کد خبر: ۲۱۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 27
از اقدامات مهم ایران در پایان دادن به بیماری های واگیر می توان به اولویت دادن به بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، ریشه کن کردن بیماری هایی مانند مالاریا، سل، جذام، بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های ناشی از آب و غذا اشاره کرد
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت در حاشیه دومین روز از اجلاس جهانی آستانه که به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب بیانیه آلماآتا در حال برگزاری است، در دیدار با رییس یونیسف، خواستار رسیدگی فوری این نهاد بین المللی به مشکلات و چالش های منطقه ای از جمله تهدید کودکان در یمن و سوریه شد.

به گزارش شفاآنلاین،  هنریتا فور، رییس یونیسف نیز به همکاری های مداوم ایران و یونیسف در زمینه های مختلف، اشاره کرد و خواستار تداوم این همکاری ها<collaborations> شد.

همچنین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران از رییس یونیسف دعوت کرد تا به ایران سفر کند.

دکتر سیدحسن هاشمی همچنین در پنل «پایان دادن به اپیدمی بیماری‌ها» در اجلاس جهانی آستانه به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب بیانیه آلماآتا اظهار داشت: از اقدامات مهم ایران در پایان دادن به بیماری های واگیر می توان به اولویت دادن به بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، ریشه کن کردن بیماری هایی مانند مالاریا، سل، جذام، بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های ناشی از آب و غذا اشاره کرد.  

وزیر بهداشت افزود: در ایران، تقویت نظام مراقبت های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری ها در اولویت قرار گرفت و در چهار دهه گذشته دستاوردهای بسیار زیادی در این زمینه داشته‌ایم.  

هاشمی به تشریح وضعیت بیماری های واگیر در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در آن دوران، پوشش واکسن کمتر از ۴۰ درصد بود و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد مالاریا در کشور ثبت می‌شد و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا مشاهده می‌شد و شاهد ضعف نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری ها و گزارش‌دهی کم و ناقص بودیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: علی رغم تولید واکسن در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، شرایط نگهداری واکسن مناسب نبود. یک دهه بعد از انقلاب اسلامی نیز بیماری ایدز در ایران مشاهده شد و از همان ابتدا می دانستیم که این بیماری با توجه به وجود اعتیاد در جامعه و قاچاق مواد مخدر از شرق ایران به اروپا، مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آورد.

هاشمی با بیان اینکه برنامه ملی واکسیناسیون و ایمن سازی در برابر بیماری های واگیر از سال ۱۳۶۲ در ایران آغاز شد، گفت: مبارزه با بیماری ها از طریق واکسیناسیون در طول یک دهه، موفقیت های چشمگیری را به همراه داشت و تا کنون پوشش هر کدام از واکسن ها در کشور کمتر از ۹۵ درصد نیست و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین زنجیره های سرد در دنیا در ایران وجود دارد.  

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال از سال ۱۳۷۳ در ایران شروع شد و ۱۸ سال است که در ایران هیچ موردی از فلج اطفال<Polio> مشاهده و ثبت نشده است.

هاشمی یادآور شد: ریشه کن کردن بیماری سرخک از سال ۱۳۸۲ در کشور آغاز شد و در یک ماه، بیش از ۳۳ میلیون نفر در برابر این بیماری واکسینه شدند و موارد ابتلا به سرخک در ایران از ۱۱ هزار مورد در سال به کمتر از ۲۰۰ مورد کاهش یافت. البته ۴۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری مربوط به خارج از کشور است.

وزیر بهداشت درخصوص برنامه ایران برای کنترل مالاریا گفت: سابقه مبارزه با این بیماری در ایران، مربوط به شش دهه پیش است و این بیماری، همه گیر شده بود و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا مشاهده می شد. حتی در سال ۱۳۷۰ بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا در ایران وجود داشت که از سال ۱۳۸۴، برنامه حذف مالاریا در ایران مورد توجه جدی قرار گرفت. همچنین در همین سال موارد ابتلا به مالاریا در کشور حدود ۱۸ هزار مورد بود که در حال حاضر به کمتر از ۵۰ مورد در سال کاهش یافته است که این موارد نیز مربوط به استان‌های همجوار با کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و متاسفانه بیشتر موارد ابتلا به مالاریا نیز وارداتی و از کشورهای همسایه است.

هاشمی در ادامه دستاوردهای ایران در زمینه کنترل بیماری سل را ارزشمند دانست و افزود: تعداد موارد ابتلا به سل در ایران به ۱۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال کاهش یافته است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وضعیت ایران در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری‌های ناشی از آب و غذا، بسیار مناسب است و در چهار سال گذشته، هیچ موردی از وبا در کشور مشاهده و ثبت نشده است.

هاشمی با اشاره به برنامه ملی کنترل ایدز یادآور شد: در مورد کنترل بیماری ایدز با توجه به مشکلات موجود و عدم تشخیص به موقع، اما دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و در چارچوب برنامه ملی کنترل ایدز به تعهدات جهانی عمل می‌کنیم.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: تعهد سیاسی بالا در جمهوری اسلامی ایران در زمینه کنترل بیماری های واگیر و وجود نظام مراقبت های بهداشتی اولیه در شبکه بهداشتی و درمانی کشور، موجب رسیدن ایران به چنین دستاوردهای ارزشمندی شده است.

طرح تحول سلامت، هم راستا با برنامه پوشش همگانی سلامت و اهداف توسعه پایدار است

وزیر بهداشت در دومین روز از اجلاس جهانی آستانه به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب بیانیه آلماآتا در دیدار با وزرای بهداشت کشورهای جهان که با حضور رییس سازمان جهانی بهداشت، رییس یونیسف و اعضای بلند پایه شرکت کننده در این اجلاس به تشریح اجرای طرح تحول سلامت در کشور و  ارتباط آن با اهداف توسعه پایدار پرداخت.   

به گزارش وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی ضمن قدردانی از  دولت قزاقستان، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف به دلیل برگزاری این اجلاس اعلام کرد: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به اصول مراقبت های بهداشتی اولیه، عدالت، مشارکت اجتماعی، همکاری ها و مشارکت بین بخشی تعهد دارد.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: طرح تحول سلامت، از سال ۹۳ در ایران آغاز شده و هم راستا با برنامه پوشش همگانی سلامت و اهداف توسعه پایدار است و  یکی از اقدامات مهم در قالب این طرح به منظور افزایش مشارکت اجتماعی در حوزه سلامت، تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت بوده است. تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، مشارکت اجتماعی و همکاری های بین بخشی را تقویت کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به تقویت همکاری های بین بخشی در سال های اخیر و کاهش مشکلات حوزه سلامت، تاکید کرد: در این زمینه شاهد تبادل اسناد تفاهم با وزارتخانه های مختلف، تشکیل دفاتر سلامت در برخی از وزارتخانه های مرتبط با سلامت مردم و برگزاری منظم جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رییس جمهور در ایران بوده‌ایم.

هاشمی خطاب به سازمان های جهانی گفت: اکنون وقت آن رسیده که همه اهداف توسعه پایدار، پوشش همگانی سلامت و برنامه پنج ساله سازمان جهانی بهداشت در یک بسته عملیاتی تعریف شوند. بنابراین لازم است که سازمان های جهانی به ویژه سازمان های تحت پوشش سازمان ملل متحد، تعهد خودشان به پوشش همگانی سلامت را نشان دهند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: