کد خبر: ۲۱۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 05
کودکان بستری در بخش‌ها به جهت دریافت داروهای شیمی‌درمانی ممکن است بی‌حوصله باشند، در این صورت بسیاری از آنها حتی در اتاق بازی هم حضور پیدا نمی‌کنند از این رو معلمان داوطلب با ایجاد ارتباط خلاقانه با کودکان، اعم از بازی و تئاتر توجه آنها را به آموزش جلب می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>مدرسه مجازی محک، زیر مجموعه گروه بزرگ داوطلبان کار با بیمار، تلاش دارد این موضوع را به جامعه انتقال دهد که سرطان پایان زندگی نیست.

به گزارش شفاآنلاین، مدرسه مجازی محک، زیر مجموعه گروه بزرگ داوطلبان کار با بیمار، از سال۱۳۹۱ بر اساس اصول وزارت آموزش و پرورش و با هدف حفظ تعامل کودک تحت درمان با فضای آموزشی مدرسه و جلوگیری از ترک تحصیل او  به دلیل طولانی بودن فرآیند درمان و همچنین تقویت مهارت‌های زندگی در وی و خانواده‌اش راه‌اندازی شد.

از این رو هر سال با آغاز سال تحصیلی معلمان داوطلب محک در صورت نیاز در تمامی بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی سراسر تهران حضور پیدا می‌کنند و می‌کوشند تا کودکان همواره به یاد داشته باشند که با وجود بیماری<Sickness> می‌توانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند و مانند دوستانشان سال‌های تحصیلی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند.

مقداد حسن‌زاده سر گروه معلمان داوطلب موسسه خیریه محک ضمن تبریک روز جهانی معلم، در خصوص چگونگی آموزش به کودکان در مدرسه محک، گفت: دانش آموزان در محک به دو گروه دبستانی و دبیرستانی تقسیم‌بندی می‌شوند. معلمان بر اساس نیاز این دو گروه به صورت داوطلبانه در محک حضور پیدا می‌کنند و آموزش‌های خود را به صورت فردی و گروهی در اختیار کودکان قرار می‌دهند.

وی افزود: در آموزش فردی کودکان تحت درمان، در مقاطع مختلف تحصیلی و در دروس پایه مانند ریاضی، علوم، زبان انگلیسی، عربی و ادبیات آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و آموزش‌های بخش گروهی معطوف به فعالیت‌های فوق برنامه و مهارت‌های غیردرسی کودکان بستری در بیمارستان محک می‌شود. به عنوان مثال در این بخش زبان انگلیسی به کودکان ۶ تا ۱۲ سال به صورت کاملا اصولی و منطبق با استاندارد های تعریف شده آموزش داده می‌شود.

فعالیت ۴۰ معلم داوطلب در محک

حسن‌زاده در ادامه به شرایط حضور معلمان داوطلب در اتاق‌های بستری اشاره کرد و گفت: معلمان داوطلبی که به دانش آموزان دبیرستانی آموزش می‌دهند معمولاً از میان افراد فعال در مدارس تیزهوشان انتخاب می‌شوند.

داوطلبان تدریس به کودکان دبستانی نیز معلم‌ها یا دانشجویانی هستند که توان آموزش به کودکان مبتلا به سرطان را دارند. این افراد می‌بایستی با روحیه شاد و با استفاده از حرکات نمایشی به کودکان مبتلا به سرطان<Cancer> تدریس کنند.

کودکان بستری در بخش‌ها به جهت دریافت داروهای شیمی‌درمانی ممکن است بی‌حوصله باشند، در این صورت بسیاری از آنها حتی در اتاق بازی هم حضور پیدا نمی‌کنند از این رو  معلمان داوطلب با ایجاد ارتباط خلاقانه با کودکان، اعم از بازی و تئاتر توجه آنها را به آموزش جلب می‌کنند.

سر گروه معلمان داوطلب محک تاکید کرد: هدف از تدریس در مدرسه محک توجه به تحصیل کودکان و آینده ایشان ضمن درمان سرطان است.

حسن‌زاده در خصوص اینکه چه کسانی می‌توانند به عنوان معلم داوطلب در محک فعالیت کنند افزود: در حال حاضر ۴۰ معلم داوطلب در محک فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها از میان جوانان انتخاب شده‌اند. به عبارتی تمام کسانی که پتانسیل تدریس به کودکان و جذب آنها به سمت کلاس درس را دارند می‌توانند به صورت داوطلبانه پس از گذراندن آزمون و مصاحبه در مدرسه محک تدریس کنند.

آماده‌سازی کودکان مبتلا به سرطان قبل از شروع سال تحصیلی

محک برای آماده‌سازی فرزندانش هر سال جشنی را به مناسبت آغاز سال تحصیلی برگزار  می‌کند و در چنین برنامه‌هایی که با هدف ساختن لحظاتی شاد و به دور از دغدغه برای خانواده‌ها و فرزندانشان تدارک دیده می‌شود، می‌کوشد تا کیفیت زندگی کودکان را افزایش دهد.

سرگروه معلمان داوطلب محک، ادامه داد: در این جشن کودکان محک با همراهی معلمان داوطلب، آمادگی خودشان را برای شروع سال تحصیلی جدید اعلام می‌کنند.

هدف از برگزاری این مراسم که هر سال با شور و شوق در بخش‌های بستری و اقامتگاه این موسسه برگزار می‌شود حفظ روند عادی زندگی کودکان مبتلا به سرطان در مراحل درمان و آمادگی آنها برای زندگی پرامید در آینده است.

به همین دلیل مدرسه محک در تابستان‌ها نیز به فعالیت آموزشی خود را ادامه می‌دهد در این آموزش‌ها توجه ویژه‌ای به استعدادهای کودکان می‌شود تا آنها از یاد نبرند که با وجود بیماری می‌توانند مانند سایر دوستانشان یاد بگیرند.

ما می‌کوشیم با مشارکت نیکوکاران با ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های مدرسه محک، علاوه بر توجه به امر آموزش که یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در زندگی هر کودکی است، امید به زندگی و انگیزه مبارزه با بیماری را در کودکان تقویت کنیم تا قهرمانان کوچک مبارزه با سرطان روزهای درمان تا رسیدن به سلامتی را با امید بیشتری پشت سر بگذارند و بدانند، بخوانند و بنویسند که سرطان پایان زندگی نیست.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: