کد خبر: ۲۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 05
شفاآنلاین- مدرس حوزه و دانشگاه گفت: برای خانم‌ها هنر خوب صحبت کردن همراه با احترام و برای آقایان هنر خوب گوش دادن به صحبت‌های همسر همراه با احترام گذاشتن، موجب می‌شود زندگی فوق‌العاده زیبا باشد.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر «شیخ جهانبخش» در همایش آموزش مهارت‌های زندگی و تحکیم بنیان خانواده «از انتخاب تا ازدواج» که  در تالار استاد مطهری برگزار شد، اظهار کرد: در اجتماع ما جنس زن و دختر بسیار با ارزش است و دین و علم در خصوص شخصیت و شأن خانم‌ها، بسیار زیبا صحبت کرد، که پا به هر خانه و عزت هر خانواده، زن خانه است.

وی ادامه داد: باید بدانیم که چرا باید ازدواج کنیم، شرایط ازدواج و زندگی مشترک چیست، و چه کنیم عاقلانه تصمیم بگیریم و عاشقانه زندگی کنیم. نکته‌ی نخست این است که کسانی که می‌خواهند مجرد بمانند باید بدانند کسی نیست که بگوید من نسبت به جنس مخالف علاقه‌ای ندارم. کسب آرامش نخستین علت ازدواج است. به آرامشی که در ازدواج می‌بینید، هم آرامش روحی و هم آرامش روانی، در هیچ جا نمی‌رسید.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از معصومین(ع) می‌فرماید: «شرورترین افراد امت من، مجردهاست». تفسیر علمی این است که کسی که به مجرد ماندن علاقه دارد به این معناست که شخص می‌خواهد رها باشد و مسئولیتی بر گردن نداشته باشد. آمارها می‌گوید کسی که دوست ندارد مسئولیتی بر گردن داشته باشد می‌تواند انواع خلاف‌ها را هم انجام دهد.

شیخ جهانبخش افزود: یک زن می‌تواند زندگی‌ای بسازد که مورد پسند خداوند باشد و هم می‌تواند زندگی‌ای بسازد که مورد پسند شیطان باشد. از این‌رو دختران و زنان ما قدرت زیادی دارند.

وی با اشاره به آمار طلاق در استان گفت: ماهانه حدود ۲۵۰۰ نفر مرد و زن نسبت به طلاق اقدام می‌کنند و از این تعداد عده‌ای به زندگی باز می‌گردند و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر طلاق می‌گیرند.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: سه راه حل اساسی برای جلوگیری از وقوع طلاق وجود دارد. شما دانش‌آموزان در دورانی هستید که در حال کسب تجارب زندگی کردن آینده خود هستید، اکنون زمان فراگیری مهارت‌های آموزش‌های زندگی است. شما می‌توانید نقاط قوت و قشنگی‌های زندگی پدر و مادر خود را به عنوان تجربیات خوب زندگی داشته باشید. پدر و مادر بهترین تعلیم‌دهندگان ما جوانان می‌توانند باشند.

شیخ جهانبخش ادامه داد: سومین راه حل در این زمینه مشورت با افراد داناتر از خود است و این امر بسیار تأثیر مثبتی می‌گذارد. جوانان اگر این سه راه حل در زندگی خود به کار بگیرند قول می‌دهم پای آن‌ها هرگز به دادگاه خانواده باز نشود.

وی درباره‌ی زمان ازدواج گفت: ازدواج برای زیر ۱۸ سالگی را پیشنهاد نمی‌دهیم. در مسائل روانشناسی از ۱۲ تا ۱۸ سالگی را دوران ناثباتی عاطفی و روحی می‌نامیم، چون شخصیت فرد هنوز شکل نگرفته است.

این مدرس حوزه و دانشگاه درباره خواستگاری در پارک و اماکن عمومی و خواستگاری در خانه و حضور خانواده را اینگونه توضیح داد: خواستگاری در خانه و بر اساس اصول و رعایت همه موارد، یک خواستگاری سنتی محسوب نمی‌شود، خواستگاری سنتی یعنی دختر و پسر در خواستگاری با هم صحبت نکنند و تا زمان عقد و عروسی همدیگر را می‌بیننند و در هر شرایطی ناچارند یکدیگر را بپذیرند و به گونه‌ای یک ازدواج تحمیلی است.

شیخ جهانبخش افزود: چرا جامعه‌ی اروپا امروزه متزلزل شده است؟ چون دختر و پسر بعضاً چند سالی با هم زندگی می‌کنند و در نهایت تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند. افسردگی و اضطراب زیاد و آرامش در حد صفر و تربیت فرزند صفر است. چون تحکیم خانواده در جوامع غرب بی‌معناست.

وی تصریح کرد: خواستگاری که دوران نامزدی و دوران عقد داشته باشد و مدت زمانی را اشخاص با هم آشنا شوند، یک ازدواج، متعادل است که درصد سقوط آن کم است اما اگر دوران نامزدی بر سه تا چهار ماه تعیین شود، خوب است. دوران عقد نیز سه تا چهار ماه خوب است و در مجموع حداکثر تا 9 ماه زمان تعیین شود. کمتر و بیشتر از این آسیب‌پذیر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های طولانی شدن این دوران دخالت ناخواسته اطرافیان است. طولانی شدن دوران نامزدی یا عقد، یکی از ریشه‌های اصلی طلاق است. کمتر از این زمان نیز احتمال سقوط این تیپ ازدواج‌ها زیاد است پس نکات ایمنی را در این زمینه جدی بگیرید.

برچسب ها: خانم ، آقا ، صحبت ، گوش ، نامزدی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: