کد خبر: ۲۱۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 09
مرحوم پروفسور کیوان مزدا از بنیانگذاران خیریه زنجیره امید ایران و از پزشکان بدون مرز در دنیا محسوب می‌شد. او سال‌ها بود که به‌عنوان مشهورترین جراح ستون فقرات دنیا شناخته می‌شد
شفاآنلاین>سلامت> «از میان ١٠ هزار و ششصد عمل جراحی رایگان انجام‌شده در خیریه بین‌المللی زنجیره امید ایران، تیم درمانی پروفسور کیوان مزدا بیش از پنج هزار کودک و نوجوان را در ایران درمان کردند.»

به گزارش شفاآنلاین، این گزارشی است که خیریه بین‌المللی زنجیره امید ایران ارائه داده است.

در این گزارش آمده است: گزارش عملکرد پزشک نیکوکاری که ١١ مهر امسال درگذشت. «مرحوم پروفسور کیوان مزدا از بنیانگذاران خیریه زنجیره امید ایران و از پزشکان (physicians)بدون مرز در دنیا محسوب می‌شد. او سال‌ها بود که به‌عنوان مشهورترین جراح ستون فقرات دنیا شناخته می‌شد. دکتر مزدا ۳۱ مرداد ١٣٢٨ در شهر آبادان به دنیا آمد و از ۷سالگی در فرانسه بزرگ شد. او در رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات در پاریس تحصیل کرد و به‌واسطه هوش و پشتکار فوق‌العاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد.

تکنیک خاص و ابداعی دکتر کیوان مزدا در اصلاح انحراف‌های ستون فقرات (اسکولیوز) ، هم‌اکنون در بیشتر مراکز درمانی دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات به وجود آمد. همچنین او بیش از ٣٠ وسیله درمانی را شخصا ابداع کرده بود که در عمل‌های ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گرفت. او هر سال چندبار به ایران می‌آمد و به همراه تیم پزشکان نیکوکار ایرانی و فرانسوی کودکان بیمار زنجیره‌ امید ایران را معاینه و جراحی می‌کرد. همچنین بیش از ٤٠ فلوشیپ جراحی ستون فقرات ایرانی را طی این سال‌ها تربیت کرد و آموزش‌های نوین داد که هم‌اکنون این پزشکان سال‌هاست که با زنجیره امید ایران همکاری دارند و به درمان کودکان زیر هجده‌سال فارغ از محدودیت‌های نژاد، دین و ملیت می‌پردازند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «خدمات مرحوم مزدا به ایران محدود نمی‌شد. او عضو خیریه «زنجیره امید فرانسه» بود؛ سازمانی غیر دولتی که برای درمان کودکان در کشورهای جهان سوم خدمات فراوانی ارایه کرده و دکتر مزدا به‌واسطه فعالیت‌های خیریه‌ای فراوانش سالی چندین‌بار به کشورهای مختلف سفر می‌کرد و در درمان رایگان بیماران با ملیت‌ها و نژادهای مختلف می‌کوشید و هزاران کودک را طی عمر بابرکتش نجات داد. پروفسور کیوان مزدا که آخرین‌بار در روزهای ابتدایی شهریورماه به ایران آمده و بیش از ٣٠ عمل جراحی را به همراه تیمش انجام داده بود، بعد از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله آسمی منجر به سکته قلبی و مغزی شد و به کما فرورفت و در تاریخ ۱۱ مهرماه ۹۷ چشم از جهان فروبست. خیریه بین‌المللی زنجیره امید ایران، بهترین خدمات درمانی را مطابق با استانداردهای جهانی به بچه‌های زیر هجده‌سال فارغ از محدودیت‌های نژاد، دین و ملیت ارایه می‌دهد؛ کودکانی که مشکلات قلبی، ارتوپدی و ترمیمی دارند و به آسانی به این درمان‌ها دسترسی ندارند. به دلیل بهره‌وری مالی بسیار زیاد خدمات پزشکی(medical) در زنجیره امید، حامیان و خیرین کمترین هزینه را برای این درمان‌ها پرداخت می‌کنند.»شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: