کد خبر: ۲۱۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 19
بر اساس قانون، کودک‌ آزاری جرم عام تلقی می‌شود. تمامی افراد نیز با مشاهده این جرم باید نهادهای مربوط به ویژه اورژانس اجتماعی 123را در اسرع وقت مطلع کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>اخبار کودک‌ آزاری هر از گاهی در کشور رسانه‌ای می‌شود. در ماه‌های نخستین سال‌جاری هم خبر کودک ‌آزاری در یکی از مدارس در غرب تهران رسانه‌ای شد.

به گزارش شفا آنلاین:در این حین نیز اخباری مبنی‌بر کودک آزاری<child abuse> دختری به نام ملیکا و کودک دیگر هم منتشر شد.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و فعالان حوزه کودک بر این باور بودند که تصویب این قانون می‌تواند به‌طور قابل توجهی از میزان کودک ‌آزاری و اینگونه جرائم جلوگیری کند.

بر اساس قانون، کودک‌ آزاری جرم عام تلقی می‌شود. تمامی افراد نیز با مشاهده این جرم باید نهادهای مربوط به ویژه اورژانس اجتماعی 123را در اسرع وقت مطلع کنند.


در روزهای اخیر نیز خبری مبنی بر کودک‌ آزاری چند پسر نوجوان از سوی یک مجرم سابقه‌دار رسانه‌ای شد. در حالی که مجرم فیلم این فاجعه را در فضای مجازی منتشر کرده بود.

در این باره فرماندار شوشتر درباره انتشار فیلم تجاوز یک مجرم سابقه‌دار در این شهر به چند کودک و نوجوان گفت: زمانی که این فیلم منتشر شد، هم توزیع کننده، هم فیلمبردار و هم این فرد بازداشت شدند

حسین پنبه دانه‌پور، در پاسخ به اینکه پرونده در چه مرحله‌ای از رسیدگی قرار دارد، تصریح می‌کند: در اختیار مقام قضائی قرار گرفته‌ و پرونده در انتظار صدور رأی است.

جزئیات پرونده تجاوز به‌چند کودک درشوشتر

در این زمینه نیز دادستان شهرستان شوشتر، جزئیات پرونده فردی که به چند نوجوان در این شهرستان تجاوز و با گرفتن فیلم و عکس آنها را وادار به سکوت کرده، تشریح کرد.

سید قادر موسوی در تشریح جزئیات پرونده فردی که به چند نوجوان در این شهرستان تجاوز و با گرفتن فیلم و عکس آنها را وادار به سکوت کرده است، گفت: در پی انتشار فیلم در فضای مجازی و اطلاع دادستانی از موضوع، فورا و قبل از شکایت شاکی خصوصی دستگاه قضا به موضوع ورود کرد و این فرد دستگیر و با قرار بازداشت موقت، روانه زندان شد.

او افزود: تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و در مجموع سه نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند که دو نفر به این عمل شنیع اقدام کرده و یک نفر از آ‌نها به تهیه فیلم مبادرت ورزیده است.

به گزارش مهر، این مقام مسئول با تاکید بر رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده با توجه به حساسیت موضوع، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌های این نوجوانان در دادسرا حضور یافته و تاکنون دو خانواده، به طرح شکایت اقدام کرده‌اند.


شایان ذکر است، فردی که دست به آزار و اذیت چند پسر بچه زده و تصاویر آنها را در فضای مجازی منتشر کرده بود، دستگیر شد.

مرکز اطلاع‌رسانی ناجا به ایسنا اعلام کرد، فرد سابقه‌داری که اقدام به آزار و اذیت چند پسر بچه کرده و تصاویر مربوط به آن را در فضای مجازی نیز منتشر کرده بود، هفته گذشته از سوی ماموران پلیس دستگیر شد.

علاوه ‌بر این فرد دو همدست دیگرش نیز شناسایی و دستگیر شدند که هم‌اکنون برای تمامی این افراد پرونده‌ای تشکیل شده و برای رسیدگی به دستگاه قضائی داده شده است. مجرمان دستگیر شده اکنون در زندان هستند.

چرایی نمایش فیلم کودک آزاری بررسی شود

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره کودک آزاری‌های اخیر به «آرمان» می‌گوید: دو پسر نوجوان به بهانه دیدن خرگوش مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

همچنین با بررسی اتفاقی که برای ملیکا( دختری که مورد کودک آزاری قرار گرفت) افتاد باید گفت که این کودک مورد گروگانگیری، تجاوز، شکنجه و انواع آزار روحی و روانی قرار گرفته است.

باید دانست که هر یک از پرونده‌های کودک آزاری را باید به دقت و سرعت مورد بررسی قرار داد. ثریا عزیزپناه می‌افزاید: نوع کودک آزاری‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

وقتی یک فضا باعث می‌شود که فردی بزرگسال بتواند از اعمال فجایع در شرف وقوع خود فیلم بگیرد، باید آن را مورد بررسی قرار داد. باید دانست که این نوع نمایش‌ها به تازگی در جامعه ما ورود کرده است.

در حالی که در گذشته وقوع چنین جرائمی به شکل مخفی به‌ وقوع می‌پیوست. به گفته او اینکه افراد اینگونه اعمال به‌دور از شأن را به نمایش می‌گذارند، باید از سوی نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و دیگر مسئولان کشور مورد بررسی قرار گیرد.

این فعال حقوق کودک تاکید می‌کند: این مساله یک آسیب اجتماعی جدی است و باید مورد بررسی قرار گیرد، چون اینگونه اتفاقات هر روزه در جامعه ما به وقوع می‌پیوندد. با این وجود، شبکه‌های اجتماعی نیز چنین جرائمی را بازتاب می‌دهند.

به گفته عزیزپناه بر اساس ماده 66 در آئین دادرسی کیفری مصوبه سال 1392 این اجازه داده شده تا از سوی نهادهای مدنی شکایت شود.


هرچند این قانون یک ماده تبصره‌ای دارد که به نظر بنده محدود کننده است و مسائل مربوط به آزار جنسی را مستثنی می‌کند، طبیعتا این اقدامات برای فعالیت نهادهای مدنی بازدارنده است.

هر چند به باور بنده این قضیه نباید باعث جلوگیری از ورود نهادهای مسئول برای رسیدگی به این مساله شود. او تاکید می‌کند:‌ از سال 83 کودک آزاری جرم عمومی تلقی می‌شود. در این شرایط نهادهای مدنی موظف به ورود به اینگونه پرونده‌ها هستند.

به گفته او خانواده‌های کودکان مورد آزار جزو دهک‌های پایین جامعه هستند، طبیعتا این افراد توانایی گرفتن وکیل برای فرزندشان را ندارند.

به گفته او وکلایی که با حقوق کودک آشنا هستند و وکلایی که دوران کودکی را درک می‌کنند و می‌دانند که آزار جنسی تمامی مراحل زندگی یک فرد را مورد خطر قرار می‌دهد، می‌توانند برای احقاق حقوق اینگونه کودکان ورود کنند.

عزیزپناه می‌افزاید: از قضات این پرونده‌ها نیز انتظار رسیدگی با دقت می‌رود. باید این موارد را به شکل مناسب مورد بررسی قرار داد و متجاوز در شهر شوشتر نیز مورد بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تاکید می‌کند: قرار بود، یک بانک اطلاعاتی از متجاوزان جنسی به کودکان و نوجوانان تهیه شود، تا این افراد مورد بررسی قرار گیرند و از تکرار این جرائم جلوگیری شود.

به باور بنده آنچه که در جامعه ما مشکل‌ساز است، دیدگاه سنتی و دیدگاهی علاقه‌مند به پوشاندن وقایع است. در این دیدگاه با بروز هر گونه کودک ‌آزاری باید جامعه را مطلع کرد.

باید دانست که هرگونه پنهان‌کاری در این باره کمکی به شرایط موجود نمی‌کند و نباید از این دیدگاه پیروی کرد. به گفته او هر گونه چشم پوشی و پنهان‌کاری در کودک آزاری برای متجاوزان منافع به دنبال دارد.

عزیزپناه می‌افزاید: بنابراین با یک دیدگاه جدید می‌توان به این مساله توجه داشت و اینگونه موارد نیز نباید مورد پنهان ‌کاری قرار گیرد. همچنین اینکه متجاوزان از چه ترفندهایی کودکان را در اختیار قرار می‌گیرند، نیز باید برای افراد اطلاع‌ رسانی شود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی می‌افزاید: از سوی دیگر باید به نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مربوط نیز تاکید شود که نام و چهره کودک نباید اطلاع ‌رسانی شود، این قضیه یک اصل اخلاقی برای رسانه است.

به گفته او وقتی متجاوز در حین ارتکاب به جرم از خود فیلم و عکس می‌گیرد، در پی قدرت‌ نمایی است. باید دانست که در امر تجاوز به غیر از لذت جنسی متجاوز در حال قدرت‌نمایی نیز هست.

دلایل بروز این رفتار باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر حمایت‌های سازمان‌های متولی را خواستاریم. آرمان


زهرا سلیمانی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: