفاقی هدایت نکنند این در حالی است که اگر با ارائه امکانات، آموزش های لازم ارائه شود عفونت<Infection> به وجود نمی آید.

عضوهیات علمی دانشگاه بقیه الله افزود: اگرشفاف سازی مناسبی برای بیماران صورت بگیرد ، با بهره گیری ازدیالیز صفاقی امکان شیوه زندگی عادی وجود دارد و به طور حتم می توان شاهد گرایش به این نوع دیالیز بود.

وی گفت: برای ترویج دیالیز صفاقی باید بسترهای لازم فراهم و با وارد شدن دستگاههای اتوماتیک آموزش های لازم به پرستاران داده شود . علاوه بر آن با برگزاری سیمنار ها و جلسات کارشناسانه ابعاد مختلف این نوع دیالیز مورد بررسی قرارگیرد و با ارائه آنها نوع نگرش افراد تغییر یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: