کد خبر: ۲۱۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 10
هشت سال از تشکیل پلیس فتا گذشت و در این مدت پلیس فتا به بیش از ۱۳۳ هزار پرونده رسیدگی کرده که ۱۱ هزار و ۷۶۵ مورد آن کشف شده است
شفاآنلاین>اجتماعی>آمادگی پلیس فتا برای کمک به وزارت اقتصاد در مبارزه با پولشویی،‌ افزایش جرائم فضای مجازی، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های پلیس فتا، برخورد با سایت‌های اعلام کننده قیمت سکه و ارز،‌ شناسایی ۳۰ رخنه‌ امنیتی در سایت‌های حساس، ‌انتقاد از نبود متولی برای سایت‌های همسریابی و رصد پسر اینستاگرامی فراری به ترکیه از جمله بخش‌های نشست خبری رئیس پلیس فتا در صبح امروز بوده است.

به گزارش شفاآنلاین: سردار کمال هادیان‌فر در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پلیس فتای ناجا برگزار شد، اظهارکرد: هشت سال از تشکیل پلیس فتا گذشت و در این مدت پلیس فتا به بیش از ۱۳۳ هزار پرونده رسیدگی کرده که ۱۱ هزار و ۷۶۵ مورد آن کشف شده است.

هادیان‌فر با بیان اینکه طی این هشت سال ۷۴ هزار و ۹۱۷ نفر توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: به طور میانگین قدرت کشف<Discovery> پلیس فتا از ابتدای تأسیس تاکنون ۸۳ درصد بوده است.

وی در ادامه به ارائه آمارهایی از کاربران اینترنت پرداخت و گفت: ۵ میلیون کاربر فضای مجازی در سال ۹۲ به ۵۰ میلیون کاربر در سال ۹۷ افزایش یافته‌اند که ما شاهد آن هستیم که اینترنت نسل چهار در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک نیز توسعه یافته است. این نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ما در حال توسعه است، اما متاسفانه به همین میزانی که توسعه رخ داده به موضوع تامین امنیت کاربران توجه نشده است.

هادیانفر ادامه داد: نسبت به سال ۹۲ شاهد رشد ۹۰۰ درصدی جرائم بوده‌ایم، استارت‌آپ‌های ما ۳۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند و امروز پلیس با این اینستاگرام، تلگرام، گوگل و ... در حال دست و پنجه نرم کردن است تا امکان نظارت و پیگیری جرائم رخ داده در این فضا برایشان فراهم شود، اما متاسفانه برخلاف آنکه در اینستاگرام گزارش‌های مختلفی از وضعیت امنیتی و جرائم به آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورها ارائه داده است، به دلیل مسائلی چون تحریم‌ها و ... چنین خدماتی به ایران داده نمی‌شود با این وجود پلیس در حال پیگیری است و علی رغم محدودیت‌ها توانسته کشفیات خوبی در این حوزه داشته باشد.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه تعداد دستگاه‌های ای تی ام رشد ۳۵۴ درصدی داشته است، گفت: همچنین تاکنون بیش از ۳۰۰ ملیون کارت بانکی برای ۸۲ میلیون جمعیت کشورمان صادر شده که این نشان می‌دهد افراد می‌توانند چندین حساب در بانک‌های مختلف داشته باشند و همین شرایط در مورد سیم کارت‌ها نیز وجود دارد.

کاهش زمان رسیدگی به جرائم فتا

هادیان‌فر از کاهش زمان رسیدگی به جرائم فضای مجازی خبر داد و گفت: زمان رسیدگی به جرائم از ۳۲ روز به ۲۲ روز کاهش یافته است.

وی افزود: به زودی نیز سامانه مشترک میان پلیس، قوه قضاییه و بانک‌ها اجرایی می‌شود تا براساس آن امکان انسداد سریع کارت‌ها و حساب‌های بانکی فراهم شود.

به گفته رئیس پلیس فتای ناجا در سند پیگیری و مقابله نیز حوزه مردم و کسب و کارها به پلیس فتا واگذار شده است.

رشد ۵۵ درصدی جرائم فضای مجازی در سال ۹۷

رئیس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به آمار پلیس فتا در شش ماهه امسال اشاره کرد و گفت: در شش ماهه امسال ۲۶ هزارو ۹۶۲ پرونده در پلیس فتا تشکیل شده که نشان می‌دهد این پرونده‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته‌اند.

وی افزود: همچنین طی این مدت ۷۰ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شده و ۹ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

هادیان‌فر بیشترین انگیزه‌ها در فضای مجازی را به ترتیب، کسب منافع مالی از طریق برداشت غیر مجاز، انتقام‌جویی و حسادت در قالب تسویه‌ حساب‌های شخصی و جرائم ضداخلاقی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد جرائم در شش ماهه امسال مربوط به مباحث غیر اخلاقی بوده است، گفت: متاسفانه این آمار روز به روز در حال افزایش است به طوری که ۱۳ هزار و ۶۳۵ پرونده در این زمینه تشکیل شده که بخشی از این پرونده‌ها را خودمان تشکیل داده‌ایم و شاکی نداشته‌اند و بخشی دیگر شاکی داشته‌اند. عمده این جرائم در فضای تلگرام و اینستاگرام رخ داده که این امر افزایش ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی درباره مدرک تحصیلی مرتکبان جرائم ضداخلاقی در فضای مجازی گفت: ۷۲ درصد این افراد مدرک دیپلم و زیر دیپلم داشته، کمتر از ۵ درصد مدرک کارشناسی داشته و کمتر از یک درصد نیز دارای مدرک دکتری بوده‌اند که این نشان می‌دهد هر چه مدرک تحصیلی و اشتغال افراد افزایش یابد میزان ارتکاب جرائم اخلاقی از سوی افراد نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: ۶۲ درصد از مرتکبان جرائم غیراخلاقی در فضای مجازی ۲۱ تا ۴۰ سال سن داشتند، ۶۴ درصد این جرائم در تلگرام رخ داده است و علی رغم آن که هاتگرام و طلاگرام نیز فعالیت دارند مواردی بود که ما تذکر دادیم اما محتوای مجرمانه باقی مانده است.

استفاده ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از VPN

رئیس پلیس فتای ناجا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از VPN و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند، گفت: اما بعد از فیلتر تلگرام، شاهد کاهش استفاده از تلگرام و ریزش کاربران آن بوده‌ایم، اما همچنان بیشترین جرائم در تلگرام و پس از آن در اینستاگرام رخ می‌دهد. ایسنا

مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: