کد خبر: ۲۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 29
رئیس هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- رئیس هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران،سرطان مثانه را شایع ترین سرطان دستگاه ادراری دانست و گفت: در ایران سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در زنان و نهمین در مردان است.

دکتر عباس بصیری در حاشیه هفدهمین کنگره انجمن ارولوژی ایران در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: در کشورهای اروپایی و امریکایی شایع ترین سرطان مردان سرطان پروستات است حال آن که در ایران سرطان مثانه می باشد.

وی هشدار داد: این نوع سرطان نه تنها خطرات بسیار بیشتری از سرطان پروستات برای بیمار به همراه دارد بلکه به دنبال عوارض زیادش، درمانش نيز مشکل ترشده وهزینه های گزافی را به بیمار تحمیل می کند.

جراح و متخصص مجاری ادرار توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این نوع سرطان ابتدا باید از ریز فاکتورهای خطراجتناب کرد.

وی مهمترین فاکتورهای خطر را استعمال دخانیات و مواد مخدر نظیر تریاک اعلام کرد و هشدار داد: افرادی که در معرض مواد شیمیایی،کارخانه های رنگ و پلاستیک قراردارند در معرض ابتلا به سرطان های مثانه قرار دارند.

بصیری با اشاره به این که خون در ادرار باید جدی گرفته شود افزود: وجود خون به ویژه در افرادی که سن بالا دارند بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.به ویژه زمانی که امکان دارد در ادرار علامتی جز خون، نظیر سوزش – درد و تکرر ادرار وجود نداشته باشد افراد باید بیشتر توجه شان را به این مشکل معطوف نمایند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: به طور کلی افراد در صورت مشاهده خون در ادرار نباید فکر کنند که یکبار خون پدیدار شد و دیگر تکرار نمی شود بلکه باید سریع به پزشک مراجعه وموضوع راپيگيري کنند.

وی با بیان این که شدت و پیشرفت مرحله بندی سرطان مثانه خیلی ربطی به میزان خونریزی ندارد گفت: میزان مرگ و میر ناشی از سرطان مثانه در کشور ما مشخص نیست.اما به طور کلی از آنجا که سرطان پروستات از شیوع بالایی در ایران برخوردار است و بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان های دستگاه ادراری؛ مربوط به سرطان مثانه است.

رئیس کنگره ارولوژي هشدار داد: افرادی که در معرض عفونت های مکرر ادراری و سنگ های ادراری قرار دارند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند.

گفتنی است این کنگره از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش های پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است.

گفتگو:شبنم طاهري
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: