کد خبر: ۲۱۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 09
بخش قابل توجهی از اختلالات بینایی قابل اجتناب است و ما در این روز بررسی می‌کنیم که چگونه در این خصوص از سیاستگزاران حمایت طلبی کنیم تا از دلایل قابل اجتناب نابینایی کم کنیم
شفاآنلاین>سلامت> رییس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در آستانه روز جهانی بینایی، راهکارهای پیشگیری از آب مروارید و سرطان‌های چشم را تشریح کرد و گفت: سبک زندگی مناسب میزان بروز بیماری‌های چشمی را یک سوم و برخی سرطان‌ها را تا یک دهم کم کرده و فرسودگی شبکیه را تا ۱۰ سال به تعویق می‌اندازد.

به گزارش شفاآنلاین،  روز جهانی بینایی در دومین پنجشنبه اکتبر هر سال میلادی برابر با ۱۹ مهرماه سالجاری برگزار می شود. در همین راستا دکتر سید فرزاد محمدی - رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، گفت: بخش قابل توجهی از اختلالات بینایی قابل اجتناب است و ما در این روز بررسی می‌کنیم که چگونه در این خصوص از سیاستگزاران حمایت طلبی کنیم تا از دلایل قابل اجتناب نابینایی کم کنیم.

وی افزود: معلولیت‌های ناشی از نابینایی، بازتوانی مناسب از نظر شغلی، شهروندی و عملکردی باید مورد توجه قرار گیرد. آگاهی و اطلاع رسانی عمومی چه نزد سیاستگزاران و چه مردم باید انجام شود تا نسبت به سلامت بینایی خود حساس شوند.

وی ادامه داد: «خود مراقبتی از چشم‌ها» به عنوان شعار امسال روز بینایی در ایران انتخاب شده است. هرچند نظامات بهداشتی ماموریت و تکلیف دارند که در این خصوص خدمت ارائه کنند، ولی پیشگیری و کاهش بار بیماری مبتنی بر انتخاب‌های درست شهروندان در زمینه سلامت نیز بسیار مهم است.

وی انتخاب سبک زندگی مناسب و معاینات دوره‌ای چشم را بخشی از کارهایی دانست که افراد برای سلامت چشم‌شان باید انجام دهند و گفت: شهروندان نباید برای سلامت چشم منفعل باشند؛ چون نظامات بهداشتی نمی‌توانند تمام نقش‌ها را عهده‌دار شوند.

رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری(prevention) از نابینایی معاونت بهداشت افزود: فرزندان ما ۱۲ سال درس می‌خوانند ولی اطلاعات کمی نسبت به سلامت خودشان از جمله سلامت چشم دارند، برای همین سواد سلامت در جامعه کم است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، محمدی گفت: عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار از ایجاد آب مروارید، ناخنک، سرطان‌های پلک، سطح چشم و داخل چشم می‌کاهد. تغذیه سالم به ویژه در میانسالی از بروز پیری شدید شبکیه که منجر به نابینایی می‌شود نیز تا ۴۰ درصد جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: همان دستورات تغذیه‌ای برای کاهش بیماری‌های قلبی و سکته مغزی برای سلامت شبکیه چشم هم مفید است. این امر از بروز آب مروارید می‌کاهد و وضعیت خشکی چشم را بهبود می‌بخشد و نیاز به قطره‌های چشمی را کم می‌کند.

وی گفت: در ارتباط کار با رایانه نیز توصیه می شود فرزندان از ماندن بیش از حد زیر سقف و کار با رایانه بپرهیزند و در فضای باز مدارس و خارج از فضای بسته ورزش کنند. برقراری تعادل بین کار چشمی نزدیک و دور، کوهنوردی، بودن در فضای باز در تعادل بینایی و کاهش اختلالات(Disorders) بینایی موثر است و نیاز به عینک را کم می‌کند.

محمدی خاطرنشان کرد: سبک زندگی مناسب میزان بروز بیماری‌های چشمی را یک سوم و برخی سرطان‌ها را تا یک دهم کم کرده و فرسودگی شبکیه را تا ۱۰ سال به تعویق می‌اندازد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: