کد خبر: ۲۱۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 04
این طرح در کمیسیون زنان مجلس مطرح و در آذرماه 95 کمیسیونی در خصوص افزایش سن ازدواج تشکیل شد که شرط ازدواج با رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه جایز است
شفاآنلاین>اجتماعی>مدیر کل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس گفت: هر ساله حدود 4 هزار ازدواج زیر 14 سال در کشور ثبت می شود که استان های زنجان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی به ترتیب رتبه های نخست تا سوم این آمار را از آن خود کرده اند.

به گزارش شفاآنلاین، سینا کلهر در نشست بررسی «ابعاد فقهی و حقوقی طرح تحدید یا سن ازدواج» در دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: در گروه سنی زیر 14 سال تاکنون در بین 4000 ازدواج 1000 مورد طلاق گزارش شده است. بیشترین مورد طلاق<Divorce> برای گروه سنی 25 تا 29 سال است.

وی با بیان اینکه بنیاد زندگی مشترک تفاهم است و بیشترین دلیل طلاق علاقه افراد بدون فکر و سازش با یکدیگر است، افزود: افزود: در سن پایین فرصت سازش و تفاهم وجود دارد بنابراین ایده سازش تحقق پیدا می کند.

مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس با اشاره به ماده 1041 قانون مدنی، گفت: براین اساس دختران قبل از سن 13 و پسر قبل از 15 سال با اذن والدین حق ازدواج دارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح تحدید اظهار کرد: این طرح در کمیسیون زنان مجلس مطرح و در آذرماه 95 کمیسیونی در خصوص افزایش سن ازدواج تشکیل شد که شرط ازدواج با رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه جایز است.

کلهر با بیان اینکه سن اساسا معیار غلطی بوده و شرایط حائز اهمیت است، تصریح کرد: مناسب ترین سن ازدواج از نگاه عموم جامعه 15 تا 19 سال است.

وی این توضیح را نیز داد که هدف اصلی اصلاح قانون مدنی ماده 1041 و طرح تحدید ، گروه سنی 13 تا 16 سال است.

مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس در رابطه با خصوصیات مثبت ازدواج در این سنین گفت: در موضوع محرومیت از تحصیل نقش ازدواج کمتر از یک درصد بوده و مهمترین عامل فقدان امکانات آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه میزان نارضایتی جنسی در این گروه برخلاف باور عموم کمتر از سایر گروه های سنی است، ادامه داد: میزان مرگ و میر بر اثر زایمان در این گروه کاهش یافته و در حد صفر است.

کلهر همچنین اظهار کرد: این گروه سنی دارای کمترین خشونت در روابط زناشویی و توانمند در اداره زندگی است.

مدیرکل مطالعات فرهنگی پژوهش های مجلس معتقد است: طبق آمار افرادی که در سنین پایین ازدواج می کنند دارای حداقل مشکلات هستند و از نظر جنسی و عقلی به بلوغ کامل رسیده اند بنابراین آسیبی به جامعه وارد نمی شود.

کلهر تصریح کرد: باید شرایط برای ازدواج آسان شود. اما این طرح موجب سختی ازدواج و کاهش جمعیت می شود.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: