کد خبر: ۲۱۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 10
اگر بینی شما نسبت به آلرژن‌هایی مانند گرده گیاهان و علف حساس باشد، سلول‌های ایمنی هیستامین ترشح می‌کنند که برای پیشگیری از سفر آلرژن‌ها به نقاط دیگر بدن التهاب ایجاد می‌کند. خوشبختانه، طیف گسترده‌ای از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند با کاهش التهاب به تسکین آلرژی‌های فصلی کمک کنند
شفاآنلاین>سلامت> آبریزش بینی، خارش گلو، و عطسه از جمله علائم آشنا برای افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی هستند. در شرایطی که افراد دیگر از تغییر فصول لذت می‌برند، افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی باید با کمک دستمال کاغذی و آنتی‌هیستامین‌ها ناراحتی خود را تسکین دهند.

به گزارش شفاآنلاین، اگر بینی شما نسبت به آلرژن‌هایی مانند گرده گیاهان و علف حساس باشد، سلول‌های ایمنی هیستامین ترشح می‌کنند که برای پیشگیری(prevention) از سفر آلرژن‌ها به نقاط دیگر بدن التهاب ایجاد می‌کند. خوشبختانه، طیف گسترده‌ای از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند با کاهش التهاب به تسکین آلرژی‌های فصلی کمک کنند.

ماهی‌های چرب

همانند بروملین، اسیدهای چرب امگا-3 برای کاهش التهاب مفید هستند که نقش چشمگیری در بسیاری از علائم آلرژی‌های فصلی دارد.اگرچه اسیدهای چرب امگا-3 به صورت مکمل نیز در دسترس هستند، اما دریافت آنها از مواد غذایی مفیدتر است. ماهی‌های سالمون، تن، خالمخالی و ساردین از بهترین منابع برای این ماده مغذی هستند، اما برای پرهیز از دریافت جیوه، انواعی که در حیات وحش شکار شده اند را انتخاب کنید.

عسل محلی

اگرچه نتایج پژوهش‌ها درباره اینکه مصرف عسل محلی می‌تواند به بهبود آلرژی‌های فصلی کمک کند، همچنان قطعی نیستند، اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که در صورت مصرف در ابتدای فصل آلرژی ممکن است به کاهش آنها کمک کند.همچنین، عسل به‌واسطه ویژگی‌های ضد التهابی خود ممکن است به تسکین آلرژی‌ها کمک کند. برای کسب بهترین نتیجه، انتخاب انواع خام و پالایش نشده عسل توصیه شده است.

آناناس

آناناس نه تنها میوه‌ای خوشمزه محسوب می‌شود، بلکه منبع عالی برای آنزیم بروملین است. بروملین یک ضد التهاب قوی است که به کاهش علائم آلرژی‌های فصلی کمک می‌کند.مطالعات نشان داده‌اند که بروملین ابتلا به بیماری‌های تنفسی آلرژیک و آسم را نیز کاهش می‌دهد. اگرچه این آنزیم به‌صورت مکمل نیز در دسترس است، اما زمانی که مواد غذایی کامل مصرف می‌شوند، بدن هرچه بهتر آن را جذب می‌کند. آناناس را به اشکال مختلف می‌توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

مغزها و دانه‌های خوراکی

همانند ماهی‌های چرب، برخی مغزها و دانه‌های خوراکی نیز منابعی عالی برای اسیدهای چرب امگا-3 هستند. به‌طور خاص، گردو سرشار از این مواد مغذی است و تنها یک چهارم فنجان از این ماده غذایی می‌تواند نیاز روزانه شما به اسیدهای چرب امگا-3 مبتنی بر گیاهان را تامین کند.افزون بر اسیدهای چرب امگا-3، بذر کتان سرشار از سلنیم است که نقش ویتامین C در مبارزه با آلرژی را تقویت می‌کند. برای جذب بهتر بذر کتان باید آن را پودر کنید.

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی نه تنها میوه‌ای خوشمزه و مغذی محسوب می‌شود،بلکه در دفع آلرژی‌های فصلی نیز موثر است. توت‌فرنگی منبعی عالی برای ویتامین C است که می‌تواند به مهار هیستامین، انتقال دهنده عصبی که موجب آبریزش بینی، خارش چشم، و عطسه می‌شود، کمک کند.همچنین، توت‌فرنگی حاوی فیستین، آنتی اکسیدانی قوی، است که دانشمندان کره‌ای کشف کرده‌اند ترشح هیستامین و بیان نشانگرهای پیش التهابی در بدن را مهار می‌کند.

زردچوبه

ترکیب فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین مسئول بسیاری از فواید سلامت این ماده غذایی است که می‌تواند ترشح هیستامین را برای پرهیز از بروز علائم آلرژی مهار کند.همچنین، کورکومین واکنش آلرژیک را مهار می‌کند، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و نشان داده است جریان هوای بینی را افزایش داده و از واکنش ایمنی در افراد مبتلا به آلرژی پشتیبانی می‌کند. برای تقویت اثربخشی، زردچوبه را به همراه چربی‌های سالم و یا فلفل سیاه استفاده کنید.

سیر

سیر یک ماده غذایی قدرتمند است که به نظر می‌رسد برای هر چیزی، از جمله تسکین آلرژی‌های فصلی مفید باشد. سیر سیستم ایمنی بدن انسان را با محتوای آنتی اکسیدان‌های قوی خود پشتیبانی می‌کند.سیر به مهار التهاب که موجب واکنش‌ها به آلرژن‌های فصلی می‌شود، کمک می‌کند. خرد کردن سیر کارایی آلیسین موجود در این ماده غذایی را افزایش می‌دهد. آلیسین یکی از ترکیبات موجود در سیر و مسئول بسیاری از فواید این ماده غذایی است.

مرکبات

بخش‌های سفید میوه‌های خانواده مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت، و لیمو حاوی ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی(Safety system) هستند که واکنش‌های هیستامین را محدود می‌کنند.همچنین، مرکبات منابعی عالی برای ویتامین C هستند که یک آنتی‌هیستامین طبیعی محسوب می‌شود. پرتقال دارای یک ویژگی اضافه نیز است: کوئرستین. مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب کوئرستین و ویتامین C اثرگذاری را تقویت کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

چای

زمانی که با گرفتگی بینی مواجه هستید، یک فنجان چای داغ از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای بهبود این شرایط مد نظر قرار دهید. مایعات داغ می‌توانند به بهبود شرایط مسیرهای بینی کمک کنند که بخار آنها بیشترین نقش را در این زمینه دارد.برخی انواع چای، مانند چای زنجبیل و چای سبز، دارای فواید افزوده ضد التهابی نیز هستند. مطالعات نشان داده‌اند که به‌طور خاص، چای سبز سطوح پادتن در خون را کاهش می‌دهد که از ترکیبات موثر در واکنش‌های آلرژیک و التهابی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: