کد خبر: ۲۱۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 28
تا حد امکان هنگام استفاده از تلفن همراه یا تلفن بی سیم گوشی را از سر خود دور نگه داشته یا از هندزفری یا بلندگو استفاده کنید. در بیشتر راهنماهای تلفن همراه حفظ فاصله ۱۵ میلی متری گوشی از سر هنگام استفاده توصیه شده است. همچنین، شما می توانید در صورت امکان پیام متنی ارسال کنید
شفاآنلاین>سلامت>قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر پرتوافشانی الکترومغناطیسی یونیزه می‌تواند موجب تغییرات سلولی شود که خطرات سلامت مانند سرطان، بیماری قلبی عروقی و آسیب ژنتیکی را افزایش می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پرتوافشانی الکترومغناطیسی می‌تواند برخی خطرات سلامت، مانند افزایش خطر سرطان، سقط جنین و افسردگی<Depression> را به همراه داشته باشد. این در شرایطی است که ما روزانه در معرض پرتوافشانی الکترومغناطیسی قرار داریم.

پرتوافشانی الکترومغناطیسی به انرژی تولید شده از یک  منبع مانند نور خورشید، امواج مایکرو یک فر، یا سیگنال تلفن همراه ارجاع می شود.

شما احتمالا به طور مداوم در معرض برخی انواع پرتوافشانی الکترومغناطیسی قرار دارید، با این وجود، همچنان می توان اقداماتی را به منظور محافظت از خود در برابر آثار منفی بالقوه آنها انجام داد.

پرتوافشانی الکترومغناطیسی چیست؟

پرتوافشانی الکترومغناطیسی شامل جریان ذراتی به نام فوتون می شود که در الگوهای موج مانند با سرعت نور حرکت می کنند. هر فوتون دارای مقدار انرژی مشخصی است، اما جرم فیزیکی ندارد. فوتون های امواج رادیویی نسبتا کم انرژی هستند و در طول موج های طولانی حرکت می کنند که آنها را در انتهای پایینی طیف الکترومغناطیسی قرار می دهد. با حرکت به سمت بالا در این طیف، امواج مایکرو انرژی بیشتری دارند و پس از آنها نور فرابنفش و مرئی خورشید، پرتوهای اکس و پرتوهای گاما بالاترین میزان انرژی را دارا هستند.

پرتوافشانی الکترومغناطیسی به دو گروه مختلف دسته بندی می شود:

پرتوافشانی یونیزه شامل انواع پرتوها با فرکانس متوسط تا بالا، مانند پرتوهای فرابنفش، اکس و گاما می شود. پرتوافشانی یونیزه از انرژی کافی برای حذف الکترون ها از اتم ها و مولکول های هوا، آب و بافت زنده هنگام عبور از آنها برخوردار است.

پرتوافشانی غیر یونیزه شامل انواع پرتوافشانی با فرکانس پایین تا متوسط، مانند امواج رادیویی، امواج مایکرو و سیگنال های تلفن همراه می شود. آنها قادر به حذف الکترون ها از اتم ها یا مولکول ها نیستند، اما به اندازه کافی قدرت دارند تا مواد را گرم کرده و اثر بیولوژیکی آنها بر سلول های بدن انسان اثبات شده است.

پرتوافشانی الکترومغناطیسی چگونه می تواند به سلامت انسان آسیب وارد کند؟

قرار گرفتن طولانی مدت در برابر پرتوافشانی الکترومغناطیسی یونیزه می تواند موجب تغییرات سلولی شود که خطرات سلامت مانند سرطان، بیماری قلبی عروقی، و آسیب ژنتیکی را افزایش می دهد.

از آنجایی که پرتوافشانی غیر یونیزه ضعیف‌تر از پرتوافشانی یونیزه است، آثار آن به طور معمول طی مدت زمان طولانی‌تری شکل می گیرند. اما قرار گرفتن چند ساله در معرض این نوع نیز می تواند به بروز آسیب منجر شود.

پژوهش های بسیاری طی سه دهه گذشته پرتوافشانی غیر یونیزه را با افزایش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان<Cancer>، بیماری آلزایمر، اختلال سیستم ایمنی و آسیب رادیکال های آزاد به DNA پیوند داده اند.

روش های محافظت از خود در برابر پرتوافشانی الکترومغناطیسی

حفظ فاصله

پرتوهای الکترومغناطیسی در نزدیک منبع خود از بیشترین قدرت برخوردار هستند. به عنوان مثال، تلفن های همراه، اجاق های مایکروویو، دستگاه های نظارت بر نوزادان، مترهای هوشمند و مودم های وای فای همگی به طور فعال پرتوهای الکترومغناطیسی را تولید و منتشر می کنند. پس هرچه از منابع فعال فاصله داشته باشید، پرتوهایی با قدرت کمتر را دریافت می کنید.

تا حد امکان هنگام استفاده از تلفن همراه یا تلفن بی سیم گوشی را از سر خود دور نگه داشته یا از هندزفری یا بلندگو استفاده کنید. در بیشتر راهنماهای تلفن همراه حفظ فاصله ۱۵ میلی متری گوشی از سر هنگام استفاده توصیه شده است. همچنین، شما می توانید در صورت امکان پیام متنی ارسال کنید.

لپ تاپ را روی بدن خود قرار ندهید. از یک صفحه کلید و ماوس دوم برای کار با لپ تاپ استفاده کنید.

مودم را از فضاهای نشیمن دور نگه دارید. در صورت امکان مودم را در مکانی که کمترین تردد از آن صورت می گیرد قرار دهید.

هنگام روشن بودن فر مایکروویو از آن فاصله بگیرید. برخی دستگاه ممکن است هنگام کار نشت اندک پرتوافشانی داشته باشند، از این رو، تا زمانی که غذا آماده شود بهتر است از این دستگاه ها فاصله بگیرید.

استفاده از سیم

سیگنال های بی سیم منبع دائمی پرتوافشانی الکترومغناطیسی را فراهم می کنند، از این رو، تا حد امکان از دستگاه های دارای سیم استفاده کنید. استفاده از محصولات دارای سیم شاید مقداری آزاردهنده باشد، اما اگر مجبور هستید روزانه چندین ساعت را با این دستگاه ها سر و کار داشته باشید، به طور قابل توجهی قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی را کاهش می دهند.

هنگام صحبت با تلفن همراه از هدست های سیم‌دار استفاده کنید، از کابل اترنت به جای اتصال به وای فای برای رایانه استفاده کنید یا از هدفون سیم‌دار برای پخش کننده موسیقی خود استفاده کنید.

توجه به زمان

هرچه زمانی بیشتری را در معرض تجهیزات الکتریکی سپری کنید، به معنای قرار گرفتن هرچه بیشتر در معرض پرتوافشانی الکترومغناطیسی است. پرهیز از حضور در اطراف دستگاه های الکترونیکی دشوار است، اما در زمان های آزاد خود برخی دستگاه ها که نیازی به آنها ندارید را از برق بکشید.

قطع کردن

حتی اگر از دستگاه های الکترونیکی بسیاری استفاده نمی کنید، آنها همچنان پرتوهای الکترومغناطیسی تولید می کنند. مودم های وای فای به طور مداوم در حال انتشار سیگنال ها هستند و حتی رایانه ها در حالت خواب یا اسلیپ نیز می توانند در اطراف خود میدان الکترومغناطیسی ضعیفی ایجاد کنند. زمانی که به دستگاه های خود نیازی ندارید، به عنوان مثال هنگام شب، آنها را خاموش کنید.

خارج کردن دستگاه‌های الکترونیکی از اتاق خواب

مردم زمان زیادی را در اتاق خواب سپری می کنند، از این رو تا حد امکان باید دستگاه های الکترونیکی را از این اتاق خارج کنید تا میزان قرار گرفتن در معرض پرتوافشانی الکترومغناطیسی کاهش یابد. پرتوافشانی الکترومغناطیسی نشان داده است که می تواند در ترشح ملاتونین و خواب انسان اختلال ایجاد کند. هرگونه دستگاه الکترونیکی که نیازی به آن ندارید را از اتاق خواب خارج کرده و دستگاه هایی مانند تلفن همراه یا تبلت را با خود به تختخواب نبرید.

حفظ سلامت

پرتوافشانی الکترومغناطیسی می تواند موجب استرس اکسیداتیو در بدن انسان شود و تراکم رادیکال‌های آزاد را افزایش دهد. در شرایط عادی، بدن باید قادر به ترمیم این آسیب باشد.

اما اگر از شرایط سلامت مناسب و خوب برخوردار نباشید، بدن نمی تواند به خوبی با آثار قرار گرفتن بلندمدت در برابر پرتوافشانی الکترومغناطیسی مقابله کند. با گذشت زمان این استرس اکسیداتیو می‌تواند سلامت شما را هر چه بیشتر تضعیف کنید.

با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی می‌توانید توانایی بدن خود برای مقابله با آسیب احتمالی ناشی از پرتوافشانی الکترومغناطیسی را افزایش دهید.کر۲
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: