کد خبر: ۲۱۴۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 21
این پشه‌ها بیشتر کودکان را نیش می‌زنند که علاوه برهزینه برشدن این بیماری، ازبین رفتن جای زخم همیشه آزاردهنده است. زخم سالک در برخی مناطق کاشان شایع شده و باید با این بیماری به طور جدی مقابله شود
شفاآنلاین>سلامت> این روزها بحث نگران‌کننده در منطقه کاشان، «انگل سالک» و مواردی مرتبط با آن است که گاهی با انتشار برخی نظرات غیر کارشناسی باعث شناخته نشدن صحیح این بیماری، نهادینه نشدن فرهنگ پیشگیری و نادیده گرفتن درمان بموقع و همچنین نگرانی و ترس از این بیماری می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، برخی مردم کاشان از گزش پشه خاکی ناقل انگل سالک نگران هستند و تصورمی کنند، این بیماری شایع شده است. «رسول عبادی» از اهالی کاشان، در این باره اظهارداشت: این پشه‌ها بیشتر کودکان را نیش می‌زنند که علاوه برهزینه برشدن این بیماری، ازبین رفتن جای زخم همیشه آزاردهنده است. زخم سالک در برخی مناطق کاشان شایع شده و باید با این بیماری(Sickness) به طور جدی مقابله شود.

سالک، بیماری مشترک بین انسان و دام
«سید علی رضا مروجی» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و رئیس مرکز بهداشت این شهرستان استان اصفهان نیز  در خصوص بیماری سالک گفت: سالک بیماری مشترک بین انسان و دام است و هیچ زمانی نمی‌توانیم به درمان قطعی آن فکر کنیم، چراکه یک مخزن بیماری غیرانسان هم وجود دارد که انگل آن در زخم حیواناتی چون موش وسگ نیز زندگی می‌کند.

وی افزود: بیماری آبله در کشور به طور کامل درمان شد چون فقط در بدن انسان بود، اما در مورد هاری، سالک، تب مالت و... هیچ زمان بشر نمی‌تواند به از بین رفتن این بیماری فکر کند. دراین نوع بیماری‌ها فقط به کنترل آن می‌توان امیدوار بود که بیماری در حدی درمنطقه بماند که مشکل سلامتی برای ما نداشته باشد مانند سرماخوردگی که همیشه وجود دارد.

وی افزود: انگل سالک بیماری بومی منطقه کاشان است و بیماری جدید این منطقه نیست؛ ازسال‌های گذشته آماری موجود است که در یک دوره بیماری سالک 960 نفرثبت شده، در حالی که از شروع امسال تا 12آبان ماه 369 نفر مبتلا به بیماری سالک در این منطقه شناسایی شده‌اند.

زمان شیوع بیماری سالک
مروجی در خصوص چگونگی و زمان شیوع بیماری سالک، گفت: انگل سالک در زخم انسان و حیوان زندگی می‌کند؛ پشه‌های خاکی از این زخم‌ها تغذیه و انگل را منتقل می‌کنند، انگل سالک در بدن پشه خاکی سیر تکاملی پیدا کرده و با نیش پشه منتقل می‌شود. گزش در اردیبهشت و خرداد ماه با آغاز فصل گرما شروع و اما مدتی زمان می‌برد تا به شکل زخم درمهر و آبان ماه خود را نشان دهد.

رئیس مرکز بهداشت کاشان با اشاره به دو نوع انگل روستایی و شهری سالک، افزود: نحوه انتقال این انگل‌ها متفاوت است؛ در انگل سالک مخزن روستایی، زخم جونده‌هایی چون موش است وانگل به پشه منتقل و در بدن پشه خاکی به سیر تکاملی می‌رسد و بعد با گزش، انسان را بیمار می‌کند. اما در نوع شهری، مخزن انگل سالک در زخم سگ وانسان (زخم باز) است که پشه خاکی ازاین طریق انگل را منتقل می‌کند.

وی مکان‌های مخروبه، نخاله‌های ساختمانی و محل تجمع زباله را محلی مناسب برای رشد و تکثیر پشه سالک در شهرها دانست و گفت: این پشه در نقاط تاریک، نمور و گرم زندگی می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی(medical) کاشان در مورد اقداماتی که برای کنترل این بیماری در این شهرستان انجام شده، گفت: برای کنترل بیماری سالک حفاظت وسیع نیاز است که سمپاشی شهری یکی از این موارد است که امسال در یک میلیون مترمربع انجام شده، در حالی که باید 3/5 میلیون مترمربع سمپاشی می‌شد. غیر از سمپاشی شهری، عملیات لانه کوبی وطعمه‌گذاری (جونده کشی) مبارزه با مخزن روستایی را باهماهنگی محیط زیست انجام می‌دهیم.

نیاز به اعتبار ملی
مروجی افزود: امسال در 10 هزار هکتار، عملیات لانه کوبی و طعمه‌گذاری انجام شده که در اصل باید در18 هزارهکتار انجام می‌شد، اعتباراختصاص یافته به این عملیات 200 میلیون تومان از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی کاشان بوده است. این اعتبارات کافی نیست و کاشان نیاز به اعتبار ملی و بموقع دارد چرا که باید قبل از اردیبهشت ماه و قبل ازآغاز گزش پشه خاکی انجام شود.

وی همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شهرهای همجوار وهمچنین ادارات شهری منطقه را برای کنترل این بیماری ضروری دانست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: