کد خبر: ۲۱۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 07
قیمت دلار تاثیر مستقیمی روی خودرو‌های تولید داخل و خارج دارد و از زمانی که دلار شروع به ارزان‌شدن کرد، ما شاهد افزایش فروشنده‌ها بودیم
شفاآنلاین> اجتماعی> در این گزارش می‌توانید از دیدگاه‌ها و نظریات کارشناسان و فعالان بازار درباره کاهش قیمت خودرو مشاهده کنید.

 به گزارش شفاآنلاین: روز گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو سعید موتمنی از کاهش یک‌سوم قیمت خودرو در صورت ادامه دلار ١٢‌هزار تومانی خبر داد و گفت: قیمت دلار تاثیر مستقیمی روی خودرو‌های تولید داخل و خارج دارد و از زمانی که دلار شروع به ارزان‌شدن کرد، ما شاهد افزایش فروشنده‌ها بودیم.

همچنین افزایش فروشندگان سبب شده قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی کاهش پیدا کند. بازار خودرو از طریق دو خودروساز عمده داخلی تامین می‌شود، پس نحوه کارکرد آن‌ها تاثیر مستقیمی بر بازار دارد، اما در چند ماه اخیر با کاهش ارزش پول ملی برخی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کردند که متاسفانه نوسانات ارز بیشترین تاثیر را بر همین قشر از افراد می‌گذارد. شاید برای همین است که بسیاری خودرو‌های خود را از پارکینگ‌ها درآورده‌اند تا با قیمت فعلی خودرویشان را به فروش برسانند و بیش از این ضرر نکنند.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که خودروسازان از کاهش تولید خودرو می‌گویند و واردات خودرو هم که مدت‌هاست ممنوع شده است. با این حساب آیا انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو، انتظار معقولی است؟

کاظم محمدی‌نیکخواه، کارشناس خودرو در این زمینه می‌گوید: «کاهش تولید خودرو و قیمت دو مقوله جداگانه است، زیرا در حال حاضر خودرو در کف بازار نگهداری شده و از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد، اما مشکل نقدینگی سرگردان مردم بود که می‌خواستند با استفاده از آن در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند و قیمت‌ها به صورت کاذب بالا رفت.
کاهش تولید خودرو، در ٥ ماه نخست سال

طبق آمار وزارت صنعت و معدن، تولید خودرو در شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی شامل ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، ۱۲.۶‌درصد کاهش یافته است. بنابر آمار اعلام شده از سوی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع ۴۳۴‌هزار و ۷۰۷ دستگاه انواع محصولات سواری طی ٥ ماه ابتدایی امسال تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۱۲.۶‌درصدی دارد.

در این بین ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز داخلی با تولید ۲۲۲‌هزار و ۷۷۹ دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژ ۱۸.۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۱۳۳‌هزار و ۵۴۳ دستگاه انواع محصولات سواری در ٥ماه نخست امسال به تولید رسانده، کاهشی ۱.۲‌درصدی را در سبد تولید خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت با تولید ۷۸‌هزار و ۳۸۵ دستگاه انواع خودرو‌های سواری تا پایان مرداد امسال، ۱۱.۶‌درصد کاهش تولید نسبت به ٥ ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.
کارخانه‌ها در تولید مشکل قطعه داشتند

حالا در شرایطی زمزمه‌های کاهش قیمت خودرو به گوش می‌رسد که مدت‌هاست خودروسازان از کاهش تولیدشان خبر داده‌اند. محمدی نیکخواه این موضوع را مورد واکاوی قرار می‌دهد و می‌گوید: «کاهش تولید براساس سیاست‌های از پیش اعمال شده بود، زیرا با افزایش نرخ دلار و تحریم‌ها قطعات در گمرک می‌ماند و برای ترخیص آن باید مابه‌التفاوتی پرداخت می‌شد. این موضوع را می‌توان عمده‌ترین دلیل کاهش تولید خودرو دانست.»

البته نباید از یاد برد که برای رسیدن قطعه به دست خودرو ساز پروسه طولانی پیش‌رو بود، چراکه ابتدا قطعه‌سازان درخواست قطعه می‌دادند و سپس به دست خودروسازان میرسید، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این شرایط با شرایط اقتصادی دست‌به‌دست هم داده و باعث کاهش تولید خودرو شده‌اند.

منتظر ثبات بازار باشید

برخی از کارشناسان بر این باورند که فروشنده‌های خودرو بشدت افزایش پیدا کرده، درحالی‌که تقاضایی برای خرید وجود ندارد. این کارشناس خودرو با تایید این موضوع در این زمینه معتقد است: «بدون‌شک عرضه بشدت افزایش پیدا کرده و تقاضا هم کاهش پیدا کرده است، زیرا کسانی که برای سرمایه‌گذاری، خودرو خریداری کرده بودند، از ترس ارزان‌شدن، خودرو‌های خود را برای فروش گذاشته‌اند.

همچنین با کاهش نرخ ارز کسی ریسک نمی‌کند اکنون خودروخریداری کند، زیرا در هفته گذشته با کاهش ١٥-١٠‌درصدی قیمت خودرو مواجه بوده‌ایم.» اینطور که به نظر می‌رسد کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو هم تاثیر گذاشته و باعث افزایش عرضه در بازار شده. اما موضوع مهمتر آن است که آیا قیمت‌ها از این ارزان‌تر هم می‌شود یا نه! نیکخواه در این زمینه می‌گوید: «تاکنون خودروسازان قیمتی را افزایش نداده‌اند و بازاریان تعیین‌کننده قیمت‌ها بوده‌اند. البته باید در نظر داشت که باید منتظر ماند تا بازار به ثبات برسد، چراکه هنوز که هنوز است نه بازار به ثبات رسیده و نه حباب قیمت خودرو تمام شده است.»

خودرو‌های خارجی ارزان نمی‌شود

«دلار سامانه سنا و نیما تغییر قیمت خاصی نداشته‌اند که خودروی خارجی ارزان شود و از آن سمت ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی هنوز که هنوز است باز نشده است.» این موضوع را فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید و توضیح می‌دهد: درحال حاضر به جهت کاهش نرخ دلار بحث ارزان‌شدن همه اجناس به میان آمده، در صورتی که چنین رویکردی، رویکرد صحیحی نیست، چراکه برای رسیدن به دلار ٧‌هزار تومانی راه زیادی پیش‌رو داریم. همچنین باید در نظر داشت که واردکنندگان از سامانه‌های سنا و نیما استفاده می‌کنند که تاکنون سقوط قیمتی را پیش‌رو نداشته است.»

روز گذشته سعید موتمنی از افزایش عرضه و کاهش تقاضا و درنتیجه کاهش قیمت خودرو سخن به میان آورد، اما زاوه در این زمینه معتقد است: «با وجود بسته‌بودن ثبت سفارش خودرو، وارداتی وجود ندارد، برای همین انگیزه فروش هم از بین می‌رود، چراکه جایگزینی وجود ندارد، به همین جهت نمی‌توان به ارزان‌شدن خودرو‌های وارداتی امید داشت.» البته نباید از یاد برد برخی از قیمت‌ها برای خودرو‌های وارداتی از سوی بازار تعیین می‌شد که به صورت نجومی بود.

این کارشناس خودرو می‌گوید تا زمانی که سامانه ثبت خودرو باز نشود، نمی‌توان به کاهش قیمت خودرو امید داشت، چرا که در گذشته خودروی سانتافه با دلار کمتر از ٤‌هزار تومان نزدیک به ٣٠٠‌میلیون تمام می‌شد و اکنون با دلار ١٠‌هزار تومانی بیش از ٦٠٠‌میلیون تومان تمام می‌شود.» فردا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: