کد خبر: ۲۱۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 30
سونوگرافیست تجربه‌ای در درمان بیماری‌های قلبی مادرزادی ندارد و تنها می‌تواند به بیماری قلبی جنین شک کند و به پزشک گزارش دهد.

شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص قلب كودكان گفت: رشد جنین به پمپاژ خون به سراسر بدن بستگی دارد و شناخت و درمان زود هنگام آريتمی‌ها و ناهنجاری‌های ساختاری قلب جنین <Embryo heart>می‌تواند به جلوگيری از بروز پيامدهای ناگوار بعدی در دوران بارداری يا در هنگام زايمان نوزاد كمک كند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر حبیب‌اله یداللهی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه بیشتر بیماری‌های مادرزادی قلب درمان‌پذیرند، افزود: این بیماری‌ها باید به موقع و پیش از زایمان شناخته شود و برای درمان شامل بستری کردن مادر باردار و زایمان در بیمارستانی که برای پذیرش این گونه نوزادان آمادگی دارد، برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: بیمارستان آماده باید دارای بخش NICU و سرویس جراح قلب و ICU بعد از جراحی باشد. برخی از آریتمی‌های قلب جنین با درمان دارویی مادر باردار درمان می‌شوند ضمن اینکه تنگی‌های دریچه‌ای را نیز می‌توان با بالون باز کرد.

یداللهی تصریح کرد: چون درمان برخی از بیماری‌های مادرزادی قلب بسیار سخت و برای خانواده هزینه‌بر است پس از شناسایی این بیماری‌ها با اکوکاردیوگرافی جنین پزشک می‌تواند دستور پایان بارداری را بدهد.

این فوق تخصص قلب کودکان گفت: سونوگرافیست تجربه‌ای در درمان بیماری‌های قلبی مادرزادی ندارد و تنها می‌تواند به بیماری قلبی جنین شک کند و به پزشک گزارش دهد. بنابراین فوق تخصص قلب کودک باید قلب جنین را بررسی کند. جنین در هفته ۱۸ تا ۲۴ بارداری اکوکاردیوگرافی می‌شود تا چنانچه ناهنجاری قلبی دیده شد به موقع برنامه درمانی آغاز شود.

وی افزود: اکوی قلب جنین به آمادگی مادر باردار نیاز ندارد و ۱۵ دقیقه تا یک ساعت نیز طول می کشد و به حالت‌های جنین، سن بارداری و بیماری قلبی بستگی دارد. اکوی قلب جنین به دو روش اکوکاردیوگرافی توانس واژینال که در هفته‌های ۱۲ تا ۱۷ و اکوکاردیوگرافی ترانس ابد‌ومینال که در هفته ۱۷ تا ٢۴ انجام می‌شود و دقت بیشتری دارد.

یداللهی اضافه کرد: چون سقط پس از هفته نوزدهم در ایران غیرقانونی است اکوی قلب جنین باید پیش از هفته نوزدهم بارداری انجام شود.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: