کد خبر: ۲۰۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 30
وجود باکتری‌های بیشتر در بینی افراد که موجب ابتلای آنها به عفونت‌ در دستگاه تنفسی تحتانی و مسمومیت غذایی و همچنین جوش می‌شود، آنها را به سرماخوردگی و عطسه و سرفه‌های شدید، مستعد می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>محققان مدرسه پزشکی دانشگاه ویرجینیا در آمریکا، متوجه شده‌اند که چرا برخی از افراد بیش از دیگران سرما می‌خورند. آنها می‌گویند، موجودات زنده میکروسکوپی که درون بینی افراد زندگی می‌کنند، در مقدار و شدت سرماخوردگی، دخیل هستند. در بررسی‌های گذشته، محققان معتقد بودند باکتری‌های موجود در روده روی سیستم ایمنی بدن<Immune system>، اثر گذاشته و فرد را به سرماخوردگی حساس می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین: محققان دانشگاه ویرجینیا می‌گویند، وجود باکتری‌های بیشتر در بینی افراد که موجب ابتلای آنها به عفونت‌ در دستگاه تنفسی تحتانی و مسمومیت غذایی و همچنین جوش می‌شود، آنها را به سرماخوردگی و عطسه و سرفه‌های شدید، مستعد می‌کند.

این محققان برای رسیدن به این نتیجه، محتویات بینی ۱۵۲ نفر را قبل و بعد از تزریق نوعی ویروس سرماخوردگی، بررسی کردند و متوجه شدند که مجموعه باکتری‌های موجود در بینی آنها، قبل و پس از سرماخوردگی، چندان تغییری نشان نداده است. آنها داوطلبان را تا ۵ روز پس از سرماخوردگی هم، زیر نظر گرفتند و الگوهای باکتری‌های آنها را بررسی کردند. نتایج نشان داد، سرماخوردگی افرادی که درون بینی خود بیش از دیگران دارای باکتری استافیلوکوکوس هستند، شدیدتر است. همچنین این باکتری موجب ابتلای افراد به جوش، مسمومیت غذایی، زرد زخم( نوعی بیماری پوستی) و سندرم شوک سمی می‌شود.

همچنین باکتری دیگری به نام موراکسلا وجود دارد که دستگاه تنفسی تحتانی را به عفونت مبتلا کرده و شدت سرماخوردگی ویروسی را افزایش می‌دهد. تفاوت در مقدار و شدت سرماخوردگی در افراد، وابسته به نوع ویروس و باکتری‌هایی است که وارد بدن آنها می‌شوند.

محققان پس از این کشف، می‌خواستند بدانند که آیا باکتری‌های خوب می‌توانند این عوارض را بهبود بخشند. سپس با استفاده از اسپری بینی، این نوع باکتری‌ها را به درون بینی افراد مبتلا به سرماخوردگی وارد کردند. نتایج، موثر بودن این باکتری‌ها را نشان داد اما هنوز برای اثبات قطعی این موضوع، به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

، این محققان از اینکه باکتری‌های درون بینی می‌توانند شدت سرماخوردگی را تعیین کنند، مطمئن شده‌اند. اما اکنون می‌خواهند بدانند که ژن‌های ما در شکل‌گیری جمعیت این باکتری‌ها چقدر نقش دارند تا در آینده بتوانند درمان مناسبی برای سرماخوردگی معرفی کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: