کد خبر: ۲۱۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 29
مردم به ازای مقادیر کمی از این روغن ها که بیشتر مواد چرب کننده بودند، مبالغ زیادی می پرداختند به طور مثال هر لیتر روغن زالو 280 هزار تومان و هر لیتر روغن الاغ 300 هزار تومان فروخته می شد
شفاآنلاین>سلامت> مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 4400 لیتر از 180 نوع روغن تقلبی از جمله روغن زالو، روغن جوجه تیغی، روغن هسته گوجه، روغن شحم گاو (چربی اطراف قلوه گاه گاو)، روغن الاغ و روغن مورچه در جنوب تهران کشف شد.

به گزارش شفاآنلاین، ساسان قربانی افزود: مردم به ازای مقادیر کمی از این روغن ها که بیشتر مواد چرب کننده بودند، مبالغ زیادی می پرداختند به طور مثال هر لیتر روغن زالو 280 هزار تومان و هر لیتر روغن الاغ 300 هزار تومان فروخته می شد.

وی یادآور شد: طبق گزارش های واصله به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران مطلع شدیم که در محلی در یک انبار در جنوب تهران به تولید و بسته بندی انواع روغن های آرایشی و بهداشتی اقدام می کنند.

قربانی اضافه کرد: این محل البته انبار مناسبی نبوده و تمام فرآیندهای ترکیب، فرموله، بسته بندی و توزیع در این محل انجام می شده است.

وی ادامه داد: در این محل روغن هایی مانند روغن بابونه، زالو، مورچه، جوجه تیغی و الاغداخل بطری های بدون آرم و بدون علامت بسته بندی و ادعا می شد که این روغن ها خواص(Properties) درمانی دارند.

مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: روش تهیه این روغن ها به این شکل است که گیاهان مختلف را داخل یک روغن پایه می جوشانند و با اضافه کردن اسانس، روغن پایه، عطر و طعم آن گیاه یا ماده خاص را می گیرند و بدون برند و علامت توزیع می شود.

قربانی افزود: خواص درمانی دروغین این روغن ها در فضای مجازی و کانال های تلگرامی تبلیغ و از این طریق این روغن ها بین عطاری های تهران و شهرستان ها توزیع می شد و به فروش می رسید.

وی تاکید کرد: مصرف این گونه روغن ها به طور کلی با توجه شرایط نامناسب و غیربهداشتی که دارند و با توجه به اینکه بدون هرگونه مجوز و نظارتی تولید می شوند می تواند آسیب های پوستی مانند التهاب، اگزما و خارش پوست و سایر بیماری ها را برای مصرف کننده به همراه داشته باشند.

وی گفت: مردم باید دقت کنند هر جنسی را که می خواهند بخرند اگر داخلی است حتما دارای پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو باشد و اگر جنس وارداتی و خارجی است حتما باید دارای برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا باشد.

مدیر بخش قاچاق اداره نظارت معاونت غذا و دارو (medicine)دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: جنس تقلبی و قاچاق فاقد هرگونه هویت و شناسنامه است و اگر بر اثر مصرف مشکلی برای مصرف کننده پیش بیاید به هیچوجه امکان پیگیری برای فرد مصرف کننده وجود ندارد.
ساسانی گفت: برای این روغن های تقلبی، پرونده قضایی تشکیل و متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: