کد خبر: ۲۱۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 29
در طول تاریخ همواره انسان هایی بودند که در لحظات تعیین کننده سرنوشت همنوعان با به خطر انداختن جان خویش گام مهمی در راه نجات انسان‌ها برداشته و سایه خطر را از سر بشریت دور کرده اند
شفاآنلاین>اجتماعی> به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت دهقان فداکار و در آستانه 14 آذر، روز جهانی داوطلب، تندیس یادبود ازبرعلی حاجوی معروف به دهقان فداکار به خانواده آ ن مرحوم اهدا شد.

به گزارش شفاآنلاین، با حضور فرماندار شهرستان میانه و جمعی از مسئولان و اهالی روستای قهرمانلوی میانه، زادگاه شادروان حاجوی، تندیس یادبود به فرزند آن مرحوم اهدا و با نثار فاتحه، یاد و خاطره آن امدادگر<Rescuer> بزرگ گرامی داشته شد.

در این تندیس یادبود که از طرف جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی تهیه شده، آمده است: در طول تاریخ همواره انسان هایی بودند که در لحظات تعیین کننده سرنوشت همنوعان با به خطر انداختن جان خویش گام مهمی در راه نجات انسان‌ها برداشته و سایه خطر را از سر بشریت دور کرده اند.

یکی از این قهرمانان ماندگار در تاریخ این دیار بی تردید روان شاد «ازبرعلی حاجوی» مشهور به ریزعلی خواجوی «دهقان فداکار»، داوطلب جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که در دهه 1340 شمسی در دل کوه های سربه فلک کشیده آذربایجان، در زمستان سرد استخوان سوز میانه، با مشاهده ریزش کوه بر روی ریل قطار، با روشن کردن مشعل امدادرسانی و توقف نمودن قطار، مسافران را از سرنوشت تلخی که در انتظارشان بود، نجات داد.

داستان فداکاری او بر سر زبان‌ها افتاده است، به پاس زنده نگهداشتن یاد و نام این اسوه فداکاری و داوطلب امدادرسانی، ساختمان مرکزی جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی به نام «دهقان فداکار» نامگذاری شد.

 ازبرعلی حاجوی در آذرماه ۱۳۴۱ شمسی، در سن 32 سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد و در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن، کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد و توانست باعث توقف قطار شود.

هر چند در آن زمان مردم ناراضی از قطار پیاده شدند و او را کتک زدند، اما اقدام ایثارگرانه وی به کتاب های درسی راه یافت و الگویی برای فرزندان ایران زمین شد.

در آن زمان، روزنامه نگاران و تاریخ نگاران به اشتباه نام و نام خانوادگی وی را «ریزعلی خواجوی» ثبت کردند.

دهقان فداکار که چندین سال از فرزندان ایران، داستان فداکاری وی را در کتاب های درسی خوانده بودند، سال گذشته دارفانی را وداع گفت. ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: