کد خبر: ۲۱۵۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 28
خبر کوتاه اما بسیار دردناک است: دستیاری حین کشیک، دچار کاهش سطح هوشیاری، نیاز به احیا و نهایتا انتقال به مرکز مراقبت‌های ویژه می‌‌گردد
به گزارش شفاآنلاین: خبر کوتاه اما بسیار دردناک  است: دستیاری حین کشیک، دچار کاهش سطح هوشیاری، نیاز به احیا و نهایتا انتقال به مرکز مراقبت‌های ویژه می‌‌گردد.

نکته تلخ این است که این مساله‌ی دردناک اولین اتفاق از این دست نیست و نکته ترسناک این سوال است:
قربانی بعدی چه کسی خواهد بود؟

بارها و بارها و با زبان آمار، مستندات روشن و در  دسترس گفته‌ و نوشته شده است که تعداد ساعات کشیک دستیاران و فشار های وارده‌ی سنگین به آنان در مقایسه با اعداد جهانی با هیچ منطقی،منصفانه نیست و علاوه بر آسیب‌های جدی روحی و جسمی گاه غیرقابل جبران، احتمال خطای پزشکی را نیز بالا می‌برد.
با کمال تاسف، روابط بعضی مدیران گروه، اساتید و دستیاران سال بالا نیز  در برخی مراکز آموزشی برخلاف موارد اولیه‌ و اساسی حقوق بشری و اصول بدیهی کرامت انسانی است.

چه کسی مسوول جوابگویی این بداخلاقی و گاه بی‌اخلاقی‌هاست؟

آیا وزارت بهداشت و واحدهای ذی‌ربط نظارتی آن به عنوان متولی آموزش پزشکی می‌دانند در این مورد مسوولیت مستقیم دارند؟!

سیاه‌ترین نقطه این اتفاق، شنیده‌ها در مورد برخی مسوولین بیمارستان مربوطه است که سعی بر گرفتن و جمع آوری استشهادهایی مبنی بر سابقه اختلالات روانی و مصرف داروهای خاص توسط این رزیدنت به دلیل مشکلات خانوادگی دارند. مساله‌ای که نهایت بی‌اخلاقی و مایه شرمساری عمیق است.
وزارت بهداشت باید به این مورد عجیب -به طور مجزا از وظایف فوق‌الذکر- راسا رسیدگی و در صورت تایید، ضمن برخورد در سیستم اداری و دیوانی خود با عاملان چنین اقدام سخیف و ‌غیرانسانی، آنان را  برای دادرسی در مورد چنین پرونده‌سازی‌هایی به دادگاه صالحه معرفی نماید.

اگر تربیت افراد توانا و آگاه هدف آموزش پزشکی کشور است، بساط امپراطوری وحشت که در برخی مراکز آموزشی موجب اخلال در آموزش، آسیب‌های انسانی فراوان و عواقب هولناک می‌گردد باید به هر روش ممکن برچیده شود.  

از وزارت بهداشت در راستای انجام وظایف ذاتی خود و مسوولیت اصلی در آموزش پزشکی کشور موکدا خواسته می‌شود به این مساله و عوامل بسترساز آن دقیقا و در اسرع وقت رسیدگی نموده، به برخورد جدی با عاملان آن برای پیشگیری از ایجاد موارد مشابه اقدام نماید و گزارش مشروح آن را به طور روشن و شفاف به حضور جامعه پزشکی عرضه نماید.

جامعه پزشکی برای این همکار دستیار عزیزمان آرزوی شفای هرچه زودتر و روزهای بهتر دارد و با کمال احترام، همدلی و همدردی در کنار او و خانواده‌اش ایستاده است.

به قلم: دکتر بابک خطی (متخصص کودکان)

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: