کد خبر: ۲۱۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 27
با اینکه انتظار می‌رفت گرانی‌های تابستان در پاییز فروکش کند، اما جدیدترین گزارش وزارت راه‌وشهرسازی این انتظارات را نقش برآب کرد
شفاآنلاین>سلامت> اکنون پربیراه نیست که «افزایش قیمت مسکن» در کنار یافتن شغلی مناسب را از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان قلمداد کنیم. در حالی که بیش از پنج سال صنعت ساختمان‌سازی ایران در رکود بسر می‌برد، در بهار امسال این بخش دچار تکانه‌هایی شد که خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق آن را افزایش داد. اما طولی نکشید که این رونق با گرانی توامان شد تا رویای خانه‌دارشدن بیش از همیشه دور از دسترس جوانان باشد.

به گزارش شفاآنلاین، با اینکه انتظار می‌رفت گرانی‌های تابستان در پاییز فروکش کند، اما جدیدترین گزارش وزارت راه‌وشهرسازی این انتظارات را نقش برآب کرد. گزارش این وزارتخانه نشان می‌دهد که طی مهرماه امسال قیمت(Price) مسکن نسبت به شهریور ۹۷ بالغ بر 3/6درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۳درصد افزایش یافته است. همچنین با اینکه معاملات مسکن طی این ماه در پایتخت افت 37درصدی را تجربه کرد، اما در کل کشور با رشد 19درصدی مواجه شد.

قیمت مسکن پایتخت در شرایطی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که معاملات هر روز در حال کاهش هستند. به نظر می‌رسد حتی افزایش پرداخت وام مسکن هم نتوانسته است قدرت خرید متقاضیان را آنطور که لازم است، افزایش دهد. به گفته مدیرعامل بانک مسکن با وجود التهابات اقتصادی، حجم پرداخت تسهیلات تازه در بخش مسکن در شش ماه نخست امسال ۳۸درصد رشد کرد.

ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با بیان اینکه بانک (Bank)عامل حوزه مسکن در دو حوزه جذب منابع و پرداخت تسهیلات در نیمه اول امسال به‌رغم فشارهای اقتصادی توانست روندی رو به رشد را ثبت کند، افزود: التهابات در بازار‌های ارز، سکه، طلا، مسکن و خودرو از یک‌سو و همچنین فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر، اقتصاد کشور را در نیمه اول امسال تحت تاثیر قرار داد، اما تدبیر و تلاش مدیران بانک و همکاری و همراهی سایر نیروهای سازمانی بانک عامل حوزه مسکن در شش‌ماهه اول امسال باعث شد مسیر تامین مالی بخش مسکن و ساختمان با موفقیت از این التهابات عبور کند. او افزایش بیش از ۳۸درصدی حجم پرداخت تسهیلات تازه در بخش مسکن(معادل 9000میلیاردتومان) را نتیجه این تلاش‌ها دانست. با این حال به نظر می‌رسد پرداخت 9000میلیاردتومان وام مسکن هم کارساز نیفتاده است، زیرا بر اساس اعلام بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱۳۹۷ قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه داد که معاملات در مسیر کاهش قرار گرفت. با این وجود، در شهریور ۱۳۹۷ رکورد افزایش ماهانه و سالانه قیمت مسکن طی شش ماه شکسته شد.

آنطور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران هشت میلیون و ۱۰۰هزار تومان بوده که نسبت به مرداد 4/9درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 1/74درصد رشد نشان داد. معاملات اما همچون ماه‌های گذشته سیر نزولی داشت و در شهریور ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9/13 و 5/33درصد کاهش را نشان داد.

پس از ارائه این آمار انتظار می‌رفت شرایط به گونه‌ دیگری رقم بخورد، اما جدیدترین گزارش‌های مربوط به مهرماه از بخش ساختمان، بیانگر ادامه روند نگران‌کننده این صنعت است. جدیدترین آمار از بخش مسکن که توسط رئیس اتحادیه املاک تهران ارائه شد، نشان می‌دهد در مهر سال جاری قراردادهای خرید و فروش در کل کشور ۱۹درصد افزایش داشته، اما در شهر تهران ۳۷درصد کاهش را تجربه کرده است. به گزارش ایسنا، مصطفی ‌قلی‌خسروی اظهار کرد: در مهر سال جاری ۵۹هزار و ۲۵ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹درصد افزایش را نشان می‌دهد. او افزود: در پایتخت اما شاهد افت ۳۷درصدی معاملات بوده‌ایم.

گران‌ترین مناطق پایتخت

نگرانی از گزارش‌های صنعت ساختمان‌سازی فقط محدود به بانک مرکزی و اتحادیه مشاوران املاک نمی‌شود. آمار رسمی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز به گونه‌ای است که امیدها نسبت به آینده صنعت ساختمان‌سازی و بخش مسکن را کمرنگ می‌کند.

با اینکه رئیس اتحادیه املاک تهران کاهش معاملات پایتخت در مهر امسال را 37درصد خواند، اما تازه‌ترین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است که رکود تورمی در این ماه نیز ادامه یافت و به‌رغم کاهش ۴۸درصدی معاملات، قیمت با ۸۳درصد رشد همراه بود.

همچنین از نظر میانگین قیمتی متوسط نرخ هر مترمربع واحد مسکونی در مهرماه امسال هشت میلیون و ۶۳۰هزار تومان برآورد شده است که نسبت به ماه گذشته(شهریور۹۷) 9/5درصد و نسبت به مهر سال گذشته معادل ۸۳درصد افزایش نشان می‌دهد. گران‌ترین منطقه پایتخت مانند ماه‌های گذشته در معاملات مسکن مهر سال جاری منطقه یک تهران با میانگین هر مترمربع ۱۸میلیون و ۵۳۲هزار تومان تخمین زده شده است و در رتبه‌های بعدی به ترتیب مناطق ۳ و ۲ تهران با میانگین هر متر ۱۵میلیون و ۷۲۲هزار تومان و ۱۳میلیون و ۴۸۲هزار تومان قرار دارند. ارزان‌ترین منطقه پایتخت در معاملات مسکن تهران را هم منطقه ۲۰ با میانگین قیمت سه میلیون و ۹۵۲هزار تومان به ازای هر مترمربع، در اختیار دارد.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: