کد خبر: ۲۱۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 26
یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال سرماخوردگی از طریق غذا، هوا و لمس شخص آلوده به ویروس است. بنابراین اولین و مهمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بهداشت شخصی را به کودکان خود آموزش دهید
شفاآنلاین>سلامت>سرماخوردگی و سرفه یکی از بیماری هایی است که در طول زمستان به وفور اتفاق می افتد؛ از جمله راه های درمان خانگی سرفه کودکان می‌توان به اسفتاده از قطره بینی، زردچوبه، مصرف ویتامین c و... اشاره کرد.

به گزارش شفاآنلاین، از آنجا که سرماخوردگی<a cold> یک بیماری ویروسی است درمان مشخصی برای انواع آن وجود ندارد. آنتی بیوتیک‌ها، قرص‌ها و شربت‌ها می‌توانند از شدت دوره سرماخودگی و طول دوره درمان آن بکاهند؛ با این حال برخی درمان‌های خانگی نیز به خوبی روش‌های درمانی پزشکی کمک می‌کنند.

بنابراین بهتر است با چنین روش‌های درمانی آشنایی داشته باشیم و در هنگام برخورد با سرماخوردگی‌ها و سرفه‌های معمولی از آن‌ها جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده کنیم. در این مطلب با روش‌ های درمان خانگی سرفه کودکان و سرماخوردگی آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سرماخوردگی و انواع سرفه

در کل در دوران سرماخوردگی با دو نوع سرفه سروکار داریم: سرفه‌های خشک و سرفه‌های مرطوب. سرفه‌های مرطوب بیشتر با وجود خلط در ناحیه گلو و بینی همراه هستند، در حالیکه سرفه‌های خشک بدون خلط هستند. این دو نوع متفاوت سرفه بر نحوه درمان سرماخوردگی تاثیرگذار است و بنابراین لازم است پیش از انتخاب درمان، نوع سرفه و سرماخوردگی را تشخیص دهیم.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال سرماخوردگی از طریق غذا، هوا و لمس شخص آلوده به ویروس است. بنابراین اولین و مهمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بهداشت شخصی را به کودکان خود آموزش دهید. با این حال با رعایت همه شرایط در صورت ابتلا به سرماخوردگی درمان‌های زیر توصیه می‌شوند.

درمان‌ خانگی سرفه و سرماخوردگی در کودکان

۱- تغذیه با شیر مادر

برای یک نوزاد سیرخوار هیچ درمانی بهتر از شیرمادر وجود ندارد. در شش ماهه اول تولد نوزاد، شیر مادر تقریبا برای درمان همه عفونت‌های ممکن کارساز است. جدا از ترکیبات موثر موجود در شیر مادر، شیردهی منظم در طول روز نیز می‌تواند نوعی حس آرامش برای کودک از طریق لمس مادر فراهم کند.

۲- قطره بینی

قطره‌های بینی برای کودکانی که با گرفتگی بینی مواجه هستند بسیار مناسب است. شما می‌توانید این قطره‌ها را بدون تجویز پزشک از اکثر داروخانه‌ها دریافت کنید. با این حال می‌توانید مشابه این قطره‌ها را در مواقع اورژانسی در خانه تهیه کنید. برای این کار کافی است نصف قاشق چای خوری نمک استرلیزه را با ۸ قاشق چای خوری آب گرم مخلوط کنید و مورد استفاده قرار دهید.

۳- اسپری بینی

اگر انسداد بینی کودک شما شدید است می‌توانید از اسپری‌های بینی استفاده کنید. اسپری‌های بینی باعث می‌شوند مخاط موجود در بینی و گلو خارج شده و تنفس را برای کودک شما آسان‌تر می‌کنند.

۴- زردچوبه

زردچوبه یک ماده درمانی قوی به شمار می‌رود. مقداری زردچوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا به شکل یک پماد درآید و سپس آن را بر روی سینه و پیشانی کودک خود مالش دهید، کمی صبر کنید و سپس آن را شست و شو دهید. گرمای حاصل از زردچوبه به نرم شدن سینه و سینوز‌ها کمک کرده و با سرعت بخشیدن به خروج مخاط مجاری تنفسی به بهبود روند بیماری کمک شایانی می‌کند.

۵- ماساژ روغن خردل گرم

روغن خردل نیز اثرات درمانی مشابه زردچوبه<Turmeric> را دارد، یک فنجان روغن خردل را با دو حبه سیر خرد شده مخلوط کنید و مخلوط حاصل را روی سینه، کمر، پا و دست کودکتان ماساژ دهید. کمی صبر کنید تا روغن جذب پوست شود و اضافه آن را با یک دستمال پاک کنید.

۶- مخلوط زیره سیاه و فلفل

این مخلوط به طرز معجزه آسایی سرفه و گلودرد را آرام می‌کند. برای درست کردن مخلوط کافی است ۱ تا ۲ قاشق چای خوری زیره سیاه را با ۱ یا ۲ قاشق چای خوری فلفل سیاه مخلوط کرده و سپس در یک فنجان آب حل کنید. مخلوط حاصل را مدتی بجوشانید، سپس فیلتر کرده و پس از خنک شدن مورد استفاده قرار دهید. توجه کنید در هر وعده درمانی بیشتر از دو قاشق چایخوری از آن را استفاده نکنید؛ چرا که گرمای حاصل از آن در حد دو قاشق مصرفی برای کودکان کافی است.

۷- ماساژ روغن نارگیل

نصف فنجان روغن نارگیل را با یک عدد پیاز کوچک رنده شده مخلوط کنید و سپس حرارت دهید تا به خوبی مخلوط شود. پس از خنک شدن آن را روی سینه کودکتان ماساژ دهید.
نکته: در برخی منابع اشاره شده است که به این مخلوط می‌توان کافور نیز اضافه کرد، ولی توجه داشته باشید که کافور بیش از اندازه قوی بوده و برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود.

۸- مخلوط عسل

عسل ماده‌ای قوی برای مبارزه با سرفه و سرماخوردگی است و شما می‌توانید از ترکیب آن با موادی، چون فلفل، زنجبیل و لیمو برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که عسل به هیچ گونه برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی‌شود. زیرا دستگاه گوارش کودکان زیر یک سال توانایی هضم مواد موجود در عسل را نداشته و مشکلات گوارشی جدی برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. با این حال در مصرف آن برای کودکان بالای یک سال منعی وجود ندارد.

-مخلوط عسل و فلفل: یک تکه فلفل دلمه‌ای خرد شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و در فواصل منظم به کودک خود بدهید.

-مخلوط عسل و زنجبیل: یک تکه زنجبیل خشک شده را پودر کرده و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و مصرف کنید.

-مخلوط عسل و لیمو: یک عدد لیمو را آب گرفته و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
این سه ترکیب فوق را می‌توان سه بار یا حتی بیشتر در روز مورد استفاده قرا داد و آثار آن به خوبی خود را نشان خواهد داد.

۹- ویتامین C

تامین ویتامین C به خصوص در فصل زمستان برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی ضروری است. شما می‌توانید این ویتامین را از طریق مصرف لیمو، پرتغال و سایر مرکبات تامین کنید. با این حال توجه کنید اگر کودک‌تان مبتلا به گلودرد شدید و خشک است از مصرف این میوه‌ها به صورت خام اجتناب کنید و سعی کنید به جای آن از لیموترش در درست کردن سوپ استفاده کنید.

۱۰- بخور آب گرم

بخار آب یک روش طبیعی برای کمک به کودکان در بر طرف شدن خشکی سینه و همچنین گرفتگی بینی است. آب گرم را برای مدتی در حمام باز بگذارید و اجازه دهید بخار آن در فضای حمام پخش شود، پس از آن کودک را وارد حمام کنید و اجازه دهید چند دقیقه در فضای داخل حمام تنفس کند.

۱۱- بالا نگه داشتن سر

برای اینکه کودک شما هنگام شب خواب راحت تری داشته باشد، توجه کنید که ارتفاع سر وی متناسب باشد. بالا نگه داشتن سر کودک هنگام سرماخوردگی به تنفس راحت‌تر وی کمک قابل توجهی می‌کند.

برخی باید‌ها و نباید‌ها در درمان سرماخوردگی کودکان

    -در درمان خانگی حتما سن کودک را مدنظر داشته باشید
    -همیشه به نوع سرفه‌ها دقت کنید، سرفه‌های بسیار شدید می‌توانند علامتی بر بیماری‌های خطرناک تری، چون سیاه سرفه باشند.
    -زمانی که نوزاد شما گریه و بی قراری می‌کند مضطرب نشوید و کمی برای جواب دادن درمان‌های خانگی مورد استفاده فرصت بدهید.
    -به علائم و نشانه‌های بیماری کودک‌تان توجه کنید، برای مثال هنگام مشاهده مخاط با رنگ تیره حتما به پزشک مراجعه کنید.
    -هنگام تهیه مخلوط‌های ماساژ و یا خوردنی، از موادی که کودک تان به آن‌ها حساسیت دارد استفاده نکنید.
    -به طور کلی از استفاده از مایعات با دمای کمتر از اتاق خودداری کنید.
    -اگر درمانی برای کودک تان بهتر از سایر روش‌ها جواب داد درمان را با آن روش ادامه دهید.
    -اگر سرفه و سایر علائم سرماخوردگی بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد و بهبودی مشاهده نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.ستاره

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: