کد خبر: ۲۰۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 29
سردرد ميگرني که به دلیل واکنش نامناسب عروق در سر رخ میدهد.در این سردرد علاوه بر خود درد ، علائم دیگری را مانند اختلالات بینایی و یا علائم یکطرفه داریم

شفا آنلاین>سلامت>سردرد از شایعترین علامتهایی است که تجربه میشود . بر خلاف ترسی که در جامعه در مورد سر درد وجود دارد ، این سردردها <Headaches>در بیشتر موارد ، خّوش خیم هستند .

به گزارش شفا آنلاین:فقط اگر چند علامت نادر را داشتید نگران سردرد خود باشید :


۱- سردرد شما را از خواب بیدار کند
۲- سردرد شما با دراز کشيندن تشدید شود
۳- همراه با عدم تعادل باشد
۴- همراه با درگیری و ضعف اندامهای یکطرف باشد .
۵-همراه با دوبینی یا تاری دید باشد

اگر این علائم را نداشتید خیلی نگران سردردتان نباشید . سردردتان سردرد خوشخيمي است که نیاز به درمان دارد ولی درمانش جراحی مغز نیست .

سردردهای خوش خیم به چند دسته تقسیم میشوند :

۱- سردرد تنشن که علتش انقباض نامناسب عضلات دور سر هست . این سردرد معمولا با استرس بیخوابی و یا کار سنگین تشدید میشود

۲- سردرد ميگرني که به دلیل واکنش نامناسب عروق در سر رخ میدهد.در این سردرد علاوه بر خود درد ، علائم دیگری را مانند اختلالات بینایی و یا علائم یکطرفه داریم .

در میگرن عروق داخل جمجمه تنگ و عراق خارج جمجمه گشاد میشوند . گشاد شدن رگها در بیرون جمجمه با کششی که روی پوشش فيبروز عروق ایجاد میکند عامل سر درد هست و تنگ شدن عروق داخل جمجمه با کم کردن خون رسانی به قسمتهایی از مغز ،عامل علايم همراه میگرن هست مثلا اختلال بینایی یا علائم یکطرفه.

۳- سردرد کلاستر یا خوشه اي :به صورت سردردي بسیار شدید و کوتاه مدت و معمولا یکطرفه برزو مکيند که ممکن هست طی روز چندین بار تکرار شود .

مکانیسم اصلی مشخص نیست ولی تغییرات هیپوتالاموس پشتی و تغییرات سیستم حسی عصب تريجمينال(عصب پنج مغزی ) را در ایجاد آن موثر میدانند . برخی شرایط باعث تشدید آن میشود مثلا تغییرات فصلی یا الکل یا استفاده از گشاد کننده های عروقی میتواند سردرد کلاسور را تشدید کند . در مردان بالای 35سال شايعتر است .

۴- سردرد نورالژيفرم : در این سردرد ، یکی از اعصاب حسی سر و صورت مانند تريجمينال (عصب پنج) یا گلوسوفارنژه (عصب نه ) ، دچار تحریکات عصبی ناگهانی میشود و یک درد تیر کشنده ناگهانی در حد چند ثانیه را ایجاد میکند .

در مورد دو سردرد آخری یعنی سر درد خوشه ای و نورالژيفرم ،لازم هست بررسیهای کامل با عکسبرداری انجام شود

پزشک آنلاین
دکتر سید سلمان فاطمی [ متخصص داخلی مغز و اعصاب ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: