کد خبر: ۲۱۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 03
متاسفانه در ايران روزانه 7 نفر و در سال 2100نفر به دليل، عدم وجود عضو پيوندي، جان خود را از دست مي‌دهند و اين درحالي است كه در ايران سالانه 6 هزار نفر مرگ مغزي مي‌شوند
شفاآنلاین>سلامت> سالانه ۳ هزار نفر در ایران، نیازمند پیوند عضو هستند که از این تعداد تنها ۹۰۰ نفر پیوند عضو می‌شوند و۲۱۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، اين مطلب را دکتر کتایون نجفی زاده، در نشست تخصصی رسانه و فرهنگ اهدا عضو، از سری نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌هاي وزارت ارشاد در محل اين دفتر اعلام كرد و افزود: متاسفانه در ايران روزانه 7  نفر و در سال 2100نفر به دليل، عدم وجود عضو پيوندي، جان خود را از دست مي‌دهند و اين درحالي است كه در ايران سالانه 6 هزار نفر مرگ مغزي مي‌شوند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، براهميت ترويج فرهنگ اهداي عضو تاكيد و خاطر نشان كرد: اگر بين 6 ساعت اول فردي مرگ مغزي شد و خانواده‌اش رضايت به اهداي عضو داد، تمام 61 عضو بدن و بافت او قابل پيوند است و مي‌توان جان انسان‌هاي نيازمند پيوند عضو را نجات داد. اين در حالي‌ست كه با گذشت زمان،  تعداد اعضاي قابل پيوند از بين مي‌رود.

نجفي زاده همچنين گفت: انجمن اهداي عضو با راهنمايي و رانندگي توافقنامه اي امضا كرده است كه بر اساس آن، با افرادي كه تمايل به اهداي عضو دارند، صحبت شود كه در صورت تمايل لوگوي اهداي عضو بر روي گواهينامه(Certificate) آنها درج شود.

او افزود: اين مهم در حال حاضر به كميسيون فرهنگي دولت رفته است و منتظر تصويب است.

    كمبود امكانات براي پيوند عضو داريم

دکتر امید قبادی، نايب‌رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، هم در اين نشست گفت: با توجه به پراكندگي جمعيت كشور، براي انتقال اعضاي افراد مرگ مغزي شده به نيازمندان، در كشور به دستگاه‌هاي ويژه و هواپيماهاي مخصوص نياز داريم.

دکتر ساناز دهقان، رئیس بخش پیوند عضو وزارت بهداشت هم در اين نشست اعلام كرد: امسال تعداد متوسط پيوند عضو از اهداكنندگان از يك عضو به دو عضو افزايش يافته است.

    پيشنهاد ثريا قاسمي

ثريا قاسمي، بازيگر تلوزيون و سينما و عضو هیات امنای انجمن اهدای عضو ایرانیان، در اين نشست تخصصي يك پيشنهاد ارائه داد و گفت: وزارت ارشاد از كارگردان‌هاي كشور براي تهيه فيلم‌هاي سه تا پنج دقيقه اي با موضوع اهدا عضو، حمايت مالي كند و سپس، اين فيلم‌ها قبل از نمايش فيلم در سينماها، به نمايش گذاشته شود.

    اهداي عضو نيازمند فرهنگسازي

در اين نشست دكتر حميد ضيايي پرور، مدير كل دفتر مطالعات و رسانه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اهدای عضو به عنوان امری انسان‌دوستانه و حیات‌بخش، نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است. در این مسیر دولت، مردم، جامعه پزشکی و اهالی فرهنگ، و رسانه هر یک نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

مدير كل دفتر مطالعات و رسانه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: رسانه‌ها و اصحاب رسانه، می‌توانند با اطلاع رسانی درست، جامعه را به سطحی از آگاهی برسانند که اهدای عضو را اهدای زندگی بدانند.

دكتر ضيايي پرور گفت: در باره ترويج فرهنگ اهداي عضو اقدامات خوبي در وزارت ارشاد، در حال انجام است . پيشنهاد حضور اعضاي هيئت مديره انجمن اهداي عضو در شوراي معاونان وزارت ارشاد مطرح شده است و  در تلاش هستيم تا از ظرفيت‌هاي ادارات تابعه وزارت ارشاد براي ترويج فرهنگ اهداي عضو در كشور استفاده كنيم.

در اين نشست تخصصي اعلام شد: افرادي كه تمايل به اهداي عضو دارند مي‌توانند به دو طريق اقدام كنند. اول با ارسال پيامك به شماره 3432  و دوم كد دستوري #3432*3*

در نشست تخصصي رسانه و فرهنگ اهدا عضو وزارت ارشاد، درباره ضرورت ایفای نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو، نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به اهدای عضو، بررسی مسائل حقوقی و اخلاقی اهدای عضو، چالش‌ها(Challenges) و راهبردهای رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ اهدای عضو، بحث و تبادل نظر شد. همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: