کد خبر: ۲۱۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 06
داروهای لاغری مثل قارچ هایی که هر جایی را برای رشد و نمو مناسب می یابند، همه جا گسترده شده اند؛ از برخی داروخانه ها گرفته تا سوپرمارکتی ها و از عطاری ها گرفته تا دستفروشان.
چرا اکثر دختر خانم های جوان در جهت لاغری قدم بر می دارند و به دنبال لاغرشدن هستند و دوست دارند شبیه مانکن ها و باربی ها شوند علت این علاقه زیاد چیست و چگونه این امر بروز می دهد
 امروزه در دنیا تب لاغری و تناسب اندام خیلی ها را درگیر کرده است که این نیاز گاهی فردی است و گاهی در جریان ارتباط با دیگران و به دلیل تاثیری که افراد روی یکدیگر می گذارند به وجود آمده است.

داروهای لاغری مثل قارچ هایی که هر جایی را برای رشد و نمو مناسب می یابند، همه جا گسترده شده اند؛ از برخی داروخانه ها گرفته تا سوپرمارکتی ها و از عطاری ها گرفته تا دستفروشان.

در شبکه های ماهواره ای و سایت های مجازی، تبلیغات زیادی روی مکمل های لاغری می شود؛ به طوری که در تبلیغات شان، مانکن و لاغر بودن را نوعی زیبایی افراد معرفی کرده و از این راه سعی در فروش قرص های لاغری خود می کنند که محتوای این قرص ها متأسفانه چیزی جز مواد مخدر مثل شیشه و کریستال نبوده و فرد مصرف کننده با خوردن این مکمل ها شاید به ظاهر لاغر شود اما در باطن معتاد شده و دچار بیماری اعتیاد می گردد.

بر این اساس دکتر تیرنگ نیستانی در گفت وگو با خبرنگار حوزه گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مکمل های لاغری اظهار داشت: مکمل های لاغری به صورت پودر و قرص بوده که مواد تشکیل دهنده آن، عصاره چای سبز و نوعی جلبک است که بعضی از این مکمل ها دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت بوده و در داروخانه ها به فروش می رسد اما متأسفانه قسمت اعظمی از این مکمل ها وارداتی بوده و به صورت غیرمجاز به دست مصرف کننده می رسد.

مکمل های ماهواره ای کالاهای دروغین
وی ابراز داشت: یکسری مکمل های قلابی که در ماهواره تبلیغ آن می شود، این تفکر را بر افراد مصرف کننده القا می کنند که این مکمل ها، چربی را از طریق پوست، ادرار و مدفوع دفع می کند که در حقیقت کالری اضافی در بدن مطلقاً از طریق پوست بیرون نمی رود و تنها راه خارج شدن آن، از راه سوخت و ساز و فعالیت های بدنی است.

عدم تعادل کالری و فعالیت برابر با چاقی

وی بیان کرد: هنگامی که کالری و سوخت و ساز بدن متعادل نباشد، این امر سبب بروز چاقی در فرد شده و برای لاغر شدن باید انرژی بدن را کم کرده تا بر هر دو عامل تأثیر گذاشته و فرد لاغر شود.
این متخصص تغذیه با بیان این که اکثر مکمل های لاغری به وسیله سازمان غذا و دارو تأیید نشده است، افزود: مکمل هایی که وزن را کم می کند، بر روی قسمت مرکزی مغز و در مرکز سیری و گرسنگی اثر می گذارد و این داروها عوارض خاص خود را مانند افسردگی، اضطراب، پریشان فکری، پریشان خوابی بر فرد مصرف کننده می گذارد و همچنین در مطالعاتی نشان دادند که متأسفانه بر روی قلب هم تأثیر منفی می گذارد.

نخوردن؛ بهترین مکمل لاغری
نیستانی ادامه داد: مکمل هایی در داروخانه ها موجود است که با مصرف آن سبب جذب آب شده و از این طریق حجم زیادی از معده را آب فرا گرفته و موجب سیری کاذب می شود اما به طور کلی عملکرد درمانی چاقی در افرادی که حجم معده بزرگی دارند، با خوردن این مکمل ها حل شدنی نیست.
وی اضافه کرد: بعضی از این مکمل ها متأسفانه وابستگی و اعتیاد به دنبال دارد و فرد مصرف کننده را عصبی می کند.

بهترین رژیم اصلاح غذا خوردن
نیستانی گفت: برای کم کردن وزن، ما باید عادات بد غذا خوردن را کنار گذاشته و آن را اصلاح کنیم و مسئله تغذیه و کنترل وزن یک مقوله مادام العمر است تا اسیر عوارض آن نشویم.

بر همین اساس دکتر جعفر بای آسیب شناس اجتماعی با اشاره به شیوع مصرف مکمل های لاغری در جامعه اظهار داشت: متأسفانه امروزه مقوله لاغر شدن برای این است که بتوانند مردم به خصوص دختران جوان ثابت کنند که از زیبایی ظاهری برخوردار هستند.
مد و جلب توجه عامل لاغری سریع
وی بیان کرد: لاغر شدن برای جوانان سخت و زمان بر است؛ به همین علت این نسل به جای انجام فعالیت های ورزشی و رژیم غذایی مناسب رو به مصرف مکمل های غذایی آورده و به این مواد متأسفانه وابستگی شدیدی پیدا می کند.
وی با بیان این که مد شدن لاغری سبب مصرف مکمل های لاغری است، افزود: در بین جوانان، خصوصاً دختران داشتن بدنی باربی و مانکنی یک مد شده و متأسفانه برای جلب توجه و دیده شدن، خود را ملزم به لاغری می کنند.

اعتیادآور بودن مکمل های لاغری
در مکمل های لاغری متأسفانه از شیشه و مواد آمفتامین که اعتیادآور صنعتی بوده، استفاده می کنند و همین امر سبب وابستگی شدید و معتاد شدن مصرف کنندگان خواهد شد.

وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که دختران خصوصاً سراغ مصرف مکمل های لاغری می روند، چشم و هم چشمی در بین فامیل و همچنین جلب توجه برای دیگران است و این قضیه تا حدی برایشان مهم است که حاضرند سلامتی خود را به خطر اندازند تا اندامی باربی و لاغر دارا باشند.

گفتنی است، مصرف مکمل های لاغری در پی چاق شدن جوانان در جامعه ماشینی و اینترنتی امروزه متأسفانه باب شده که خیلی از این مکمل ها قلابی بوده و باعث بروز عوارضی چون تیک های عصبی، یبوست، استرس و اضطراب، پریشان فکری و نداشتن خواب های منظم است که دامنگیر مصرف کنندگان می شود و سبب وابستگی و اعتیاد این افراد به مکمل های لاغری که از شیشه و دیگر مواد صنعتی درست شده، بسیار شدید خواهد شد. آکاایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: