کد خبر: ۲۱۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 13
ناهنجاری‌های فک و صورت انواع اکتسابی و مادرزادی را به خود اختصاص می‌دهد و درمان آن بر اساس نوع بیماری تقسیم‌بندی می‌شود. به طور مثال اختلالات رشدی بیشتر جنبه ژنتیکی داشته و مادرزادی است و یا اختلال شکاف لب و کام نیز از دسته مادرزادی به شمار می‌رود
شفاآنلاین>سلامت> جراح فک و صورت با اشاره به اینکه جابه‌جایی فک می‌تواند سبب وزوز و درد در ناحیه گوش شود، گفت: استفاده از پستانک در طولانی مدت می‌تواند در نوزاد مشکل‌آفرین باشد.

به گزارش شفاآنلاین، فرزین سرکارات در ارتباط با ناهنجاری‌های فک و صورت اظهار داشت: این ناهنجاری‌ها طیف وسیعی را به خود اختصاص می‌دهند و شامل اختلال شکل و عملکرد دستگاه‌های تنفسی، بلع، جونده و فیزیولوژیک صورت و ... است. 

وی افزود: ناهنجاری‌های فک و صورت انواع اکتسابی و مادرزادی را به خود اختصاص می‌دهد و درمان آن بر اساس نوع بیماری تقسیم‌بندی می‌شود. به طور مثال اختلالات رشدی بیشتر جنبه ژنتیکی داشته و مادرزادی است و یا اختلال شکاف لب و کام نیز از دسته مادرزادی<Congenital> به شمار می‌رود.

جراح فک و صورت ادامه داد: امروزه اکثر بیماری‌های مادرزادی با علم جدید در حوزه فک و صورت قابل درمان بوده و این قابلیت نیز در کشور ما وجود دارد. 

وی گفت: آغاز درمان این بیماری‌ها بستگی به نوع بیماری دارد که به طور مثال در بیماری‌های شکاف لب و کام درمان از بدو تولد آغاز و ممکن است تا 20 سالگی ادامه یابد.

سرکارات تصریح کرد: برخی از ناهنجاری‌های فک و صورت همچون ناهنجاری‌های فکی مثل جلو و عقب بودن فک که جراحی آن اصولاً در اتمام سن رشد انجام می‌شود.

جراح فک و صورت  در پاسخ به اینکه آیا جابه‌جایی فک می‌تواند سبب وزوز گوش شود، گفت: جابه‌جایی فک می‌تواند درد در ناحیه گوش یا وزوزو را به همراه داشته باشد که این مسأله درمان علامتی و علتی دارد و در کشور ما درمان‌های مناسبی در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه برخی از افراد هنگام غذا خوردن فک آنها صدا می‌دهد، گفت: جراحی آخرین انتخاب برای درمان این مسأله است و برای این افراد اصولاً از روش‌های غیرتهاجمی و اصلاحی استفاده کرده و در نهایت در صورتی که درمان پاسخ نداد به جراحی روی می‌آوریم. همچنین برای این افراد تنظیم‌های دندانی نیاز است که توسط همکاران دندانپزشک می‌تواند صورت گیرد.

سرکارات گفت: رفتارهایی در کودکان مثل مکیدن انگشت شست در صورتی که بیش از اندازه باشد می‌تواند در نحوه رشد فک بالا تغییر ایجاد کند و استفاده از پستانک نیز در طولانی‌مدت در آسیب و ایجاد ناهنجاری در این مسأله تأثیرگذار است.

جراح فک و صورت در مورد اینکه آیا زبان زدن به لثه در هنگام در آمدن دندان می‌تواند در ایجاد ناهنجاری در فک دخیل باشد یا خیر، گفت: این مسأله تأثیر چندانی ندارد مگر اینکه زبان خیلی بزرگ باشد و اختلالات زمینه‌ای نیز در کودک بروز یافته باشد. فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: