کد خبر: ۲۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 30
مشاور خانواده در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- ازدواج امری به ظاهر ساده است در حالی برای آرمانی بودن ازدواج و بروز کمتر مشکلات باید به یکسری معیارها توجه کرد؛ از این رو یک مشاور خانواده به تشریح نکات مهم وقابل توجه دراین زمینه پرداخت.
دکتر اصغر کیهان نیا در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: گرچه می گویند در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست اما ازدواج بدون مطالعه؛بررسی و از روی عجله و خوش خیالی مشکل ساز خواهد شد.
وی هشدار داد: دروهله نخست باید اطمینان حاصل شود که هدف کسی از ازدواج قرض یعنی منفعت مالی و مرض یعنی بهم ریختن زندگی خانواده نباشد.
وی با بیان این که به رغم خوش بینی در ازدواج در عین حال باید با مطالعه جدی  عمل شود تصریح کرد: ازدواج های امروزه به صورت سنتی- در محیط کار یا دانشگاه و درصد کمی از طریق آشنایی با اینترنت انجام می شود.
تفاوت سن
متخصص رفتار درمانی یکی از عوامل انتخاب همسر را توجه به تفاوت سنی دانست و گفت: دختر برای این که بتواند اقتدار پسر را بپذیرد باید بین 4 تا 7 سال از وی کوچکتر باشد.
وی افزود: تا در این صورت زوجین بتوانند با استفاده از تجربیات مرد یک زندگی را اداره کنند.
میزان تحصیلات
کیهان نیا با اشاره به میزان تحصیلات فرد مورد نظر برای ازدواج خاطرنشان کرد: ما نمی گوئیم تحصیلات دختر نباید از پسر بالاتر باشد اما تفاوت های فاحش تحصیلات مشکل سازخواهدبود.
وی ادامه داد: برای نمونه زنی که مدرک تحصیلی اش دکترا است و در مقابل همسرش دارای دیپلم یا زیر دیپلم است به طورجدی درزندگی بامشکل روبروخواهند شد البته در مورد مردان نیز چنین است.
نگاه فرهنگی خانواده و دختر و پسر
این روانشناس با بیان این که دختر و پسرممکن است از لحاظ فرم لباس پوشیدن و درس خواندن مانند هم باشند اظهار داشت:این  در حالی است که امکان دارد والدین آنها به شدت دارای 2 فرهنگ متفاوت باشند.
به گفته وی توجه به بعد اسلامی- فرهنگی و نگاه به حجاب در انتخاب همسر حائز اهمیت است.
وی تأکید کرد: در واقع باید توجه داشت که دختر و پسر از چه فرهنگی آمده اند؛ زود رنج اند؟ اجتماعی اند؟ خوش بین هستند یا بد بین؟ مادر سالاری میان آنان حکم فرماست یا پدرسالاری؟
وی یادآور شد: پی بردن به این مسائل و سایر نکات مهم دیگر نیازمند یک بررسی اجمالی است.
وی هشدار داد: در عین حال باید توجه داشت که در صورت وجود تضادهای فرهنگی شدید نباید تن به ازدواج داد.
کیهان نیا به خبرنگار شفا آنلاین گفت: ازدواج ها گاهی با تشابه کامل صورت می گیرد یا گاهی در تضاد مطلق. که اولی منجر به روزمرگی و دومی منجر به جنگ و دعوای همیشگی می شود.
وی توصیه کرد: ازدواجی خوب است که موارد تشابهش زیاد و میزان تضادش کمتر باشد؛ زیرا تضاد به قصد قانون تکامل به وجود می آید البته نباید به صورت شدید حاکم باشد.
عشق برای ازدواج کافیست؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا عشق برای ازدواج کافی است بیان کرد:به طورقطع عشق به تنها یی برای ازدواج کافی نیست. زیرا عشق و مصلحت به عنوان 2 بازو باید کناریکدیگر قرار بگیرند.
این مشاور خانواده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در صورت نزدیک بودن سن دختر و پسر بهم مشکل ایجاد می شود گفت: اگر مرد دارای مطالعات و تجربه کاری زیاد و در عین حال از پختگی لازم برخوردار باشد اشکالش کم تر است اما بدون اشکال نیست.
وی گفت: ما به نامزدها می گوییم زمانی که بیرون می روید به موسیقی  توجه نکنید بلکه به حرف های خوشایند یکدیگر توجه کنید اما باورشان نکنید.
متخصص رفتار درمانی توصیه کرد: دختر و پسر باید به رفتار و اعمال هم؛ نوع رانندگی؛غذا خوردن و ... دقت کنند که در صورت معاشرت؛مسافرت رفتن؛گفتارها و نشست و برخواست ها به راحتی قابل تشخیص اند.
وی یادآور شد:آنهاباید از دوران کودکی شان صحبت کنند که میزان ناسازگاری و سلوکشان با دیگران چه میزان بوده؟ آیا گیر سه پیچ می دهند؟ برای آینده نقشه ای دارند؟ و...
کیهان نیا خاطرنشان کرد: با توجه و رعایت به تمامی نکات مذکور و برقراری مسوولیت های بعد از ازدواج احتمال خطر و بروز مشکل در ازدواج به حداقل می رسد.
گفتگو:شبنم طاهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: