کد خبر: ۲۰۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 02
ن‌گونه كه در روزهاي اخير در فضاي مجازي و برخي سايت ها منتشر شد، برخي بيمارستان‌هاي تهران كه عمدتا خصوصي بودند، با سيل متقاضيان تولد فرزند در روز 7/7/97 مواجه شدند.

رند بودن تاريخ تولد براي بخشي از پدران و مادران به يك دغدغه و البته كلاس اجتماعي تبديل شده است و ماجرا از تاريخ تقويمي 8/8/1388 آغاز شد و آن زمان كمتر كسي به دنبال اين بود كه اين تاريخ رند در شناسنامه فرزندش باشد. آن زمان برخي خانواده ها كه تعدادشان اندك بود به دنبال آن بودند كه فرزندشان در اين تاريخ بسيار جالب به دنيا آيد اما اين اتفاق تبديل به كلاسي اجتماعي نشده بود. پس از آن زمان در سال هاي بعد اما يك روز از سال مورد توجه گروهي از خانواده ها كه عمدتا متمول و از دهك هاي بالاي جامعه بودند، قرار گرفت تا فرزندشان در اين روز متولد شود. اين روز هم روزي بود كه در تقويم اعداد روز و ماه سال كنار هم قرار مي‌گرفت و تركيبي به ظاهر زيبا و از ياد نرفتي براي متولد آن روز ايجاد مي كرد. 1/1/91، 2/2/92، 3/3/93، 4/4/94، 5/5/95، 6/6/96 و اكنون 7/7/97 تاريخ هايي بودند كه براي برخي خانواده ها جذاب بود و هر تلاشي را مي كردند تا فرزندشان در اين روز به دنيا آيد. اين اتفاق شايد از ديد برخي چندان مهم و عمومي نبوده اما از آن جهت كه هم تبعات منفي اقتصادي و هم سلامتي دارد، بايد مورد توجه قرار گيرد.

هزينه هاي گزاف يك زايمان

آن‌گونه كه در روزهاي اخير در فضاي مجازي و برخي سايت ها منتشر شد، برخي بيمارستان‌هاي تهران كه عمدتا خصوصي بودند، با سيل متقاضيان تولد فرزند در روز 7/7/97 مواجه شدند. در اين ميان، برخي پزشكان، با توجه به محدوديت فضاي زايمان بيمارستان‌ها در اين روز، هزينه هاي گزاف براي تولد زودتر از موعد نوزادان طلب كردند و بيمارستان‌ها نيز با بهانه‌هاي مختلف سعي كردند در اين روز هزينه بيشتري براي عمل‌هاي جراحي سزارين از خانواده‌ها بگيرند.

حضور انبوه خانواده‌ها پشت دراتاق‌هاي عمل بيمارستان‌هاي خصوصي و زايمان‌هايي كه پشت سر هم اتفاق مي‌افتاد تا عوايد مالي بيشتري را به جيب بخشي از پزشكان رساند، اتفاق نه چندان زيبايي بود كه در اين روز رخ داد. گزارش‌ها حاكي است در يكي از بيمارستان هاي تهران در روز 7/7/97 بيش از 100 مورد عمل سزارين اتفاق افتاده و اين در حالي است كه يكي دو روز قبل از اين تاريخ، كمتر از پنج عمل سزارين انجام شده است.

سلامت نوزادان در خطر

اما از تبعات نه چندان مطلوب اقتصادي و پول‌هاي زير ميزي براي تولد نوزادان در روز خاص كه بگذريم، تبعات منفي سلامت اين اتفاق بر روي مادران و نوزادان بسيار حايز اهميت است. بسياري از پزشكان و مختصاص زنان بر اين عقيده هستند كه زايمان زودتر از موعد نوزادان كه براي رند شدن تاريخ تولد گاه تا دوماه زودتر نيز رخ مي دهد، عواقب جبران ناپذير بسياري را بر رشد نوزادان مي‌گذارد. اعظم السادات موسوی، ريیس انجمن متخصصان زنان با بیان اینکه زایمان زودرس به سلامت جنین آسیب وارد می‌کند، مي گويد: وقتی زایمان در زمان فیزیولوژیک خود شروع می‌شود، جنین تکامل پیدا کرده است و بر اثر درد ماده‌ای در خون مادر ترشح و موجب تکامل ریه جنین می‌شود. انقباضات شکمی مادر در زمان زایمان فیزیولوژیکی به تخلیه آب ریه جنین کمک می‌کند و نوزاد با شرایط بهتری متولد می‌شود. وقتی اجازه داده نشود که پروسه فیزیولوژیک زایمان اتفاق بیفتد، اختلالات تنفسی پس از تولد در نوزاد به وجود می‌آید و نیاز است که نوزاد را به دلیل نارس بودن در دستگاه قرار دهند.

خطرات جدي متوجه مادران

ريیس انجمن متخصصان زنان با بیان اینکه مادران بارداری که نوزادشان به روش سزارین متولد می‌شود، در سه دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: دسته اول مادران بارداری هستند که به دلیل فشار خون بالا یا در خطر بودن سلامت جنین به تشخیص پزشک مجبور به انجام سزارین اورژانسی می‌شوند که در این موارد انتخاب تاریخ و تولد به وسیله پدر و مادر ممکن نیست. دسته دوم مادران بارداری هستند که حاملگی دوم یا چندم آن‌هاست و انتخاب تاریخ تولد بیشتر در این دسته از مادران باردار ممکن است و تاریخ تولد نوزاد بر اساس اولین سونوگرافی و زمان عادت ماهانه خانم تعیین می‌شود. باید توجه داشت که در این گروه از خانم‌ها نوزاد حتما باید 39 هفته و سه روز سن داشته باشد تا خطری سلامت جنین را تهدید نکند با این حال احتمال نارسایی در دستگاه تنفسی نوزاد وجود دارد. از نظر تکاملی بین جنین 39 هفته با 38 هفته تفاوت بسیاری وجود دارد، دوران بارداری 40 هفته است و همه هفته‌ها و روزها در تکامل جنین تاثیرگذار هستند و نباید جنین را از تکامل طبیعی محروم کنیم.

وی با اشاره به دسته سومی که مادرانی هستند که سزارین انتخابی را برای تولد نوزادشان انتخاب می‌کنند، گفت: در این گروه مادران باردار بدون هیچ دلیل منطقی و علمی درخواست سزارین می‌کنند و متاسفانه به دلیل فرهنگ غلطی که در کشور به وجود آمده است، برخی مادران تلاش می‌کنند تا نوزادشان زودتر از موعد و در تاریخ خاص متولد شود.از خانواده‌ها و به ویژه مادران باردار درخواست می‌کنیم سلامت نوزاد را فدای تولد در تاریخ شیک و قشنگ نکنند؛ چرا که این یک فرهنگ نادرست در ایران است و هیچ جای دنیا این مساله را ندیده ایم، مادران باردار اجازه دهند همه چیز روال عادی خود را طی کند زیرا این به نفع سلامت مادر و نوزاد است. باید تلاش کنیم فرهنگ غلط درخواست سزارین را در ایران از بین ببریم زیرا سزارین انتخابی روشی ایده‌آل برای زایمان نیست.

انتخاب‌هاي لاكچري

تلاش جالب توجه براي تولد لاكچري نوزادان در يك روز خاص ، البته تنها به رند بودن تاريخ تولد نوزادان مربوط نمي‌شود و برخي خانواده‌ها با هزينه‌هاي خاص، فرهنگ‌هاي غلطي را در جامعه رواج مي‌دهند. از جشن و سرور براي انتخاب نام كودك در تالارهاي پذيرايي گرفته تا تم‌هاي عجيب و غريب و گران قيمت سالگرد تولد كودكان از ديگر اتفاقات عجيبي است كه در حال تسري به جامعه است. موضوعي كه با سبك زندگي ايراني و اسلامي هيچ شباهتي نداشته و تنها فاصله ميان گروه‌هاي جامعه را بيشتر مي‌كند. متاسفانه این انتخاب های لاکچری در بین والدین امروزی به عاملی برای تفاخر تبدیل شده است و پدر و مادرها سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد شیک و رند می کنند تا جایی که این مساله واکنش معاون بهداشت وزیربهداشت را در پی داشت و آن را فاجعه نامید.

اينكه چرا گروه‌هايي از پزشكان و بيمارستان‌ها باوجود تعهد و سوگندي كه براي صيانت از جان بيماران خورده‌اند، حاضر مي شوند نوزادان را براي كسب منافع مالي روزها زودتر يا ديرتر به دنيا آورند تا تاريخ تولدشان رند شود، اتفاق ناگواري است كه در سايه نظارت ضعيف بر شبكه بهداشت و درمان كشور رخ مي دهد. بر اساس آمارهاي سازمان ثبت احوال در روز هفتم مهر امسال نزديك به سه هزار و 700 نوزاد در ايران متولد شده اند كه در قياس با ميانگين متولدان روزهاي سال، حدود 10 درصد رشد داشته و ناشي از انتخاب لاكچري براي تاريخ روز تولد است.

روند انتخاب روز خاص براي تولد نوزادان به گونه اي است كه دو سال آينده، تاريخ 9/9/99 يك روز تقريبا استثنايي براي تولد نوزادان خواهد بود و مشخص نيست از هم اكنون چه تعداد خانواده برنامه‌ريزي براي تولد نوزادشان در اين روز خاص و پرداخت هرگونه هزينه‌اي جهت ثبت تاريخي شناسنامه فرزندان‌شان در دو سال ديگر كرده اند.قانون

فرشيد اسحاقي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: