کد خبر: ۲۱۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 04
چندین نقطه از سیاره زمین وجود دارد که بشر نتوانسته آن را اشغال کند و یا آن را تغییر دهد. این مناطق کاملاً وحشی که بسیار کمیاب بوده در یک نقشه مشخص‌شده‌اند و این مناطق که آخرین نمونه‌های آن‌ها هستند، توسط این نقشه معرفی می‌شوند
شفا آنلاین>اجتماعی>  نقشه‌ای جدید از مناطق غیرمسکونی و وحشی زمین در پی تحقیقات و بررسی‌های چندین ساله پژوهشگران ایجادشده که نشان می‌دهد کنترل بیشتر این مناطق زیر نظر ۵ کشور قرار دارد که حفاظت از آن مسئله‌ای حیاتی برای زمین به‌حساب می‌آید.

به گزارش شفا آنلاین:چندین نقطه از سیاره زمین وجود دارد که بشر نتوانسته آن را اشغال کند و یا آن را تغییر دهد. این مناطق کاملاً وحشی که بسیار کمیاب بوده در یک نقشه مشخص‌شده‌اند و این مناطق که آخرین نمونه‌های آن‌ها هستند، توسط این نقشه معرفی می‌شوند.

    گسترش فعالیت‌های صنعتی در گوشه و کنار زمین نشان می‌دهند که مناطق غیرمسکونی و وحشی زیادی برای مشخص شدن در نقشه وجود ندارد. پژوهشگران اعلام کردند که بیش از ۷۷ درصد بخش خشکی و ۸۷ درصد دریاها و اقیانوس‌های این سیاره به‌طور مستقیم توسط انسان‌ها تغییر کرده است. هرساله بخش‌های زیادی از مناطق وحشی خشکی و دریایی از حالت بکر خارج‌شده و از بین می‌روند.

با توجه به اطلاعات این نقشه فقط ۲۰ کشور کنترل ۹۴ درصد از مناطق غیرمسکونی و وحشی باقی‌مانده در جهان به‌غیراز قطب جنوب و دریاهای آزاد را در اختیاردارند. از این ۲۰ کشور پنج کشور که شامل روسیه، کانادا، استرالیا، ایالات‌متحده آمریکا و برزیل می‌شوند، ۷۰ درصد از این ۹۴ درصد را تحت کنترل دارند.

قابل‌توجه است که به‌طور خلاصه این پناهگاه‌های حیات‌وحش تحت نظارت تعداد انگشت‌شماری از کشورها قرار دارند که به‌طورقطع به‌صورت مشکوک از این مناطق حفاظت می‌کنند.

نقشه جدیدی که در مورد آن سخن گفته‌شده، حاصل تلاش تحقیقات چندین ساله پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند و انجمن حفاظت از حیات‌وحش است. نتایج این تحقیقات که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی منتشرشده، مبانی این کار را تشکیل داده‌اند.

محققان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با وضوح‌بالا، نقشه‌های مناطق غیرمسکونی خشک و دریایی باقی‌مانده جهان را با بررسی اینکه آیا زیرساخت‌ها یا سیستم‌های انسانی، ازجمله زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها تا ماهیگیری و خطوط حمل‌ونقل صنعتی، در محیط طبیعی نفوذ کرده‌اند، یا نه به نقشه‌برداری پرداخته‌اند. این پژوهشگران مناطق غیرمسکونی را به‌عنوان مناطق بدون دخالت‌های انسانی تعریف کردند.

گسترش فعالیت‌های صنعتی در گوشه و کنار این سیاره نشان می‌دهند که مناطق غیرمسکونی و وحشی زیادی برای مشخص شدن در نقشه وجود ندارد. پژوهشگران اعلام کردند که بیش از ۷۷ درصد بخش خشکی و ۸۷ درصد دریاها و اقیانوس‌های این سیاره به‌طور مستقیم توسط انسان‌ها تغییر کرده است. هرساله بخش‌های زیادی از مناطق وحشی خشکی و دریایی از حالت بکر خارج‌شده و از بین می‌روند.

گروه تحقیقاتی مذکور یادآور می‌شود که بخش‌های باقی‌مانده به‌عنوان مناطق غیرمسکونی و وحشی شامل گونه‌هایی تقریباً طبیعی هستند.

درواقع همه بخش‌های زمین به هم متصل بوده و نسبت به هم تأثیرگذار هستند و مناطق وحشی و غیرمسکونی نشان‌دهنده کتابخانه‌های ژنتیک و اکولوژیکی زمین به‌حساب می‌آیند که سزاوار حفاظت و نگهداری مناسب هستند. جنگل‌های شمالی (boreal forests) و مراتع علف‌های دریایی (seagrass meadows) غالباً ازنظر غلظت کربن مهم هستند و باعث می‌شود که در تغییرات اقلیمی و آب و هوایی تأثیرگذار باشند.

لازم به توضیح است که بسیاری از این مناطق وحشی که به‌عنوان مناطق غیرمسکونی تعریف‌شده‌اند مناطقی هستند که جوامع بومی در آن‌ها به سر برده وزندگی می‌کنند و با محیط زندگی‌شان هماهنگ شده‌اند. متأسفانه آن‌ها تحت‌فشارهای بسیاری قرار دارند تا از زندگی بدوی و بومی خود دست کشیده و به زندگی مدرن روی‌آورند. بااینکه برخی از قوانین زیست‌محیطی خاص در این مناطق اعمال می‌شود اما ازنظر محافظت از ضعف بسیاری برخوردار هستند.

تیرا کاری (Tierra Curry) از دانشمندان ارشد مرکز تنوع زیستی در آریزونای ایالات‌متحده آمریکا که البته در این پروژه تحقیقاتی فعالیت نداشته در این رابطه اعلام کرد: «در این پژوهش‌ها نشانه و راهنمایی وجود دارد که می‌گوید زمین بی‌حدوحصر و نامحدود نیست. اگر ما انسان‌ها بخواهیم که از خود مراقب کرده و به حفظ بقای خود اهمیت دهیم باید از این مناطق و ساکنانشان حفاظت کنیم.»

لازم به توضیح است که این نقشه جدید تا پیش از برگزاری چهاردهمین نشست از اجلاس‌های کنوانسیون تنوع زیستی در مصر که جامعه علمی همراه با سازمان‌های غیردولتی و دولتی یک نقشه راه برای حفاظت از تنوع زیستی را پس از سال ۲۰۲۰ میلادی تولید خواهد کرد، منتشرشده است.

هدف از این پژوهش‌ها این است که بتوان مشارکت‌کنندگان را تشویق کرد تا مناطق بکر، وحشی و غیرمسکونی باقی‌مانده زمین موردحفاظت قرار گیرند. جیمز واتسون (James Watson) استاد علوم حفاظت دانشگاه کوئینزلند و مدیر این طرح علمی و تحقیقاتی تأکید کرد که ممکن است این پنج کشور برای حفاظت مناطق وحشی و بکر خود اقدامات لازم را انجام دهند. او اظهار داشت: چیزی را که باید به خاطر داشته باشیم این است که ورود صنعت و تکنولوژی را به این مناطق متوقف سازیم.» .earther.gizmodo
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: