کد خبر: ۲۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 01
متخصص علوم رفتاری در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین-متخصص علوم رفتاری گفت: بررسی ها نشان می دهد حدود70 درصد از علل ترس های کودکان ریشه در رفتارهای خانواده به خصوص دردوران کودکی دارد.
دکتر مجید ابهری در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: متأسفانه گاهی اوقات برخی از والدین برای تنبیه یا ترساندن کودکان خود با توجه به سن آنها از عبارات یا مفاهیم مختلفی استفاده می کنند.
وی ادامه داد: این عبارت ها شامل " آمپول زدن-  دکتر بردن و به پلیس گفتن" هستند که متاسفانه باید گفت :بسیاری از کودکان در سنین بالاتر از این مفاهیم ترس خواهند داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در برخی مواقع هم والدین کودکانشان را از موجودات افسانه ای مانند " لولو" و امثال این می ترسانند.
وی افزود: همچنین با بکار بردن جملاتی مانند بریدن گوش یا این که دیگر پدر و مادر تو نیستیم و از خانه ما برو به ترساندن کودک اقدام می کنند.
ابهری تأکید کرد: والدین باید توجه داشته باشند  که عکس العمل های رفتاری این گونه مفاهیم تا سنین بالاتر همراه کودکان خواهد ماند.
وی کابوس های شبانه- شب ادراری- افت تحصیلی- ترس از درمان و مخفی کردن بیماری به دلیل ترس از دکتر و مراجعه نکردن به پلیس را از عواقب ترساندن کودکان به اشکال فوق دانست.
 آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: باید بدانیم ضعف اعتماد بنفس و هراس اجتماعی ناشی از این گونه رفتارها است.
وی با اشاره به این که این گونه کودکان در بلوغ دچار ترس های بی دلیل می شوند یادآور شد: در علوم رفتاری به مجموعه این گروه از ترس ها فوبیا گفته می شود.
متخصص علوم رفتاری ادامه داد: ترس از بلندی و ارتفاع- ترس از جمعیت- وحشت از پله برقی و آسانسور- ترس از تاریکی- ترس از جانوران اهلی مانند مرغ؛خروس؛گاو و گوسفند ریشه در ترس های دوران کودکی دارند.
وی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: برخی از افراد به ویژه خانم ها از جانورانی نظیر سوسک، مارمولک و یا موش می ترسند که این امر هم ناشی از رفتارهای والدین در دوران کودکی آنهاست.
به گفته وی با ترس و جیغ زدن مادر هنگام مواجه با سوسک یا مارمولک و کشاندن کودک به دنبالش این تصویر غلط ذهنی در بایگانی خاطرات کودک نقش می بندد.
ابهری تاکیدکرد: والدین از ترساندن فرزندان به طور جدی خودداری کنند و از بکاربردن مفاهیم گفته شده ممانعت به عمل آورند.چرا که آثار و عواقب این گونه رفتارها بسیار نا مطلوب بوده و امکان دارد تا پایان زندگی با فرد همراه شوند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mery
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
0
0
ترس نداره اگه دکنر ترس داشت من باید مدام از بابام میترسیدم!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: