کد خبر: ۲۱۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 09
رژیم غذایی نادرست، نداشتن فعالیت بدنی، مصرف سیگار، عدم درمان عفونت‌ها، عوامل شغلی و آلودگی محیطی از جمله رفتارهای غلط و عواملی است که می‌تواند باعث بروز سرطان شود
شفاآنلاین>سلامت> معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سرطان تا 20 سال پیش به معنی مرگ بود اما در جامعه امروزی این بیماری الزاماً مساوی با مرگ نیست و امکانات درمانی بسیاری وجود دارد تا فرد مبتلا بتواند بر سرطان غلبه کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیامک جبارنیا  با اشاره به نامگذاری اکتبر به عنوان ماه جهانی آگاهی‌بخشی درباره سرطان گفت: رژیم غذایی نادرست، نداشتن فعالیت بدنی، مصرف سیگار، عدم درمان عفونت‌ها، عوامل شغلی و آلودگی محیطی از جمله رفتارهای غلط و عواملی است که می‌تواند باعث بروز سرطان شود.

وی در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ها در استان البرز خاطرنشان کرد: سرطان پروستات، ریه، روده بزرگ و مثانه به ترتیب شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در میان مردان البرزی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: سرطان پستان، تخمدان و رحم  نیز به ترتیب در بین زنان البرزی شیوع بیشتری دارد.

جبارنیا در ادامه با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه درمان سرطان(Cancer) صورت گرفته است گفت: تشخیص به موقع نقش اصلی در درمان سرطان دارد چون هر چه تشخیص زودتر انجام شود مراحل درمان نیز موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

وی در ادامه به اهمیت اطلاع‌رسانی برای مقابله با سرطان اشاره و اعلام کرد: رسانه‌ها از بهترین منابعی هستند که می‌توانند به بهترین شیوه اطلاعات علمی و صحیح را درباره بیماری‌های سرطانی در اختیار جامعه قرار دهند.

جبارنیا با بیان اینکه بار اقتصادی و روانی ناشی از چنین بیماری‌هایی در خانواده و جامعه بسیار زیاد است اما اطلاعات و پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکزعلمی کشور ما کاملاً به روز شده است، گفت: جامعه ما به شدت تشنه و نیازمند دریافت این اطلاعات از طریق کانال‌های مورد اعتماد و با صلاحیت است، بنابراین در این میان رسانه‌ها و کانال‌های اطلاع رسانی باید با استفاده از این ظرفیت‌ها و ارتباط‌گیری با اندیشمندان و اساتید دانشگاهی این اطلاعات صحیح و قابل اعتماد را در اختیار خانواده‌ها و جامعه قرار دهند.

جبارنیا خاطرنشان کرد: مدارس و مساجد نیز می‌توانند یکی از بهترین پایگاه‌ها برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز در پایان گفت: درجامعه ما یکی از قوی‌ترین نهادهای اجتماعی، خانواده است و با همه آسیب‌هایی که وجود دارد، هنوز هیچ نهاد اجتماعی نتوانسته نقش خانواده را در کشور ما برعهده بگیرد، بنابراین نهاد خانواده پتانسیل بالایی برای اطلاع رسانی و آگاهی دادن دارد و در این راستا می‌توان با آگاهی رسانی به این نهاد از بروز بسیاری مشکلات از جمله بیماری‌های(Diseases) صعب‌العلاج جلوگیری کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: