کد خبر: ۲۱۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 02
مرگ‌ ناشی از اور دوز در آمریکا از مرگ‌ ناشی از خشونت‌های اسلحه و تیراندازی، تصادفات رانندگی یا ایدز بیشتر شده است و هیچ‌یک از این موارد به اندازه اور دوز در ‌سال ٢٠١٧ نتوانسته‌ است باعث مرگ شود
شفاآنلاین>سلامت> طبق آمارهای جدید منتشرشده، مرگ‌ به‌ دلیل اور دوز در آمریکا در ‌سال ٢٠١٧ به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این واقعه را «فاجعه انسانی و شرم ملی» خوانده است، اما چه چیزی باعث افزایش این موضوع شده است؟

به گزارش شفاآنلاین، مرگ‌ ناشی از اور دوز در آمریکا از مرگ‌ ناشی از خشونت‌های اسلحه و تیراندازی، تصادفات رانندگی یا ایدز بیشتر شده است و هیچ‌یک از این موارد به اندازه اور دوز در ‌سال ٢٠١٧ نتوانسته‌ است باعث مرگ شود. آمارهای جدید که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری منتشر شده، حکایت از افزایش بی‌سابقه این بحران دارد. اپیدمی مواد مخدر محدود به چند ایالت یا مناطق دارای درآمد کم نیست، بلکه در سراسر کشور گسترش یافته است. گرچه تمرکز این مرگ‌ها در سمت میانه و غرب کشور بیشتر است و تفاوت‌هایی بین مناطق مختلف دیده می‌شود، اما در سراسر کشور درحال اتفاق افتادن است. یکی از دلایل تشدید‌کننده این موضوع این است که مواد مخدر بیش از هر زمان دیگری، قابل دسترسی است و شبکه توزیع مواد مخدر به مناطق روستایی و حومه شهری نیز گسترش یافته است. اما عوامل دیگری هم در میان است. یکی از این دلایل این است که تجارت مواد مخدر غیر قانونی در مرکز و غرب کشور بیشتر شده است. در این مناطق، تعداد افرادی که در ابتدا به قرص‌های تجویزی اعتیاد پیدا کرده‌اند، بیشتر است.

ریشه‌های بحران
بخش پزشکی آمریکا به لحاظ تاریخی مصرف‌کننده‌ای پیشرو در مواد مخدری است که اثراتی شبیه مورفین دارد. در دهه ١٩٩٠، قرص‌های ضد درد با بنیان مواد مخدر به دلایل مختلفی ازجمله کمردرد و آرتروز شیوع زیادی پیدا کرد. شرکت‌های دارویی در لابی با پزشکان، آنها را وادار می‌کردند تا فرمولاسیون‌های جدیدی مثل اکسی‌کونتین را که ادعا می‌شد می‌تواند باعث کاهش درد شود و خطر اعتیاد برای بیمارانی که به مدت طولانی آن را مصرف می‌کنند ندارد، تجویز کنند. در نتیجه این لابی‌گری‌ها، مصرف داروهای مخدر به بیش از سه برابر رسید که به مراتب بسیار بیشتر از مصرف آن در کشورهای دیگر بود. امروزه، آمریکا دومین کشور جهان است که پس از کانادا به دلیل مصرف مواد مخدر، دچار سوء مصرف و عوارض اور دوز است. حالا گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که این بحران به دلیل تجویزهای پزشکان برای داروهای با بنیان مخدر به وجود آمده است. تیفانی لمباردو، مدیر مرکز خدمات اعتیاد در هیأت بهداشت محلی در شهر باتلر در اوهایو می‌گوید: «به دلیل تجویز پزشکان، دسترسی به داروهای مخدر افزایش یافت، درحالی‌که جامعه ما هیچ تصویر روشن و دقیقی از آثار طولانی‌مدت این داروها نداشت.» تیم فیلیپس، که در مرکز ویژه اور دوز در پنسیلوانیا مشغول به کار است، می‌گوید که نسخه پزشکان باعث این مرگ‌و میر ناشی از سوءمصرف شده است: «بسیاری از مرگ‌و میرها به این دلیل است که مردم محلی بیش از اندازه شروع به خرید و مصرف داروهای مخدر کردند.»

چرا شرایط بدتر می‌شود؟
حالا مقامات فدرال و محلی به دنبال راه حلی برای مقابله با این بحران هستند تا شیوه‌هایی را برای پیشگیری و درمان اعتیاد پیدا و مسببان این موضوع را مجازات کنند. آمریکا شروع به بازکردن پرونده‌هایی علیه تولیدکنندگان قرص‌های مخدر مثل اکسی‌کونتین قدرتمند کرده است. اعضای یکی از این شرکت‌ها، تحت تحقیقات جنایی قرار گرفته‌اند. این دارو (medicine)در ‌سال ٢٠١٠ اصلاح شد تا سوءاستفاده از آن دشوارتر شود و در‌ سال ٢٠١٦، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری دستورالعمل‌هایی را برای پزشکان منتشر کرد تا تجویز داروهای مخدر را محدود کنند.

حالا پس از چند سال، تجویز این داروها رو به کاهش است. اما تلاش‌ برای جلوگیری از سوءمصرف و سوءاستفاده این داروهای مخدر، نتیجه چندان رضایت‌بخشی در عمل نداشته است، چراکه افراد حالا به دنبال مواد مخدر ارزان‌تر و قابل ‌دسترس‌تر در خیابان‌ها مثل هرویین و فنتالین رفته‌اند. آمار اور دوز و مرگ به واسطه داروهای مخدر تجویزی در ‌سال ٢٠١٢ بشدت کاهش پیدا کرد، اما مرگ‌ومیر (death)ناشی از هرویین و مخدرهای مصنوعی افزایش یافته است. شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: