کد خبر: ۲۱۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 03
جراحی متابولیک روشی نیست که به طور قطعی و صد در صد منجر به بهبودی بیماری دیابت شود و فقط برای درمان افراد چاقی استفاده می شود که دیابت نوع دو (اکتسابی) دارند و نمایه توده بدنی آنها بالای 40 است
شفا آنلاین>سلامت>تبلیغات  درمان قطعی دیابت در شبکه های ماهواره ای بعد از مدتی که کنار گذاشته شده بود دوباره آغاش شده ولی آیا واقعیت دارد؟


به گزارش شفا آنلاین:فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تبلیغات دروغین درمان قطعی دیابت از طریق جراحی متابولیک در شبکه های ماهواره ای گفت: بر اساس مطالعات 12 ساله بین المللی، فقط 30 درصد مبتلایان به دیابت<Diabetes> که جراحی متابولیک انجام داده، بهبود یافته اند و بیماری 70 درصد سایر افراد همچنان باقی است.

دکتر علیرضا استقامتی در مورد با فریب خواندن تبلیغ درمان قطعی و صد در صدی دیابت در برخی شبکه های ماهواره ای افزود: جراحی متابولیک روشی نیست که به طور قطعی و صد در صد منجر به بهبودی بیماری دیابت شود و فقط برای درمان افراد چاقی استفاده می شود که دیابت نوع دو (اکتسابی) دارند و نمایه توده بدنی آنها بالای 40 است.

وی که عضو هیات مدیره انجمن غدد درون ریز ایران نیز هست، گفت: جراحی متابولیک یکی از روش های علمی دنیا است که سال هاست استفاده می شود و در ایران نیز جراحان زبده ای این عمل را انجام می دهند.

دیابت

استقامتی اضافه کرد: جراحی متابولیک به پنج شکل انجام می شود که در شایع ترین شکل آن بخشی از معده را برمی دارند و بیماران بعد از جراحی به زندگی عادی بازنمی گردند چراکه محدودیت هایی در تغذیه خواهند داشت و چون حجم معده کم می شود بیمار حتما باید تحت نظارت پزشک باشد.
عضو هیات مدیره انجمن غدد درون ریز ایران اظهار داشت: بیماران دیابتی بعد از جراحی متابولیک باید به اندازه کافی املاح و ویتامین دریافت کنند و مراقب باشند که دچار افت قند نشوند. بعد از جراحی متابولیک ممکن است مصرف انسولین و داروی بیماران کم یا قطع شود.

استقامتی افزود: جراحی متابولیک مانند همه جراحی های دیگر، عوارضی دارد و انجام آن را به همه بیماران دیابتی توصیه نمی کنیم هرچند که درصد موفقیت این جراحی در کشور بالا است. هر بیمار شرایط خاص خود را دارد و این جراحی باید از سوی پزشک متخصص او تجویز شود.

وی با اشاره به تبلیغ درمان قطعی دیابت در برخی شبکه های ماهواره ای گفت: مدت ها پیش با دکتر معرفی شده در این تبلیغات در وزارت بهداشت جلسه ای داشتم و به او توضیح دادم که هر بیمار شرایط خاص خود را دارد و این تبلیغات سال ها متوقف شده بود اما گویا درآمد آنها کم شده است؛ جراحی متابولیک چون نیاز به شرایط خاص بیمار دارد، نباید تبلیغ عمومی شود.salamatnews
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: