کد خبر: ۲۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 19
حدوداً ۳ سالگی زمانی است که رشد دندان‌های آسیای شیری کامل شده و در این زمان دیگر مسواک نمی‌تواند فضاهای بین دندان‌ها را تمیز کند و استفاده کردن از نخ دندان الزامی می‌گردد
شفاآنلاین>سلامت>کودکان بایستی از همان دوران کودکی ملزم به رعایت بهداشت دهان و دندان گردند تا این رفتارها در آن‌ها به‌صورت نهادینه درآید تا مشکلات دندانی آن‌ها در بزرگسالی کم و به حداقل خود کاهش یابد.

به گزارش شفاآنلاین، برای داشتن دندان‌های سالم رعایت نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

مسواک زدن:

بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی<Decay> و داشتن دندان‌های سالم مسواک زدن می‌باشد. برای کودکان مسواک حتماً بایستی نرم باشد و از مسواک‌های مخصوص کودکان استفاده گردد. هنگامی‌که کودک خودش بتواند مسواک<Toothbrush> بزند بهترین مدل، مسواک ‌زدن به سمت جلو و عقب است.

با افزایش مهارت‌های کودکان مدل مسواک ‌زدن به‌صورت دایره‌ای روی دندان‌ها و لثه درمی‌آید. کودکان بایستی دو بار در شبانه‌روز یعنی یک‌بار بعد از صبحانه به علت خوردن مواد قندی و یک‌بار قبل از خواب بایستی صورت گیرد.

نخ دندان کشیدن:

حدوداً ۳ سالگی زمانی است که رشد دندان‌های آسیای شیری کامل شده و در این زمان دیگر مسواک نمی‌تواند  فضاهای بین دندان‌ها را تمیز کند و استفاده کردن از نخ دندان الزامی می‌گردد . نخ‌ کشیدن دست‌کم یک‌بار در طول روز لازم است و بهتر است قبل از خواب انجام گیرد.

تغذیه مناسب دوران کودکی:

عوامل ایجاد پوسیدگی باکتری‌ها، دندان و مواد قندی می‌باشند.به خاطر همین با حذف مواد قندی می‌توان جلوی پوسیدگی‌های دندانی را به میزان بسیار زیادی گرفت. والدین باید با دقت مراقب مواد قندی باشند که کودک،در طول روز مصرف می‌کند.

بهترین الگو برای مصرف شیرینی‌ها خوردن آن‌ها پس از یک وعده غذایی اصلی است. بدین ترتیب هرچقدر مصرف مواد قندی در کودکان بیشتر شود احتمال بروز پوسیدگی‌های دندانی نیز بیشتر می‌شود.

ویزیت‌های دوره‌ای توسط دندان‌پزشک:

فلورایدتراپی

از روش‌های مقابله با پوسیدگی فلوراید است .فلوراید ماده‌ای است که با مواد تشکیل‌دهنده مینای دندان ترکیب‌شده و این ترکیب جدید در برابر پوسیدگی مقاومت بالاتری دارد. بیشترین تأثیر فلوراید بین 3 تا 15 سالگی است و معمولاً قبل و بعد از این زمان توصیه نمی‌گردد. فلوراید تراپی بهتر است در مطب و زیر نظر دندان‌پزشک انجام شود. فلورایدتراپی معمولاً در برخی نقاط ایران توصیه نمی‌شود.

شیار پوش‌ها

استفاده از شیار پوش‌ها (فیشورسیلنت) راه‌حل پیشگیرانه پوسیدگی در دندان‌های آسیای دائمی می‌باشد با این روش دندان‌پزشک شیارهای عمیق دندان‌های آسیا را توسط موادی هم‌رنگ و شبیه کامپوزیت می‌پوشاند و درنتیجه عمق شیار کم می‌شود و تمیز کردن آن‌ها ساده‌تر خواهد شد. دندان‌هایی شیار پوش شده در مقابل پوسیدگی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند. اما با وجود این رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها توسط کودک  الزامی است.کودک آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار