کد خبر: ۲۰۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 02
یکی از بیماری های شایع در جهان بیماری کبد چرب است. به گزارش سایت به اندام به نقل از دکتر کرمانی، ۵٪ تا ۱۰٪ وزن کبد در حالت نرمال از بافت چربی تشکیل می شود.
 شفا آنلاین>سلامت>کبد چرب مشکلی شایع است که عدم درمان آن می تواند عامل بروز بیماری ها و مشکلات دیگری باشد که در این مطلب به چند نکته مهم در مورد درمان و پیشگیری از کبد چرب اشاره می شود


به گزارش شفا آنلاین:یکی از بیماری های شایع در جهان بیماری کبد چرب <Fatty liver disease>است.   ۵٪  تا ۱۰٪ وزن کبد در حالت نرمال از بافت چربی تشکیل می شود.  اگر بافت چربی  بیش از۱۰٪ وزن کبد را تشکیل داد؛ به آن کبد، کبد چرب می گویند.

بنابراین در ادامه این مقاله، حالتهای تشکیل، علائم، تشخیص، راه های درمان کبدچرب را معرفی می کنیم.

 
عوامل بروز کبد چرب

یکی از مهمترین علل کبد چرب در اثر مشروبات الکلی است. از دیگر موارد مهمی که می توان به آن اشاره نمود اضافه شدن چربی های بدن و در نتیجه افزایش وزن است. به جز این دو مورد دیگر علل شایع شامل موارد زیر می شود:

    در اثر اصابت به بیماریهای کبدی
    در افراد مبتلا به بیماری دیابت
    افرادی که همیشه افزایش چربی خون دارند

علائم كبد چرب

این بیماری غالبا بدون هیچ علامی در بدن ظاهر می شود و مرضی خاموش به حساب می آید. که ممکن است بعد از چندین سال یا حتی چند دهه فرد متوجه وجود چنین بیماری در بدن خود شود. اما به مرور زمان و با افزایش چربی های بدن با احساس خستگی، بی اشتهایی، ضعف عمومی، حالت تهوع، ضعف قدرت تقکر، درد بالای سمت راست شکم ، بزرگی کبد ، لکه های قهوه ای روی پوست گردن وزیر بغل تظاهر پیدا کند.

علاوه بر این در اثر تشخیص دیر با گذشت زمان كبد توان کاری خود را از دست می دهد و نارسایی کبدی ایجاد می کند.

 
تشخیص کبد چرب

کبد چرب بدون علامت است ولی در بررسی‌هایی با آزمایش خون و بررسی افزایش انزیم های کبدی مشخص می شود.

علاوه برآن با سونوگرافی، دستگاه های فیبر و اسکن نیز قابل تشخیص است. اما نمونه برداری از كبد بهترین راه  برای تشخیص دقیق  این بیماری توسط تیم متخصصین خواهد بود.

درمان كبد چرب

تا به امروز در خصوص این بیماری خاموش دارویی کشف نشده است و مهم ترین روش درمان آن است که علت ها را برطرف کنند. افرادی که الکل مصرف می کنند و در صورت مصرف زیاد منجر به کبد چرب شده است باید مصرف خود را کاهش و کاملا  آن را قطع کنند.  افراد چاق باید با تغییر در برنامه غذایی و رعایت رژیم غذایی اصولی توسط تیم حرفه ای  و انجام ورزش هایی روزانه وزن خود و چربی هایی را که منجر به این بیماری شده را کاهش دهند. کاهش 10 درصدی وزن از مهمترین کلید رفع مشکل کبدچرب است.  مبتلایان به دیابت یا افزایش چربی خون باید با کنترل  قند و چربی  به کمک پزشک  متخصص در جهت درمان این بیماری قدم بردارند. همچنین مصرف روزانه یک گرم کپسول ماهی به این بیماری کمک خواهد کرد.

ولی از مهم ترین راه های درمان این بیماری تغییر در سبک زندگی است.  یعنی تغییر در رژیم غذایی، فعالیت های جسمانی، پیاده روی و تحرک بدنی است.

 
پیشگیری از کبد چرب
کبد,کبد چرب

همانطور که تغییر در سبک زندگی از مهم ترین راه های درمان کبد چرب بود، در زیر به نقل از دکتر کرمانی مواردی را برای کاهش چربی های اضافه بیان می کنیم:

    تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید ولی با حجم کم. یعنی سه وعده اصلی و سه وعده میان وعده. زیرا حجم بالایی خوراکی در کبد به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود.

    کاهش چربی و کربوهیدراته .

    درمان چربی‌های خون

    درمان خوب دیابت

    استفاده ازامگا 3 موجود در ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، و تن

    استفاده از امگا 3 موجود در منابع گیاهی شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون، آجیل ها.

    مصرف ویتامین فولیک اسید، VIT/ C /  B1/B2/B6/B12 و منگنز و سلنیوم.

    روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

    محدود کردن چربی ها و خودداری از چربی های اشباع شده.

    بهترین پروتیین : غذاهای دریایی ومرغ و  گوشت لخم بدون چربی است. البته در نظر داشته باشید که پروتیین گیاهی بهتر از حیوانی است .

    رژیم غنی از میوه و سبزیجات اسید فولیک باشد. مصرفسبزیجات به علت داشتن فیبر زیاد و ویتامین توصیه می شود.

    مصرف فیبر را با استفاده از غلات کامل، برنج قهوه ای افزایش دهند. علاوه بر اینها میوه‌ها هم فیبر خوبی دارند ولی چون قند ساده دارد باید حداکثر 3 واحد در روز مصرف شود.

    از مصرف شیرینی جات آماده خودداری کنید.

    از خوردن نوشیدنی های قندی خودداری شود.

    برای پخت و پز از روغن‌های مایع کانولا و زیتون استفاده کنید .kermany
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: