کد خبر: ۲۱۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 24
ما درخاورمیانه اولین مرکزی هستیم که بعنوان یک مرکز، بیش از ۵۰۰۰ پیوند کلیه بخصوص به روش اهدای کلیه ازطریق لاپاراسکوپی انجام داده ایم؛ البته در زمینه اهدای کلیه از مرگ مغزی نیز ما جزو مراکز پیشگام هستیم و ۶۰ درصد پیوندهای ما در ماه‌های اخیر ازطریق اهدای مرگ مغزی انجام شده است
شفاآنلاین>سلامت>دکتر ناصر سیم فروش - استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس قطب اورولوژی ایران، در شانزدهین کنگره "انجمن پیوند اعضای خاورمیانه" در آنکارا؛ موفق به دریافت"جایزه بهترین دستاورد پیوند کلیه در خاورمیانه" شد.

به گزارش شفاآنلاین،  دکتر سیم فروش رئیس بخش اورولوژی و پیوند کلیه مرکز پزشکی شهید لبافی نژاد و رئیس قطب اورولوژی ایران،  برای فعالیت مستمر ۳۴ ساله خود در پیوند کلیه و انجام بیش از ۵۰۰۰ پیوند کلیه و همچنین به دلیل انجام ۶۰ درصد پیوند از اهدای مرگ مغزی<Brain death> در ماه های اخیر در این مرکز؛ مورد تقدیر انجمن پیوند اعضای خاورمیانه قرار گرفت و جایزه بهترین دستاورد پیوند کلیه در خاورمیانه را کسب کرد.

دکتر سیم فروش در این رابطه با اشاره به انجام بیش از ۵۰۰۰ پیوند کلیه در مرکز پزشکی لبافی نژاد، اظهار داشت: ما درخاورمیانه اولین مرکزی هستیم که بعنوان یک مرکز، بیش از ۵۰۰۰ پیوند کلیه بخصوص به روش اهدای کلیه ازطریق لاپاراسکوپی انجام داده ایم؛ البته در زمینه اهدای کلیه از مرگ مغزی نیز ما جزو مراکز پیشگام هستیم و ۶۰ درصد پیوندهای ما در ماه‌های اخیر ازطریق اهدای مرگ مغزی انجام شده است.

پیوند کلیه "غیر فامیل" انقلابی در پیوند ایران

رئیس بخش اورولوژی و پیوند کلیه<Kidney transplant> مرکز پزشکی شهید لبافی نژاد با توضیح درخصوص "مدل ایرانی پیوند کلیه" افزود: الگو و مدل ایرانی پیوند کلیه که یک راه موفق برای کم کردن لیست انتظار پیوند کلیه در کشور ما است، در جهان نیز کم کم مورد توجه قرار گرفته است و این الگو که به "پیوند غیرفامیل" معروف است، برای اولین بار از یک زوج که از نظر ژنتیکی فامیل نبودند دراین مرکز انجام شد که موفقیت آمیز بود و پس از آن یک راه جدیدی در پیوند کلیه در کشور ما باز شد؛ بطوریکه زمانی ۹۰ درصد پیوند کلیه‌های ما را شامل می‌شد.

تربیت بیش از۳۰ جراح پیوند کلیه در این مرکز

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انجام ۵-۳ پیوند کلیه در طی هفته و ۲۵۰-۲۰۰ پیوند کلیه در طی سال در این مرکز؛ خاطرنشان کرد: ما از همان ابتدا شروع به تربیت متخصص پیوند کلیه از بین فارغ التحصیلان جراحی کلیه هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور کردیم و برای مثال نیرویی تربیت کردیم که در حال حاضر در کشور لبنان مشغول پیوند کلیه است.

تعداد بیش از ۳۰ جراح پیوند کلیه در اینجا تربیت شده که در کل ایران مشغول فعالیت هستند و تعداد پیوندهای ایران به نزدیک ۵۰ هزار رسیده است که رقمی بی‌نظیر در خاورمیانه است. به علاوه اینکه ایران در پیوند از مرگ مغزی یعنی اهدای مرگ مغزی درحال حاضر مقام اول را در خاورمیانه دارد و در خصوص اهدای کلیه به روش لاپاراسکوپی نیز که در این مرکز بطور روزمره انجام می‌شود، اهداکنندگان زنده شکافی در ناحیه قابل رویت ندارند و با سوراخ‌های چند میلیمتری عمل می‌شوند.

کسب بهترین جایزه لاپارسکوپی در سال ۲۰۰۴

رئیس قطب اورولوژی ایران در ادامه به برخی توفیقات این مرکز اشاره کرد و گفت: ما در سال ۲۰۰۴ برنده بهترین جایزه لاپاراسکوپی در انجمن بین المللی آندویورولوژی شدیم. همچنین ما حدود ۱۵۷ مقاله علمی را در PUPMED منتشر کردیم که به یکی از مقالات در زمینه پیوند در دنیا بیش از ۱۸۰ بار ارجاع شده است. بعلاوه اینکه ما دو دوره است که عضو هیات مدیره انجمن جهانی کلیه هستیم که برای اولین بار کسی از ایران به عنوان عضو هیات مدیره انجمن جهانی انتخاب شده است.

رئیس بخش اورولوژی و پیوند کلیه مرکز پزشکی شهید لبافی‌نژاد در ادامه با بیان برخی از علایم نارسایی کلیه،  افزود: متاسفانه نارسایی کلیه علامت واضح و مشخصی ندارد و بیشتر علایم بطور ثانویه بوده و معمولا به تدریج اتفاق می‌افتد. البته در بعضی موارد نظیر بیماری‌های مادرزادی نیز نارسایی کلیه وجود دارد که پزشکان در دوران جنینی از طریق سونوگرافی متوجه می‌شوند و یا اینکه پس از تولد نوزاد متوجه بالا بودن کراتین، اوره و یا نارسایی کلیه می شوند.

دیابت مهم ترین عامل نارسایی کلیه

وی "دیابت" را مهم ترین عامل نارسایی کلیه خواند و گفت: امروزه بیمارانی که مرض قند دارند، مقام اول را در ایجاد نارسایی کلیه دارند. کسانی که بیماری قند دارند و افرادی که زمینه بیماری خانوادگی کلیوی دارند و یا بیمارانی که فشارخون بالا دارند باید هر شش ماه یک بار بطور مرتب برای بررسی کراتین و اوره، آزمایش خون بدهند و در صورت بالا بودن باید جهت تشخیص دارویی به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

دراکثر مواقع نارسایی کلیه پس از ظهور علایم ثانویه تشخیص داده می شوند مثلا بیمار با فشار خون بالا، مشکلات انعقادی، کم خونی، ضعف و بی‌حالی و یا افزایش حجم ادرار به ویژه در هنگام خواب شب و ...، مراجعه می‌کند که پس از بررسی‌ها تشخیص نارسایی کلیه برای بیمار داده می‌شود. باید توجه داشت که با کنترل فشارخون کلیه‌ها سالم می‌مانند و در صورت بالا بودن آن به هر دلیل، موجبات بروز مشکلات کلیوی فراهم خواهد شد.

فشارخون و قند خون خود را کنترل کنید

رئیس قطب ارولوژی ایران "تغذیه صحیح و کنترل فشارخون" را در پیشگیری از بیماری های کلیوی مهم دانست و افزود: با رژیم صحیح، تغذیه مناسب و کنترل فشارخون، می توان از بیماری های نارسایی کلیه و مشکلات مربوط به دیالیز و یا پیوند پیشگیری کرد.

در گذشته عفونت‌ها شایع‌ترین علت نارسایی کلیه بود، ولی در دنیای امروز بیماری قند، مقام اول را دارد؛ به دلیل اینکه بیماری قند هرجا که رگ باشد آنرا درگیر می کند مثلا انتهای چشم را مبتلا می کند و کوری ایجاد می کند و یا رگ های انتهایی را درگیر می کند و انگشتان دست و پا سیاه می شوند.

یکی از نقاطی که رگ زیادی دارد، کلیه است و چون در لوله های ادراری مواد زاید بصورت ادرار دفع می شود و رگ و مویرگ در آنجا زیاد است، به همین دلیل در بیماران دیابتی کلیه ها هدف بیماری دیابت قرار می گیرد و در بسیاری از بیماران کلیه ها از بین می رود.

پیوند همزمان کلیه و پانکراس

سیم فروش با تاکید بر پیوند همزمان کلیه و پانکراس در مرکز پزشکی لبافی نژاد، اذعان داشت: در تهران ما برای اولین بار در این مرکز پیوند کلیه و پانکراس را بطور همزمان انجام دادیم و تاکنون نیز ۱۲مورد از این عمل انجام شده است. بیمارانی که انسولین تزریق می‌کردند و تیپ یک دیابت داشته و دیالیز نیز می‌شدند، پیوند شدند و در حال حاضر تعداد زیادی از آنها دیالیز می شوند وتزریق انسولین ندارند.

به گفته سیم فروش، بیماری های کلیوی تنها بیماری هایی هستند که تقریبا علایم آنها قابل برگشت است، یعنی علایم چشمی آنها از بین رفته، رگ جدید ساخته می شود و یا مثلا گزگز دست و پا که بعلت نوروپاتی دیابتی ایجاد شده نیز بهبود می یابد.

سبک زندگی سالم را پیش بگیرید

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: با کنترل فشارخون، مصرف کم نمک و چربی های ناسالم، استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه، ورزش و پیاده روی، پرهیز از بی تحرکی و مصرف غذاهای ناسالم و فست فودها و همچنین ترویج سبک زندگی سالم، می توانیم از بسیاری از مشکلات کلیوی پیشگیری کنیم. فردی که مرتب پشت میز کارش بنشیند و تحرک بدنی زیادی نداشته باشد، چربی در رگ ها رسوب می کند و موجب فشارخون بالا، بیماری های کلیوی و بیماری قند می شود.

رئیس قطب اورولوژی ایران بهترین اهدای کلیه را اهدا از فرد زنده دانست و افزود: بهترین اهدا، اهدا از فرد زنده است و این موضوع در مقالات علمی دنیا نیز مطرح شده است. طول عمر کلیه های اهدایی زنده بیشتر است، زیرا این کلیه ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند و از انسان های سالم انتخاب می شوند و در شرایط ایده آل و مناسب عمل پیوند انجام می شود.

من در سمیناری که چند سال پیش برگزار شد، موضوع اهدای کلیه خانوادگی را مطرح کردم که بدترین دهنده ها، دهنده های فامیلی هستند که در این زمینه دو مقاله در مجلات بین المللی نیز منتشر شده است. چون در پیوند از شخص فامیل این امکان وجود دارد که این بیماری زمینه فامیلی داشته و فرد اهداکننده نیز خود در درازمدت به آن مبتلا شود، به همین علت با این اهدا خیلی موافق نیستم.

"مرگ مغزی" اولین اولویت اهدای کلیه

سیم فروش در عین حال مرگ مغزی را اولویت اول اهدای کلیه ذکر کرد و گفت: باوجود اینکه کلیه زنده بهتر است، ولی اولویت اول ما مرگ مغزی است. لیست پیوند کلیه در تمام دنیا و همچنین کشور ما بالاست. درحال حاضر در جهان موضوع پیوند زنده را تشویق می‌کنند که انسان ها به همنوع خود کمک کنند چون نتایج پیوند از انسان زنده بهتر است و مرگ مغزی نتوانسته به تنهایی کافی باشد.

با وجود اینکه اولویت اول ما مرگ مغزی است، ولی چون می خواهیم بیماران خیلی در لیست انتظار باقی نمانند، اهدای زنده به شدت مورد تاکید است و اگر مانند برخی کشورهای اروپایی دولت در این خصوص حمایت های مالی و انسانی لازم را انجام دهد در آینده شاهد افزایش این روحیه انسانی و خداپسندانه در میان مردم کشورمان خواهیم بود.

درصد پایین مرگ و میر در اهداکنندگان کلیه

وی ادامه داد: با بررسی هایی که صورت گرفته مشخص شده که طول عمر متوسط اهداکنندگان زنده از متوسط جامعه بیشتر است؛ چون این اشخاص از افراد سالم انتخاب می‌شوند و مشکلات فشارخون و قند ندارند. در حال حاضر در تمام دنیا پیوند کلیه را اول از مرگ مغزی شده و سپس از انسان زنده قبول دارند و تشویق می کنند.

خوشبختانه در همه دنیا مرگ و میر اهدای کلیه بسیار پایین یعنی یک در ۱۰ هزار است و ما در این مرکز با انجام بیش از ۵۰۰۰ پیوند کلیه حتی یک مورد هم مرگ و میر نداشتیم. ما اهداکنندگان کلیه را قهرمان ملی می‌دانیم چون اهدای کلیه به هر انگیزه‌ای که باشد، کاری انسانی است، اهداکنندگان جان یک انسان را نجات داده اند و خودشان هم سالم هستند و اگر دولت مستقیم و یا غیرمستقیم حمایت اقتصادی از این افراد به عمل آورد، بسیار بهتر از سرمایه‌گذاری برای دیالیز است. چون بیماری نارسایی کلیه یک بیماری اجتماعی و بسیار هزینه‌بر است و مشکلات مالی برای تمام خانواده بوجود می‌آورد.

ایران؛ کمربند سنگ کلیه

سیم فروش در ادامه با اشاره به "سنگ کلیه" به عنوان یکی دیگر از بیماری های شایع کلیوی در ایران، اذعان داشت: کشور ما بعلت قرارگرفتن درکمربند سنگ و به دلیل آب و هوای خشک و نسبتا گرم در معرض سنگ کلیه و تمامی سنگ‌های ادراری است. یکی از بیشترین مراجعان ما به اورژانس ها،  دردهای کلیوی است. سنگ های ریز اگر تکان بخورند، فرد درد شدیدی احساس می کند ولی سنگ های بزرگ بی حرکت هستند و ممکن است بی سروصدا کلیه را خراب کنند و بهترین راه تشخیص آن نیز سونوگرافی است.

برای پیشگیری از سنگ کلیه، آب زیاد بنوشید

وی درخصوص پیشگیری از سنگ کلیه گفت: ستون اصلی پیشگیری از سنگ کلیه خوردن آشامیدن آب بخصوص در فصل تابستان است. ورزشکاران، کشاورزان و کسانی که کنار کوره‌ها کار می کنند باید زیاد آب بخورند. البته برخی های کلیه ها سنگ ساز دارند یعنی در سال بیش از دوبار سنگ دفع می کنند که اینها باید زیرنظر پزشک متخصص معاینه شوند.

پیشگامی در درمان سنگ های کلیه و لاپارسکوپی

رئیس قطب اورولوژی ایران با ذکر پیشرفت های عظیم کشور در زمینه سنگ کلیه، خاطرنشان کرد: ایران در زمینه سنگ و لاپاراسکوپی جزو کشورهای پیشگام است. ما پیشرفت‌های عظیمی درخصوص درمان سنگ کلیه داریم و در بیشتر موارد بدون باز کردن و عمل جراحی سنگین، سنگ کلیه از بدن بیمار خارج می شود.

در ماه‌های اخیر من در انجمن بین المللی در خصوص خارج کردن سنگ کلیه از طریق لاپاراسکوپی صحبت کردم. ما در این مرکز سنگ های بسیار بزرگ که به اسم شاخ گوزنی معروف هستند را از طریق لاپاراسکوپی و بدون شکاف از لگنچه بصورت کامل درآوردیم.

سیم فروش به تمامی پزشکان توصیه کرد: کسی که عضو هیات علمی می شود خودش را باید درجه دوم قرار دهد و اگر فقط به فکر خود و خانواده خودش باشد، مسلما در کارها موفق نخواهد بود زیرا پزشک بودن احساس مسئولیت زیادی را طلب می کند. هدف یک پزشک نباید مسایل مالی باشد و پیشرفت پزشکی نباید فقط در اختیار طبقه ثروتمند جامعه باشد. ما بعنوان پزشک اگر اول به بیمار اولویت بدهیم و خدا را حاضر و ناظر ببینیم آن وقت است که کار اشتباهی انجام نخواهیم داد.

دستاورد ایران در پیوند کلیه خاورمیانه

سیم فروش در ادامه از  همکاری تمامی همکاران این مرکز تقدیر کرد و گفت: دستاورد ما در پیوند کلیه یک دستاورد تیمی بوده و فردی نیست؛ زیرا ما اعتقاد داریم برکت در کار تیمی است و در این زمینه از تمامی همکاران، مسئولین، تیم پزشکی، پرستاری، پرسنل بخش پیوند، مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت که در این مسیر ما را همراهی و یاری کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

وی درپایان خاطرنشان کرد: مراکز باید برحسب فعالیت‌هایشان رسیدگی شوند و مسئولین با یک برنامه‌ریزی صحیح باید از مراکز بزرگ خود حمایت کنند و هرم درمانی باید رعایت شود یعنی از روستا شروع شود و به آنها توجه شود. قطب های درمانی کشور باید از نظر روانی و مالی حمایت شوند تا افت نکنند.

در شرایط کنونی کشور باید مصرف حداقلی داشته باشیم و از بستری های غیرضروری پرهیز کنیم و داروهای گرانقیمت را اگر برای بیمار ضروری نیست، تجویز نکنیم.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: