کد خبر: ۲۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 06
تهران، پایتخت ایران زمین، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. شهری که برای بیش از ۲۰۰ سال به عنوان پایتخت انتخاب شده و بیشتر تصمیم‌های مهم اداری، اجرایی و سیاسی در آن گرفته می‌شود
شفاآنلاین> اجتماعی> تهران، پایتخت ایران زمین، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. شهری که برای بیش از ۲۰۰ سال به عنوان پایتخت انتخاب شده و بیشتر تصمیم‌های مهم اداری، اجرایی و سیاسی در آن گرفته می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: تهران با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع، قلب تپنده ایران محسوب می شود و بسیاری از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، سیاسی کشور متاثر از فعالیت های آن است.

پایتخت ایران برای بسیاری شهری است با همهمه، درگیری، شلوغی و آلودگی تمام نشدنی؛ اما خیلی ها از این شهر به عنوان مکانی عالی برای پیشرفت، کار و ترقی یاد می کنند. تهران جنبه های متفاوت و متنوعی دارد و برای آنهایی که به دنبال گردشگری سیاسی، ورزشی، تفریحی، طبیعی، هنری، فرهنگی و ... هستند گزینه های مناسب و جذابی را در اختیار می گذارد.

در اینجا قصد داریم تا در مطلبی جامع و مهم به بررسی جنبه های مختلف این کلان شهر دوست داشتنی بپردازیم و شما را با زیر و بم این شهر آشنا کنیم. همراه مان شوید تا در سفری مجازی به گوشه گوشه بزرگترین شهر کشور سری بزنیم و دیدی بهتر از تهران به دست آوریم.

چرا تهران؟

پایتخت کشور ایران است.
میزبان برنامه ها و همایش های فرهنگی، سیاسی، ورزشی، آموزشی، علمی، هنری و ... فراوانی است.
جاذبه های متعدد تاریخی، فرهنگی، ورزشی، هنری، فرهنگی، طبیعی و ... را در خود جای داده است.
معرفی شهر تهران، دانستنی‌های پیش از سفر به پایتخت

یکی از پنج مقصد برتر گردشگری ایران است.
بازارهای سنتی و مدرن و مراکز خرید بسیاری با محصولات متنوع در آن به چشم می خورد.
معروفترین دانشگاه های کشور در این شهر قرار دارند.
تعدادی از معروف ترین زیارتگاه ها و امامزاده های کشور مانند امامزاده صالح، شاه عبدالعظیم حسنی و ... در این شهر واقع شده اند.

اطلاعات کلی شهر تهران

تهران را می توان از جنبه های مختلفی بررسی و در مورد آن صحبت کرد. در این قسمت سعی داریم تا دیدی کلی از این شهر به شما بدهیم و از ویژگی های مهم آن سخن بگوییم:

نژاد و زبان: ساکنان اصلی شهر تهران فارسی زبان بودند؛ اما به مرور زمان و با وسیع شدن این شهر، گروه های مختلفی از اقوام آذری، کرد، مازندرانی، گیلک، ارمنی، عرب، لر و ... به این شهر مهاجرت کردند. البته امروزه اکثر مردم تهران به زبان فارسی صحبت می کنند و بسیاری از آنها لهجه تهرانی دارند.

جمعیت: جمعیت تهران بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، به ۸,۷۳۷,۵۱۰ تن رسیده است. این جمعیت در ۲۲ منطقه شهری و در ۳۷۴ محله زندگی می کنند.

دین و مذهب: اکثر مردم تهران مسلمان و شیعه هستند؛ اما اقلیت های یهودی، مسیحی، ارمنی و سنی نیز در این شهر زندگی می کنند.

شهرهای خواهرخوانده: تهران با شهرهای سئول، لس آنجلس، دوشنبه (تاجیکستان)، هاوانا (کوبا)، برزیلیا (برزیل)، خارطوم (سودان)، پاریس، قدس، کاراکاس (ونزوئلا)، پرتوریا (آفریقای جنوبی)، صنعا (یمن)، مینسک (بلاروس)، استانبول، بغداد، هانوی (ویتنام)، آنکارا، پکن، بوداپست، تفلیس، کابل و مسکو خواهرخوانده است.

روز امضای فرمان مشروطه

تیرماه ۱۳۹۵ به پیشنهاد شورای شهر تهران، روز ۱۴ مهرماه به عنوان روز تهران انتخاب شد اما چرا این روز به این نام لقب گرفت و دلیل آن چه بود؟

درست ۱۱۱ سال پیش، در چهاردهم مهرماه ۱۲۸۶ خورشیدی، تقریبا یک سال و سه ماه بعد از امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار، متمم قانون اساسی مشروطه توسط محمدعلی شاه قاجار امضا شد و طبق اصل چهارم آن، طهران به عنوان پایتختی ایران رسید.

به همین مناسبت، شهرداری تهران برنامه های مختلفی مانند نیم بهاکردن هزینه ورودی سینماهای تهران، بازدید رایگان از خانه موزه های تحت نظر شهرداری و ... را اجرا می کند.

تهران از ۲۲ منطقه و ۳۷۶ محله تشکیل شده است؛ مناطقی که هر کدام تعدادی از محله های شهری را در خود جای داده اند و ویژگی های منحصر به خود را دارند. کارناوال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: