کد خبر: ۲۱۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 26
آرزویم این است که روزی از شر اداره بیمارستان‌ها راحت شویم؛ چرا که کار وزارت بهداشت مدیریت بیمارستان نیست، بلکه باید به عنوان سیاستگذار و ناظر عمل کند
شفاآنلاین> اجتماعی> وزیر بهداشت درباره تجمیع خرید خدمات در بیمارستان‌ها گفت: آرزویم این است که روزی از شر اداره بیمارستان‌ها راحت شویم؛ چرا که کار وزارت بهداشت مدیریت بیمارستان نیست، بلکه باید به عنوان سیاستگذار و ناظر عمل کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید داروهای ضد سرطان در شرکت دارویی اکتوور، گفت: به صنعت داروسازی کشور و دوستانی که در این گروه تلاش کردند تا خط تولید جدیدی را برای داروهای ضد سرطان راه‌اندازی کنند، تبریک می‌گویم. امروز خط تولید 9 قلم دارویی که قبلا وارد کشور می‌شد، افتتاح شد و حتما این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی است و مطمئنم مردم ایران هم از شنیدن‌ آن از اعماق جان‌شان خوشحال می‌شوند.

هاشمی افزود: به عقیده من اگر پشتکار لازم وجود داشته باشد بازارهای منطقه هم بسیار مشتاقند تا از این محصولات بهره‌مند شوند، اما باید همکاری بیشتری از سوی وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و خود این شرکت‌ها در حوزه بازاریابی و قیمت انجام شود تا محصول‌شان بازار پسند باشد.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره شرایط وزارت بهداشت برای صادرات دارو، گفت: تا جایی که به بازار داخل آسیب وارد نشود و باعث کمبود در داخل کشور نشود، نهایت حمایت را از صادرات می‌کنیم، اما اگر مواردی باشد که صادرات‌شان منجر به بروز مشکل در بازار داخل شود از آن پیشگیری می‌کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر درباره شیرخشک که تحریم است باید اقدامات صادراتی را چک کنیم، اما درباره دارو مشکلی نداریم و حدس می‌زنم در آینده هم با مشکلی مواجه نشویم.

هاشمی با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم در خارج از کشور برای دارو بازار پیدا کنیم، به نفع کشور است، افزود: چرا که در بازارهای خارج از کشور رقابت با بزرگ‌ترین کمپانی‌های بین‌المللی ایجاد می‌شود و کیفیت و قیمت داروی ما هم باید در حدی باشد که بتواند با غول‌های دارویی دنیا رقابت کند. ما سعی می‌کنیم محدودیتی برای صادرات این موارد قائل نشویم، به جز قاچاق که باید با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی شدیدترین برخورد را متحمل شود؛ چرا که تخلفی آشکار است.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره تجمیع خرید خدمات برای بیمارستان‌ها و ایجاد نوعی خرید راهبردی در این حوزه گفت: مشکل ما ساختار مدیریتی است که به حکم قانون در وزارت بهداشت وجود دارد و بر اساس آن دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها مستقل هستند. البته ما داریم به سمتی می‌رویم که خریدها را در قالب استانی سامان دهیم که البته کار آسانی نیست؛ چرا که مدعیان زیادی در سطح بیمارستان‌ها و رده‌های میانی مدیریتی وجود دارد، اما مطمئنم به تدریج موفق می‌شویم.

هاشمی تاکید کرد:‌ آرزویم این است که روزی از شر اداره بیمارستان‌ها راحت شویم؛ چرا که کار وزارت بهداشت مدیریت بیمارستان نیست، بلکه باید شرکتی برای اداره آنها وجود داشته باشد و ما به عنوان سیاستگذار و ناظر عمل کنیم و از بستر بیمارستان برای آموزش و توسعه تحقیقات و فناوری استفاده کنیم.

در بخشی از مراسم افتتاح خط تولید داروهای ضد سرطان در شرکت اکتوور، شهبازی - سرپرست استانداری البرز با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از خدمات ارزشمند در کشور است، گفت: ما خدمات و تلاش‌های وزارت بهداشت را عینا در سرتاسر کشور دیده‌ایم.

وی افزود: بیش از 70 درصد تولید کنندگان دارویی در استان البرز قرار دارند و این استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه تولید دارو دارد. سرمایه‌گذارانی هم هستند که برای مشارکت در حوزه دارو اعلام آمادگی کردند. امروز هم این کارخانه تولید داروهای ضد سرطان را افتتاح کرد که کار بزرگی است و اقدام بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.

 خاتمی - عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این مراسم ضمن قدردانی از همه شرکت‌های تولید کننده دارو گفت:‌ باید بتوانیم همه نیازهای دارویی کشور را به صورت همگانی پوشش دهیم و اینطور نباشد که در برخی داروها فراوانی بالا بوده و در برخی هم کم باشد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه همیشه برنامه‌ریزی‌ها و جلساتی را در راستای کمک به وزارت بهداشت به عنوان تولیت سلامت داشته است از هیچ کمکی هم به تولید کنندگان حوزه دارو فروگذار نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر نراقی - مدیرعامل گروه دارویی اکتوور ضمن تشکر از کمک‌های وزارت بهداشت، گفت: ما در عرض 10 سال 40 هزار متر مربع ساختیم، تجهیز کردیم و به تولید رساندیم و برای تمام خطوط تولیدی‌مان GMP گرفته‌ایم و همه داروها یک استاندارد تولید دارند.

وی افزود: ما تا کنون 22 خط تولید را به بهره‌برداری رساندیم و 130 پروانه تولید محصول دریافت کرده‌ایم. همچنین طی سه سال 125 میلیون یورو سرمایه خارجی جذب کرده‌ایم و 3000 نفر نیز در مجموعه ما کار می‌کنند که 90 درصد شاغلین زیر 40 سال هستند.

نراقی ادامه داد:‌در عین حال امیدواریم بتوانیم در 22 بهمن بزرگ‌ترین کارخانه داروسازی جامدات را افتتاح کنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: