پیامک تبلیغاتی ناخواسته یا تماس تلفنی تبلیغاتی ناخواسته همه این ها مصداق گدایی دیجیتالی است و به نظر می رسد جز در ایران، در سایر کشورهای جهان تا این حد برای میلیون ها نفر این موضوع دردسر ساز نباشد
شفا |آنلاین>اجتماعی>پیامک تبلیغاتی ناخواسته یا تماس تلفنی تبلیغاتی ناخواسته همه اینها مصداق گدایی دیجیتالی است و به نظر میرسد جز در ایران، در سایر کشورهای جهان تا این حد برای میلیونها نفر این موضوع دردسر ساز نباشد.
به گزارش شفا آنلاین: پیامک تبلیغاتی ناخواسته یا تماس تلفنی تبلیغاتی<Phone call advertising> ناخواسته همه این ها مصداق گدایی دیجیتالی است و به نظر می رسد جز در ایران، در سایر کشورهای جهان تا این حد برای میلیون ها نفر این موضوع دردسر ساز نباشد. داستان پیامک های تبلیغاتی از کاشت موهای طبیعی و دانشگاه بدون کنکور و شنگن تضمینی و کانادا ۵ ساله تا تبلیغات انواع شرکتهای تجاری و سازمانی و محصولات آقایان و بانوان! موضوع جدیدی نیست.در حالی که پیامکهای تبلیغاتی به نوعی مزاحم برای کاربران تبدیل شده بودند، از مسوولان رگولاتوری تا وزیر ارتباطات بسیج شدند تا جلوی این تبلیغات را بگیرند. راههایی مانند استفاده از سامانه شکایت برای سرشمارههای ارسالشده یا مسدود کردن شمارههایی که تنها به ارسال پیامک اقدام میکردند.
پس از تبلیغات پیامکی که به نوعی جلوی آنها گرفته میشد، نوبت به تبلیغات تلفنی رسید که در آن، کاربر با پیامهای ضبطشده مواجه میشد. این موضوع هم مورد بررسی قرار گرفت تا جایی که حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- قبلا اعلام کرد که همه مزاحمتهای تلفنی تبلیغاتی که توسط برخی از شهروندان گزارش شده، مورد پیگیری قرار میگیرند و هیچگونه مزاحمتهای تبلیغاتی برای شهروندان چه در قالب پیامک و یا تلفنی که روی نوار پاسخگو باشد، قابل قبول نیست.
سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای آشنایی با اطلاعیه های مربوط به اپراتورهای موبایل و شیوه رسیدگی به شکایت از آن ها را مشاهده کنید
سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بارزسی کل کشور برای اعلام شکایت علیه اپراتورهای کشور استفاده کنید
همچنین در حالی که رگولاتوری برای ساماندهی پیامکهایی که سرشماره آنها مخصوص خدمات ارزش افزوده و یا تبلیغات بود، سامانهای را عرضه کرد، دارندگان برخی کسبوکارها به استفاده از شمارههای شخصی روی آوردند که وعده داده شد این شمارهها هم ساماندهی و شمارههایی که تنها با هدف ارسال پیامک خریداری شده و استفاده دیگری ندارند، در صورت عدم پاسخگویی و با شکایت مردم به صورت کامل قطع شوند. روش های مهندسی اجتماعی هم امروزه به برنامه تبلیغتی شرکت ها اضافه شده است.
روشهای جدید ارسال پیامک تبلیغاتی برای فریب مخاطب با مهندسی اجتماعی
تعداد پیامهای تبلیغاتی و ارزش افزوده مزاحم که در طول روز برای مشترکان ایرانسل و همراه اول ارسال میشود، تا حدی زیاد شده که کاسه صبر و تحمل صبورترین کاربران موبایل را لبریز کرده است. به همین دلیل تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه در ایران به دنبال راهی برای دریافت نکردن پیامکهای مزاحم هستند. در این گزارش، راههای حذف پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده در دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را با هم مرور میکنیم
شیوه لغو پیامکهای تبلیغاتی در همراه اول
برای لغو کردن پیامکهای تبلیغاتی در اپراتور همراه اول، میتوان از سه راه مختلف اقدام کرد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
ارسال پیامکی عدد «۱» به «۸۹۹۹»
شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*
تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰
لغو پیامکهای تبلیغاتی در ایرانسل
برای لغو شدن پیامکهای تبلیغاتی در ایرانسل، میتوان از سه راه مختلف اقدام کرد که در ادامه با آنها آشنا میشویم:
ارسال پیامکی عدد «۲» به «۵۰۰۵»
تماس با مرکز اطلاع رسانی ۷۰۰
اقدام از طریق کنترل حساب اینترنتی
لغو پیامکهای ارزش افزوده در ایرانسل
پیامکهای سرویسهای ارزش افزوده علاوه بر مزاحمت برای مشترکان، هزینه هم در بر دارد. این هزینهها سبب میشود اعتبار حساب مشترکان اعتباری بسیار سریع کم شده یا قبض مشترکان دائمی بسیار گران صادر میشود. ایرانسل برای حل این مشکل، راهکاری را ارائه داده است: ارسال پیامکی کلمه «STOP» به «۸۲۸۲»
در پاسخ به این ارسال سرویسهایی که متوقف میشوند برای شما ارسال میشود. البته اگر در سرویسی عضو نباشید هم برای شما پیامکی شامل عبارت «شما مشترک هیچ سرویسی نیستید.» ارسال میشود. بنابراین برای قطع سرویس تبلیغاتی ایرانسل شما میتوانید علاوه بر روش فوق از ۲ طریق دیگر نیز اقدام نمایید. برای قطع سرویس از طریق پیامک کافیست عدد ۲ را به ۵۰۰۵ ارسال نمایید. شما همچنین میتوانید با شماره ۷۰۰ تماس بگیرید و با اتصال به اپراتور درخواست قطع این سرویس را بدهید. توجه داشته باشید که قطع این سرویس ممکن است جلوی پیامک های بانکی شما را هم بگیرد
پیام های تبلیغاتی که غیر قابل حذف هستند
برخی از پیامکها که مشترک آن را تبلیغاتی میشمارد، بر اساس قوانین تبلیغاتی نیستند و جزء موارد اطلاع رسانی حساب میشود. این پیامها به شرح زیر هستند. توجه کنید که بسیاری از بانک ها از مشترکان خود برای ارسال وضعیت تراکنش های مالی، ۱۰ هزار تومان درسال دریافت می کنند. برای عدم دریافت این پیامک ها، می توانید آن را غیر فعال کنید.
پیامکهای قضایی
پیامکهای انتظامی و پلیس
پیامکهای تراکنش بانکی
پیامکهای حکومتی و دولتی
پیامکهای رگولاتوری
پیامکهای اپراتور
روزیاتو - علی زمانی: